Gå til innhold

Musikk og film til Steam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steam har eg veldig sansen for, ulempen er at du får problem om nokon hijacker kontoen. Spanande å sjå kva kvalitet som blir tilbudt samt om det blir noko DRM. Eg er positiv til å laste ned musikk, men då skal det være i eit lossless format som FLAC. Film har eg ikkje heilt tru på, det kan ikkje konkurrere med Blu-Ray og for min del ser eg ikkje noko poeng i å betale for ein film i dårleg kvalitet når det finnes betre alternativer. Spesielt no når HD-apparater har inntatt markedet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Film har eg ikkje heilt tru på, det kan ikkje konkurrere med Blu-Ray og for min del ser eg ikkje noko poeng i å betale for ein film i dårleg kvalitet når det finnes betre alternativer. Spesielt no når HD-apparater har inntatt markedet.

 

 

Hvorfor ikke? En Blu-ray disk kan ta maks 50GB. Hvis vi antar at en film varer i 2 timer -> 25GB i timen -> drøyt 7MB/s (56Mb/s). La oss si med 100Mb/s internett går det helt fett. I dag får man i alle fall over 20 Mb/s, men om noen år... Jeg har stor tro på digital distribusjon og gleder meg til at jeg kan leie film on demand fra et stort biblioket av filmer.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg musikk på steam, men filmer hadde vært fint. For i dag har de en meget bra mediaavspiller, og med litt finpuss kunne man lett ha solgt filmer via steam. Også vært greit at man kunne fått lasta ned f.eks rush hour 3 på steamakonten sin om du sitter med laptopen, eller htpcen eller evt sitter borte på besøk :)

Lenke til kommentar
Film har eg ikkje heilt tru på, det kan ikkje konkurrere med Blu-Ray og for min del ser eg ikkje noko poeng i å betale for ein film i dårleg kvalitet når det finnes betre alternativer. Spesielt no når HD-apparater har inntatt markedet.

 

 

Hvorfor ikke? En Blu-ray disk kan ta maks 50GB. Hvis vi antar at en film varer i 2 timer -> 25GB i timen -> drøyt 7MB/s (56Mb/s). La oss si med 100Mb/s internett går det helt fett. I dag får man i alle fall over 20 Mb/s, men om noen år... Jeg har stor tro på digital distribusjon og gleder meg til at jeg kan leie film on demand fra et stort biblioket av filmer.

 

Veldig enig i dette, jeg er lei av å måtte forholde meg til disc-mediet, i 2008 bør det nesten være overflødig! At for eksempel Xbox 360 fremdeles er avhengig av å laste fra en DVD, når man skal spille et spill, er jo totalt idiotisk, spesielt med tanke på at DVD-spilleren bråker som en flymotor i tillegg.

 

Det burde i hvert fall vært en opsjon å installere spillet, enten fra DVD eller ved å kjøpe spillet direkte via nett.

 

Steam er rett og slett utrolig bra, jeg har digget konseptet fra starten av, og jeg mener dette er en helt selvsagt måte å dele digitaliserbart innhold på i vår tid.

 

Med stadig forbedringer både hva gjelder bredbånd og komprimering, mener jeg at Blu-Ray i vestlige land, egentlig er ganske overflødig iløpet av 5-10 år. De har kanskje vunnet krigen mot HD-DVD, men krigen mot distribusjon via nettet blir nok langt tøffere.

Lenke til kommentar
Film har eg ikkje heilt tru på, det kan ikkje konkurrere med Blu-Ray og for min del ser eg ikkje noko poeng i å betale for ein film i dårleg kvalitet når det finnes betre alternativer. Spesielt no når HD-apparater har inntatt markedet.

Hvorfor ikke? En Blu-ray disk kan ta maks 50GB. Hvis vi antar at en film varer i 2 timer -> 25GB i timen -> drøyt 7MB/s (56Mb/s). La oss si med 100Mb/s internett går det helt fett. I dag får man i alle fall over 20 Mb/s, men om noen år... Jeg har stor tro på digital distribusjon og gleder meg til at jeg kan leie film on demand fra et stort biblioket av filmer.

20Mb/s reell fart er det ikkje mange som får. Kva framtida byr på er umogeleg å vite, men med dagens hastigheter og lagringsplass er det ikkje noko eg ser for meg som reellt, det er avhengig av kor mykje dei kan utnytte koparnettverket som dette landet er bygd opp av, alle får ikkje fiber med det første. Dessutan stiller det enorme krav til serveren det skal distribueres frå, med mindre det er aktuelt å bruke torrent-systemet. I tillegg er det veldig mange som har laptop i dag, og det trådlause nettet er endå mindre egna for den slags.

