Gå til innhold

Intel lager sekskjerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gi meg noe som kan utnytte dette og jeg skal hoppe i taket av begeistring. Fram til det... :sleep:

 

Av typisk serverprogramvare er det faktisk et godt utvalg som kan nytte flere kjerner svært effektivt. Og da langt flere enn 6.

 

Så det er en grunn til at dette eventuelt lanseres i Xeon MP serien.

 

På desktop utenom kraftige arbeidsstasjoner (DAK/DAP og rendering) er det vel lite aktuelt enn så lenge.

Lenke til kommentar
Gi meg noe som kan utnytte dette og jeg skal hoppe i taket av begeistring. Fram til det... :sleep:

 

Maya, Fusion, Realflow, kunne fortsatt lista.. Er nok av programmer for dem som virkelig trenger det som utnytter alt man har tilgjengelig. Personlig håper jeg at de får ut fingern og lager åttekjerners prosessorer snart, to stk av dem i en arbeidsstasjon hadde gjort susen :D

Flere antall kjerner i samme maskin er med på å holde utgiftene og administrasjonen av renderfarms nede.

Lenke til kommentar

Hallo i skogen? Greit at Jan Arild Sigvartsen aldri har forstått 3-kjerne konseptet, men å tro at Intel på noe som helst vis forsøker å svare på AMD sin midrange desktop CPU med en high-end 6-kjerne Xeon MP CPU til 40k++ NOK er jo ikke mindre enn latterlig.

 

Dunnington er et svar på Barcelona og Shanghai prosessorene til AMD rettet mot 4-sokkel maskiner. Intel kommer dermed til å ha 50% flere kjerner i en 4-sokkel maskin (24 vs. 16 kjerner) men de har også noe dårligere minnehierarki og føler vel derfor at de ekstra kjernene er nødvendig for å holde AMD på tilstrekkelig avstand.

 

Grunnen til at Dunnington i det hele tatt kommer ut er at Nehalem arkitekturen ikke rekker å bli testet godt nok til Xeon MP produktlinjen innen slutten av 2008 og de trenger derfor en midlertidig løsning inntil Nehalem arkitekturen er moden for 4-sokkel segmentet. Videre vil Dunnington komme med 16MB L3 cache noe som gir den en fordel fremfor Nehalem i 4-sokkel maskiner.

 

I tillegg vil jo Intel ha svært gode 4-sokkel maskiner basert på Itanium mot slutten av 2008 så behovet for Xeon MP vil kanskje begynne å avta.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Intel med 3kjerner arkitektur.. Dette (OM det er sant selvsagt)kort tid etter de uttrykte sterk tvil til AMD sin (altså samme) 3kjerner arkitektur. Godag mann østeskaft..

Hvorfor skulle ikke 6 kjerner være hensiktmessig? Flere kjerner er ikke negativt, det store spørsmålet er vel heller knyttet til pris, ytelse og varmutvikling... Problemet med AMDs trekjerne er at den havner mellom to og firekjernene uten å gjøre seg bemerket mht til ytelse.. Den yter ikke like bra som de råeste 2 kjernene til Intel og ikke like bra som 4 kjernene.. og rent prismessig, så utmerker den seg heller ikke nettopp pga den havner mellom 2 andre segmenter som allerede er priset ganske aggressivt fra konkurrenten. Rent teknisk er det etter min mening vanskelig å se hvorfor trekjernen finnes, dvs bortsett fra å bli kvitt defekte 4 kjerner..

 

For AMD er det selvsagt lukrativt dersom de klarer å selge sine defekte CPUer, men som kunde ville jeg rynket litt på nesen av ett produkt som kun finnes fordi produsenten ønsker å bli kvitt defekte versjoner av toppmodellen. Det var som om bilprodusenter solgte defekte 4sylindrete 2 liters motorer som 1,5 liters eller 1 liters hhv 3 og 2 sylindrete motorer.. Tror ikke mange ville satt pris på det. Nå er det selvsagt ikke helt det samme da og ettersom AMD PR maskin maskerer dette fint og folk flest aldri får vite "sannheten", så kommer sikkert AMD til å selge disse CPUene i bøtter og spann :)

Lenke til kommentar
Hallo i skogen? Greit at Jan Arild Sigvartsen aldri har forstått 3-kjerne konseptet, men å tro at Intel på noe som helst vis forsøker å svare på AMD sin midrange desktop CPU med en high-end 6-kjerne Xeon MP CPU til 40k++ NOK er jo ikke mindre enn latterlig.

