Gå til innhold

Prisen på GeForce 9800 GX2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om den ytar som 2 stk 8800 GTS i SLI, vil det ikkje være pengar å spare på å faktisk kjøpe 2 stk 8800 GTS istaden for dette kortet?

 

Ser man bort ifra plassen og varmeutviklinga 2 kort tar, istaden for 1 som 9800x2, kva er fordelen?

 

EDIT: Redigerte spørsmålet etter å ha sjekke prisane på 8800 GTS :)

Endret av PanzerLoco
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med det kortet, både 2x 8800GT(ca 3500-4000,-) og 2x 8800GTS (ca 4000-4500,-) er billigere, så eneste grunn til å kjøpe er jo hvis man vil ha 4x G92 på et kort som støtter kun to/treveis SLI (som de fleste kort gjør)?

 

EDIT: Kom jo til å tenke på at det finnes folk med Intel-brikkesett også på hovedkortet sitt som ikke støtter SLI, og da er jo 9800GX2 et greit valg hvis man har lyst på 2x G92.

Endret av Arekey
Lenke til kommentar
Om den ytar som 2 stk 8800 GTS i SLI, vil det ikkje være pengar å spare på å kjøpe et kort av denne typen?

Spesifikasjonsmessig ligger hver av GPU'ene i området mellom 8800 GT og GTS. Litt nærmere sistnevnte enn førstnevnte. Koblingen mellom de to GPUene vil trolig være elektrisk lik måten SLI fungerer på. Regn derfor med en ytelse som ligger et sted mellom 8800 GT SLI og 8800 GTS SLI.

 

Fordelen med 9800GX2 over å ha to kort er at det tar mindre plass og trolig bruker litt mindre effekt og dermed utvikler litt mindre varme. En annen stor fordel er at 9800GX2 vil fungere på hovedkort med intel brikkesett (P965, P35, X38 osv). Det gjør ikke SLI-løsninger fordi Nvidia ikke vil det.

 

Har man ett av de nevnte brikkesettene vil valget i praksis stå mellom:

1-2 kort i Radeon HD 38xx-serien, inkludert X2-modellene

1 kort i Geforce 8800-serien

1 Geforce 9800 GX2

Lenke til kommentar

tja..jeg tror jeg reiser heller til Paris en helg med de 5000.- og beholder min 8800 GT Top kort fra Asus..

eller heller kjøpe en ny cpu , HK og ram og beholder min skjermkort , tror ikke at en merker så mye forskjell i vanlig spilling og men en bra benchmarkscore vinner man ikke noen Clanwar heller

Lenke til kommentar

Synst igrunn ikkje det er nok fordelar til å lansere et sånt kort.

 

Litt meir varmeutvikling og litt mindre effekt er ikkje noke som bekymrar den vanlige mannen i gata (med behov for å kjøre dagens spel på max).

 

For meg ser det kun ut som et forsøk på å ta tilbake ytelses trona for singelkort.

 

Er bedre å vente på neste generasjon, som forhåpentligvis klarer å dra alt av dagens spel på max med over 60 fps :)

Lenke til kommentar
Liker ikke helt sånne "latmannsmetoder" selv heller. Når man begynner å putte "flere kort i ett" istedet for å tenke nytt, er det på tide med litt innovasjon. Hva med et kort som yter 3/4 av dette, og utvikler 1/2 varme? Hadde absolutt vært mitt valg.

G92 er jo en innovasjon (som ble først lansert på 8800GT).

Ellers, har jeg litt kommentarer til artikkelen:

 

Som mange har påpekt er det et merkelig navnevalg Nvidia har gjort med dette kortet. Det består altså av to grafikkprosessorer som brukes på kort i GeForce 8-serien, men Nvidia har likevel valgt å bruke GeForce 9-navnet.

 

Jeg vil ikke si dette er merkelig navn, det jeg vil si er merkelig navn, er 8800gt og 8800gts 512. Det er nye serier som til forveksling høres ut som de har alt til felles med andre 8800 kort (gts 320, 640, gtx, ultra).

 

Hvorfor sier jeg dette?

Vel, de fleste, de går inn i en nettbutikk, eller en vanlig butikk.

 

Så ser de:

A) Hvor mye penger har jeg?

B) Hvor mye kan jeg få for pengene jeg vil bruke?

 

Joda, det er jo greit! Så går de inn der da, så ser de.. Jaha Ja.. 8800gt, 256mb. Den var jo billig. 8800gt 512, litt dyrere.. 8800gts 320, den var litt billig ja.