 

Dersom det er snakk om streaming så mister du heile filmsamlinga dersom internettforbindelsen er nede eller at du har lyst å sjå filmen i eit rom, hus eller hytte der du verken har PC til å spele av eller internett å streame frå. Å ha ei filmsamling digitalt på ein eller fleire harddiskar er og eit risikoprosjekt, går den adundas må du eventuelt laste ned heile greia på nytt. Ei DVD-plate er meir holdbar og mindre utsatt enn ein harddisk. Flashminne på fleire hundre GB kjem neppe med det første heller. For ikkje å snakke om kor mykje plass som er nødvendig dersom filmane ligg på 30-50GB. 10-15 stykk på ein 500GB-harddisk.

Veldig enig i dette, jeg er lei av å måtte forholde meg til disc-mediet, i 2008 bør det nesten være overflødig! At for eksempel Xbox 360 fremdeles er avhengig av å laste fra en DVD, når man skal spille et spill, er jo totalt idiotisk, spesielt med tanke på at DVD-spilleren bråker som en flymotor i tillegg.

 

Det burde i hvert fall vært en opsjon å installere spillet, enten fra DVD eller ved å kjøpe spillet direkte via nett.

 

Med stadig forbedringer både hva gjelder bredbånd og komprimering, mener jeg at Blu-Ray i vestlige land, egentlig er ganske overflødig iløpet av 5-10 år. De har kanskje vunnet krigen mot HD-DVD, men krigen mot distribusjon via nettet blir nok langt tøffere.

Som sagt, du skal ha ein ganske stor harddisk for å kunne lagre heile spel på den for å unngå bruk av DVD. Eg har ikkje noko inntrykk av at støy frå ein DVD-spelar er noko stort problem. Har du ein PC som kjører spelet/filmen må den og kjølast ned.

 

Steam fungerer bra fordi du laster eit spel ned på PC-en og er kun avhengig av kontoen frå Steam sin server, å streame det heile tida blir det store overføringsmengder av. Eit spel er i tillegg 2-3-4GB, mot ein film som er på 30-50GB. Eit konsollspel tar stor plass, sjølv med ein 120GB-harddisk blir det ganske fort fullt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jess! Steam må være en av det beste online tjenestene som er her til nå, med dette blir det bare større. Bra for alle oss som vil kjøpe billige produkter!

 

Totalt enig med deg!! Steam er genialt, er det et sted jeg gjerne kjøper spill (og kanskje fremtidig film og musikk) så er det Steam!!!! fuck itunes bitch!! :D

 

ulempen med musikk er jo at lista di vil bli utrolig lang viss de ikke separerer my games, my movie og my music... noe de sikkert gjør, jeg har tiltro til steam

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Me får berre håpe det ikkje blir innført ein norsk versjon av Steam, med norske prisar. Grunnen til at det er så billig er at du kjøper direkte frå USA og ikkje betaler moms. Dersom me hadde fått ein norsk versjon og ein amerikansk me ikkje hadde tilgang til ville prisane gått opp.

Lenke til kommentar
Film har eg ikkje heilt tru på, det kan ikkje konkurrere med Blu-Ray og for min del ser eg ikkje noko poeng i å betale for ein film i dårleg kvalitet når det finnes betre alternativer. Spesielt no når HD-apparater har inntatt markedet.

Hvorfor ikke? En Blu-ray disk kan ta maks 50GB. Hvis vi antar at en film varer i 2 timer -> 25GB i timen -> drøyt 7MB/s (56Mb/s). La oss si med 100Mb/s internett går det helt fett. I dag får man i alle fall over 20 Mb/s, men om noen år... Jeg har stor tro på digital distribusjon og gleder meg til at jeg kan leie film on demand fra et stort biblioket av filmer.

20Mb/s reell fart er det ikkje mange som får. Kva framtida byr på er umogeleg å vite, men med dagens hastigheter og lagringsplass er det ikkje noko eg ser for meg som reellt, det er avhengig av kor mykje dei kan utnytte koparnettverket som dette landet er bygd opp av, alle får ikkje fiber med det første. Dessutan stiller det enorme krav til serveren det skal distribueres frå, med mindre det er aktuelt å bruke torrent-systemet. I tillegg er det veldig mange som har laptop i dag, og det trådlause nettet er endå mindre egna for den slags.

