Gå til innhold

Ekstrem skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heh en hel artikkel som handler om sykooppløsninga på skjermen, også viser det seg at den er kjipere enn x1i?

Sony Ericsson X1 har 800x480 oppløsning på en 3" skjerm.

 

Den japanske mobilen har i hvert fall en fysisk størrelse på skjermen (3,5") som står en aning bedre i forhold til oppløsningen.

 

Høy oppløsning er bortkastet dersom man trenger lupe for å få øye på de minste detaljene, eller at man må myse så mye at man får vondt i hodet.

 

Her er Sony Ericssons skjerm på 6,5 cm * 3,9 cm:

 

x1liv-09.jpg

x1liv-10.jpg

Lenke til kommentar
Den japanske mobilen har i hvert fall en fysisk størrelse på skjermen (3,5") som står en aning bedre i forhold til oppløsningen.

 

Høy oppløsning er bortkastet dersom man trenger lupe for å få øye på de minste detaljene, eller at man må myse så mye at man får vondt i hodet.

 

Høyere oppløsning, gir bedre detaljnivå. Er det detaljnivå som er viktig, så er høyere oppløsning å foretrekke. Synes du er veldig snar å dra konklusjoner, uten selv å ha sett skjermen. Det er vel ingen tvil om at SE her slår knockout på de fleste konkurrenter, og at den tilogmed overgår telefoner med "ekstrem skjerm" sier vel litt.

Lenke til kommentar

Ja, høyere detaljnivå er som regel en fordel. Men det kan bli en plage også om ikke tekst og symboler skaleres opp til en behagelig fysisk størrelse. F.eks virker det som teksten på det skjermbildet fra SE X1 er på størrelse med fluebæsjer.

 

F.eks er setningen "This computer .." halvparten så lang som skjermen, ca 3,25 centimeter. Setningen har 42 tegn fordelt på 32,5 millimeter. Det er 0,77 millimeter "store" tegn. Det er etter min mening en svært uergonomisk fysisk skriftstørrelse.

 

Hvis du leser dette innlegget på en 19" skjerm med 1280x1024 oppløsning og standard tekststørrelse i nettleseren så er tegnene ca 3 ganger så brede og 3 ganger så høye. Tenk deg at hvert tegn i denne teksten ble byttet ut med 9 knøttsmå tegn. Det hadde etter min mening blitt ubehagelig små tegn selv om hvert tegn hadde vært sylskarpt og jeg hadde bøyd meg ganske nært skjermen. (~30cm unna)

Lenke til kommentar
Ja, høyere detaljnivå er som regel en fordel. Men det kan bli en plage også om ikke tekst og symboler skaleres opp til en behagelig fysisk størrelse. F.eks virker det som teksten på det skjermbildet fra SE X1 er på størrelse med fluebæsjer.

Øh.... Nå tror jeg enten du prøver å dra et poeng som ikke er noe poeng, eller så er du ekstremt svaksynt. Teksten er da helt ok slik den fremstår på skjermbildene du presenterer. Dessuten skal du ikke se bort ifra at font-størrelsen kan justeres. Det er jo tross alt Windows, og ikke S60 vi snakker om her...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problemer med synet og er i hvert fall langt unna det du kaller ekstremt svaksynt. En ekstremt svaksynt ville neppe sett en spurv 500 meter unna. Det gjør jeg.

 

Jeg føler likevel ikke at det er særlig ergonomisk/behagelig å konsentrere øynene mine på så små tegn på så kort avstand (~20cm) mer enn noen få minutter av gangen.

Lenke til kommentar

Jeg synes også teksten på bildene av SE X1 er helt OK å lese på dataskjermen.

 

Bildene er 11,8 * 7,3 cm på dataskjermen. I virkeligheten (på mobilen) er skjermbildene 6,5 cm * 3,9 cm.

 

For at de skal bli fysisk riktig størrelse på min 19" med 1280x1024 så har jeg skalert bildene slik at mobilskjermen vises i 1:1 forhold på dataskjermen. Nå yter riktignok ikke oppløsningen på denne noen rettferdighet men det viser i hvert fall riktig fysisk størrelse på bokstavene (med en 19" med 1280x1024).

post-3851-1204029318.jpg

post-3851-1204029324.jpg

 

Det blir ganske smått, ikke sant? Selv når man tenker seg at det er mye skarpere.

Lenke til kommentar

Og hvor lang tid kan batteriet vare om man ser film? Vil anta at det forsvinner ganske fort, om det ikke er et mega-batteri med masse krutt.