 

Nå tror de at 320mb gts er bedre kort enn 8800gt.

Så kommer de videre da, 8800gts 512, den var litt dyree ja!

 

Men, hva ser de der? Jo, billigsalg på 640mb 8800gts!! Det må jo være prima, skikkelig gromkjøp!!

 

Så kjøper de gammel hardware! De tror kjøpet var bedre enn 8800gts 512 og i alle fall tusen ganger bedre enn 8800gt.

 

Så, her vil jeg si: Feilen er ikke at nye kortet heter 9800x2, feilen er at 8800gt heter 8800 og at 8800gts 512 heter 8800gts. De nye 9xxx kortene vil kjøre på G92 gpu'en, som er den som brukes i 8800gt og 8800gts 512.

 

Det er GPU som sier hvilken generasjon kortet er, ikke releasedato.

9600 kortet er feks. et lowend kort (ca 20% tregere enn 8800gt kan man vel anslå).

Dog vil mange nå tro at 9600, høyere tall = bedre!! Det vil vel også i praksis skje at det entrèr med høyere utgangspris enn 8800gt, som har lagt på markedet en stund.

 

Når vi da er ferdig med å spikke flis, så kan vi jo se på fordeler/ulemper med X2 kort:

 

Fordel:

* Kan kjøres på andre chipsett enn nvidia

* Tar mindre plass i kabinettet

* Quad SLI mulig :-)

 

Ulemper:

* Clocket lavere enn originalt standalone kort

* Ca. dobbelt så mye varme å kjøle ned på ca samme størrelse kjøler

* Høyere pris

 

Så, hva er godt kjøp? hvor bra kort trenger du? ja, det kan ingen andre enn du vite.

Jeg personlig venter på mine to 8800gts 512, som jeg mener burde hete 9800gts, så kunne de kallt 8800gt for 9800gt.

 

Confusions is here.

Lenke til kommentar
Liker ikke helt sånne "latmannsmetoder" selv heller. Når man begynner å putte "flere kort i ett" istedet for å tenke nytt, er det på tide med litt innovasjon. Hva med et kort som yter 3/4 av dette, og utvikler 1/2 varme? Hadde absolutt vært mitt valg.

 

Helt enig. Synes selv dette er helt på trynet, hvorfor kan vi ikke få se noe ny teknologi isteden for å "ducktape" to kort. Skal også nevnes at det ikke bare gjelder i skjermkortbransjen. Intel har jo sine quad modeller som også bygger på samme prinsipp.

Lenke til kommentar
ah ma gadd! It's hueg liek an xksbawks! Det er jo gigantisk. Tror ikke jeg får det inn i min maskin uten å lage hull i fronten av kabinettet. SLi er billigere løsning per ytelse for oss som har muligheten.

 

Det spørs jo litt da. Ved at man kjøper to kort isteden for 9800 GX2, må man i tillegg kjøpe et dyrt SLI hovedkort fra nVidia.

 

Edit: leif

Endret av Centuss
Lenke til kommentar
ah ma gadd! It's hueg liek an xksbawks! Det er jo gigantisk. Tror ikke jeg får det inn i min maskin uten å lage hull i fronten av kabinettet. SLi er billigere løsning per ytelse for oss som har muligheten.

 

Det spørs jo litt da. Ved at man kjøper to kort isteden for 9800 GX2, må man i tillegg kjøpe et dyrt SLI hovedkort fra nVidia.

 

Edit: leif

Du må ikke betale mye for å få nvidia kort, men det som for noen er "nedsig", er at det ikke er 1600mhz fsb-støtte eller ddr-3 enda.

 

Noen hever dette ikke er nødvendig p.d.d., men andre vil alltid ha highend produkter.

Du får 780i hovedkort ned i ca. 1600kr, evnt eldre 650i og 680i chipsett for rundt 900-1200kr, prima hovedkort og de funker med sli, core 2, etc. (mange av de).

 

Noen tror at man alltid trenger å bytte alle komponentene, men det er ikke alltid sånn.

Du kan fint kjøre en e8400 på et abit fatality fp in-9 sli (etter biosupdate) og pøse på med 4gb pc6400 ram. Da har du billig pc:

hk: 900kr

cpu: 1575kr

ram: 700kr

 

sum: 3175kr

 

resten kan du da bruke på skjermkort, feks. 2 x 8800gt eller 2 x 8800gts 512.

 

Så å hevde at det er så dyrt med sli h ovedkort, det er ltit feil.

Dog om du må ha det "hotteste" av ramstøtte nå, så må man vente på 790i fra nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...