 

Dersom det er snakk om streaming så mister du heile filmsamlinga dersom internettforbindelsen er nede eller at du har lyst å sjå filmen i eit rom, hus eller hytte der du verken har PC til å spele av eller internett å streame frå. Å ha ei filmsamling digitalt på ein eller fleire harddiskar er og eit risikoprosjekt, går den adundas må du eventuelt laste ned heile greia på nytt. Ei DVD-plate er meir holdbar og mindre utsatt enn ein harddisk. Flashminne på fleire hundre GB kjem neppe med det første heller. For ikkje å snakke om kor mykje plass som er nødvendig dersom filmane ligg på 30-50GB. 10-15 stykk på ein 500GB-harddisk.

Veldig enig i dette, jeg er lei av å måtte forholde meg til disc-mediet, i 2008 bør det nesten være overflødig! At for eksempel Xbox 360 fremdeles er avhengig av å laste fra en DVD, når man skal spille et spill, er jo totalt idiotisk, spesielt med tanke på at DVD-spilleren bråker som en flymotor i tillegg.

 

Det burde i hvert fall vært en opsjon å installere spillet, enten fra DVD eller ved å kjøpe spillet direkte via nett.

 

Med stadig forbedringer både hva gjelder bredbånd og komprimering, mener jeg at Blu-Ray i vestlige land, egentlig er ganske overflødig iløpet av 5-10 år. De har kanskje vunnet krigen mot HD-DVD, men krigen mot distribusjon via nettet blir nok langt tøffere.

Som sagt, du skal ha ein ganske stor harddisk for å kunne lagre heile spel på den for å unngå bruk av DVD. Eg har ikkje noko inntrykk av at støy frå ein DVD-spelar er noko stort problem. Har du ein PC som kjører spelet/filmen må den og kjølast ned.

 

Steam fungerer bra fordi du laster eit spel ned på PC-en og er kun avhengig av kontoen frå Steam sin server, å streame det heile tida blir det store overføringsmengder av. Eit spel er i tillegg 2-3-4GB, mot ein film som er på 30-50GB. Eit konsollspel tar stor plass, sjølv med ein 120GB-harddisk blir det ganske fort fullt.

 

Har du hørt DVD-leseren til X360? Den bråker seriøst værre enn en orkan og overgår alt du har hørt innenfor bråkete vifter. Og harddisker er ikke akkurat dyrt nå til dags heller. Selv fikk jeg kjøpt 1TB lagring for 1000-lappen. Moderne spill strekker seg gjerne mot 8GB, og ikke 2-3GB. Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer å anta at en Blu-Ray film faktisk utnytter de 50GB'ene den blir gitt. Selve filmen tar sikkert ikke mer enn 20GB, og resten blir nok alternative lyd-spor, bonusmatriale osv. Tviler også at Steam kommer til å gå for streaming av noe annet enn trailere. Tror også de vil omkode filmene slik at de tar litt mindre plass, eventuelt tilby flere versjoner (480p, 720p og 1080p). Er jo tross alt ikke alle som trenger full oppløsning eller har mulighet for å vise det. Spesielt hvis de bruker dataskjermen til å se filmer på. Når det gjelder DRM eller lignende tror jeg Steam vil gjøre som de har gjort med spillene sine og låse de til steam-kontoen. Hvordan dette gjøres aner jeg ikke, men regner med at det vil bli gjort slik på ett eller annet nivå.

 

Men selv om steam velger å tilby musikk og film, som hadde vært kanon! Så vil nok optiske lagringsmedia holde seg i minst en 10 år til, etter min mening. Båndbredden i landet her må øke og bli tilgjengelig for flere, samtidig som at den eldre generasjonen gjerne ikke er like obs på mulighetene med en datamaskin enn vi unge er.

 

Uansett gleder jeg meg hvis Steam går denne veien, hadde rett og slett blitt genialt. Men håper de også kommer med en Linux-klient også :(

 

EDIT: Og når det gjelder konsoller så tror jeg disse kommer til å forlenge livet til optiske medium som Blu-Ray. Grunnen er at disse gjerne skal selges i land hvor internett ikke er like utbredt, og at folk vil kunne spille på gutterommet sitt hvor internett kanskje ikke er tilgjengelig. Dessuten krever dette sitt av harddisken, 120GB holder rett og slett ikke for fremtidige spill. Tenker på Wii her hvor folk allerede må slette sine VC spill for å kjøpe nye. Hvis dette hadde gjeldt Xbox hvor du må slette spill på 9GB og for å kjøpe/laste ned et spill på 9GB igjen... hadde vært en smule værre...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Jeg håper egentlig at det å måtte laste ned hele HD-filmer til harddisken, ikke vil være nødvendig. Men at man isteden "kjøper" rettighetene til å streame en film, på litt samme måten som spill i Steam, dvs at du når som helst kan streame filmen, så lenge du er pålogget med kontoen din, bortsett fra at filmen ikke ligger lokalt. (man kan også velge å laste ned filmen om ønskelig)

 

Dette krever naturligvis sitt av internettlinjene, men 720p streaming ligger vel mellom 10-20 Mbit, litt avhengig av komprimering/kvalitet. Leverandør bør tilby filmen i flere kvaliteter, slik at man kan velge selv.