 

Ellers så den grei ut, bortsett fra kanskje en smule stor når man har tastene ute. Men så blir ikke en 3.5tommers skjerm mindre enn som så.

Positivt at en slik mobil også kan brukes i Europa. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bøy deg frem til du er ~20 cm unna skjermen. Synes du det er behagelig å fokusere på den avstanden i lengden (=flere minutter?)

 

Det var da fryktelig hvordan du prøver å svartmale denne skjermen. Vent nå til den er å finne i butikken før du begynner sutringen din. Alle de nettsteder som har testet denne telefonen skriver ingenting om at skjermen er vanskelig å fokusere på. Tvert imot. De fleste er imponerte over skjermen.

 

Og hvor lang tid kan batteriet vare om man ser film? Vil anta at det forsvinner ganske fort, om det ikke er et mega-batteri med masse krutt.

 

Akkurat dette lurer jeg også på. Kan jo tenkes at SE får Nokia-syndromet angående baterritid på denne modellen.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg synes også teksten på bildene av SE X1 er helt OK å lese på dataskjermen.

 

Bildene er 11,8 * 7,3 cm på dataskjermen. I virkeligheten (på mobilen) er skjermbildene 6,5 cm * 3,9 cm.

 

For at de skal bli fysisk riktig størrelse på min 19" med 1280x1024 så har jeg skalert bildene slik at mobilskjermen vises i 1:1 forhold på dataskjermen. Nå yter riktignok ikke oppløsningen på denne noen rettferdighet men det viser i hvert fall riktig fysisk størrelse på bokstavene (med en 19" med 1280x1024).

post-3851-1204029318.jpg

post-3851-1204029324.jpg

 

Det blir ganske smått, ikke sant? Selv når man tenker seg at det er mye skarpere.

 

Sannsynligvis den dummeste sammenligningen jeg har sett på en stund. Det skjermbildet der fikk jo en oppløsning på ca. 240x160, og kan jo ikke i verden sammenlignes med å se på den faktiske Sony Ericsson-skjermen. Hadde det derimot vært riktig oppløsning, så hadde det ikke vært nevneverdige leseproblemer, nei.

 

Dessuten gjør ClearType eller hva det nå heter en kjempejobb i fontskalering, og det er ikke noe stress å blåse opp tekststørrelsen litt dersom man skulle ha problemer.

 

Som poe sier, jeg synes det blir alt for mye kritikk før du i det hele tatt har testet den. Vent til den kommer, og bjeff da.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis den dummeste sammenligningen jeg har sett på en stund. Det skjermbildet der fikk jo en oppløsning på ca. 240x160,

Leste du dette:?

Nå yter riktignok ikke oppløsningen på denne noen rettferdighet men det viser i hvert fall riktig fysisk størrelse på bokstavene (med en 19" med 1280x1024).

 

Det blir ganske smått, ikke sant? Selv når man tenker seg at det er mye skarpere.

Så hva er galt med å sammenligne fysisk størrelse for å få et inntrykk av den fysiske størrelsen på skjermen?

 

Dessuten gjør ClearType eller hva det nå heter en kjempejobb i fontskalering, og det er ikke noe stress å blåse opp tekststørrelsen litt dersom man skulle ha problemer.

Teksten er sikkert klar og fin nok i lupe. Det er ikke formen på bokstavene jeg klager på (og Cleartype forbedrer) men den fysiske størrelsen på de. Skalering løser selvsagt problemet men jeg stiller meg tvilende til om all tekst og alle symboler lar seg skalere i det OS'et den leveres med og andre programmer.

 

Forøvrig kan jeg nevne at jeg synes det er ubehagelig å lese bokstaver på papir når bokstavene er så små som 0,77 mm. Uansett avstand jeg holder papiret i. For langt unna så blir det for smått og for nært så blir det for ubehagelig å fokusere.

 

Som poe sier, jeg synes det blir alt for mye kritikk før du i det hele tatt har testet den. Vent til den kommer, og bjeff da.

Ja, jeg skal nok bjeffe litt når jeg har sett den i virkeligheten også :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste det du skrev, og selv med "disclaimer", så synd jeg sammenligningen var søkt.

 

Jeg er i hvert fall glad, det er endelig er det noen som har insett at høyere oppløsning er viktig. :D

 

For min del roer jeg bjeffingen for nå, og uler heller litt mot månen, selv om det bare er halvmåne i kveld. Voff voff!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...