 

De som ikke har så raske linjer, kan jo mellomlagre (buffre) lokalt, tiden det tar å buffre vil variere med hastigheten og båndbredde behovet. Jeg vil påstå at dagens "folke-bredbånd" er Get sin Classic, den er nå oppe i 6500 kbit, og øker jevnt og trutt. Derfor er det ikke utopi å kunne tilby slike tjenester i Norge iløpet av de nærmeste årene, selv uten ekstraordinære bredbåndslinjer.

 

Ulempen, er naturligvis den dagen du skal se film, og internettet ikke fungerer. Men det blir jo litt som når man skal se en fotballkamp man har betalt for på Canal+, og TV signalene er nede. (ikke ofte jeg har trøbbel med noen av delene)

 

Når det gjelder spill, burde det vært mulig å lastet ned på samme måte som i Steam også i konsollene, men det blir en litt annen debatt, som vel er mer "politisk" enn noe annet. Demoer/arcade spill kan man jo allerede laste ned, så det tekniske systemet er på plass. At Xbox lanserte med 20 GB er etter min mening unødvendig lite, men som sagt, det blir en annen diskusjon.

 

 

Ei DVD-plate er meir holdbar og mindre utsatt enn ein harddisk. Flashminne på fleire hundre GB kjem neppe med det første heller. For ikkje å snakke om kor mykje plass som er nødvendig dersom filmane ligg på 30-50GB. 10-15 stykk på ein 500GB-harddisk.

Dette er jeg ikke enig i det heletatt, CD/DVD/Blu-ray plater blir mye fortere ødelagt enn en harddisk. Hvis man i tillegg kan laste ned filmene fra en nett-tjeneste på nytt, er man jo egentlig sikret. Dessuten kan man jo lagre filmer etc på flere harddisker, om man er redd for å miste noe. Enten manuelt, eller i et RAID oppsett.

 

For å si det sånn, jeg vil mye heller ha et spill i Steam, enn på DVD. Det føles mye mye tryggere å ha det på steam, selvom harddisken potensielt kan ryke en vakker dag. En DVD kan man jo faktisk MISTE, den kan få en kjip ripe++, synes ikke det skal så mye til.

Lenke til kommentar

Eg har aldri hatt problemer med riper på mine DVD-filmar, klart du kan ødelegge den ved å kaste den fram og tilbake, men med fornuftig bruk er det ikkje noko problem. Å miste ein DVD er heller ikkje noko eg er kjend med, bortsett frå når andre låner dei, noko eg ikkje driv med. Dessutan blir det lagt på eit beskyttelseslag (hard-coat) for å beskytte dataplatene mot riper.

 

DVD-spelaren på Xbox-en bråker ein del ja, men eg har ikkje tenkt å bruke ein konsoll som filmavspelar.

 

Litt kjipt å bruke 4000 på harddisker for å kunne ha eit filmlager på 200 filmar.

 

Lat oss sei ein film er på 20GB og varer i 120 minuttar. Du har ei linje på 6,5Mbit, som tilsvarer circa 800kB/s under optimale forhold. For å kunne streame filmen og sjå kontinuerlig må du ha ein hastighet på:

 

20GB = 20000MB

20000MB/120m = 166MB/m

166MB/60 = 2.76MB/s

For å kunne halde den farten må du ha ei linje på 2.76*8 = 22Mbit.

 

Og det er reell fart, med dagens 20Mbit linjer over koparnettet er det vanleg å få ein fart på 10-16Mbit. For å kunne streamer kontinuerlig med ei 6,5Mbit-linje må filmen være maks 5.7GB. Det er litt større enn dagens DVD-filmar. Å streame i timevis før eg skal sjå ein film høyrest ikkje så forlokkande ut.

 

Sjølvsagt må det tilbys forskjellige kvaliteter, men med ein 37"+TV til 15 000 og anlegg til 20 000 har ikkje eg tenkt å velge noko anna enn det beste.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...