Jeg vil tro prisen irrelevant, dersom poenget er å sette AMD på plass er det ment som ett teknisk statement heller enn ett angrep mot samme segment.. Man sikter seg selvsagt ikke inn på samme segment pris eller ytelsesmessig med å doble antall kjerner.

Lenke til kommentar
Hallo i skogen? Greit at Jan Arild Sigvartsen aldri har forstått 3-kjerne konseptet, men å tro at Intel på noe som helst vis forsøker å svare på AMD sin midrange desktop CPU med en high-end 6-kjerne Xeon MP CPU til 40k++ NOK er jo ikke mindre enn latterlig.

Jeg vil tro prisen irrelevant, dersom poenget er å sette AMD på plass er det ment som ett teknisk statement heller enn ett angrep mot samme segment.. Man sikter seg selvsagt ikke inn på samme segment pris eller ytelsesmessig med å doble antall kjerner.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at Intel setter av et senior designteam kapabel til å lage en Xeon MP CPU bare for å peke nese til et PR stunt fra AMD. Dette går på strategiske planer over flere års perspektiv, og er ikke noe markedsavdelingen har mulighet til å trekke opp av lomma fordi de har lyst på ablegøyer.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Intel med 3kjerner arkitektur.. Dette (OM det er sant selvsagt)kort tid etter de uttrykte sterk tvil til AMD sin (altså samme) 3kjerner arkitektur. Godag mann østeskaft..

Hvorfor skulle ikke 6 kjerner være hensiktmessig? Flere kjerner er ikke negativt, det store spørsmålet er vel heller knyttet til pris, ytelse og varmutvikling... Problemet med AMDs trekjerne er at den havner mellom to og firekjernene uten å gjøre seg bemerket mht til ytelse.. Den yter ikke like bra som de råeste 2 kjernene til Intel og ikke like bra som 4 kjernene.. og rent prismessig, så utmerker den seg heller ikke nettopp pga den havner mellom 2 andre segmenter som allerede er priset ganske aggressivt fra konkurrenten. Rent teknisk er det etter min mening vanskelig å se hvorfor trekjernen finnes, dvs bortsett fra å bli kvitt defekte 4 kjerner..

 

For AMD er det selvsagt lukrativt dersom de klarer å selge sine defekte CPUer, men som kunde ville jeg rynket litt på nesen av ett produkt som kun finnes fordi produsenten ønsker å bli kvitt defekte versjoner av toppmodellen. Det var som om bilprodusenter solgte defekte 4sylindrete 2 liters motorer som 1,5 liters eller 1 liters hhv 3 og 2 sylindrete motorer.. Tror ikke mange ville satt pris på det. Nå er det selvsagt ikke helt det samme da og ettersom AMD PR maskin maskerer dette fint og folk flest aldri får vite "sannheten", så kommer sikkert AMD til å selge disse CPUene i bøtter og spann :)

 

Har forbrukerene noen problemer med å kjøpe 8800 GT grafikkort? på disse er jo tross alt noe av kjernen slått av, om det er fordi den er defekt eller det er lurere økonomisk vet vi ikke (men man kan godt begynne og snakke om 8800 GT kort som defekte 8800 GTS kort).

 

 

Hvis intel lager en sekskjerne tror jeg denn kommer til og bestå av en firekjerne og en tokjerne, med mindre det ikke er tekningsk mulig da.

Lenke til kommentar
Hvis intel lager en sekskjerne tror jeg denn kommer til og bestå av en firekjerne og en tokjerne, med mindre det ikke er tekningsk mulig da.

Intel har ingen monolitisk 4 kjerne så de kommer garantert ikke til å lage det bare for å legge til en dual core chip. Jeg tror ikke ryktebørsen har fått verifisert designen på Dunnington enda, men om det stemmer at den har 16MB L3 cache så er det nærmest garantert at vi snakker om en monolitisk 6-kjerne og det er også så godt som garantert at det vil være snakk om Penryn kjerner. Siden det er snakk om Xeon MP så er det ikke så uvanlig at Intel lager en egen spesial design basert på tidligere Xeon DP prosessorer. Det har de gjort mange ganger før også.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er basert på feil antagelser,

 

At intel lager 6 kjerne arkitektur er ikke noe spesielt, dette har de da kunnet gjøre siden den dag de paret opp kjerner i partall!

 

Det som er nytt med det amd gjør, er at vis en prosessor med partall får en defekt kjerne, kan de skru den av og kjøre i oddetall.

 

2, 4, 6, 8 , 10 er normalt.

 

Imponerende er det når de får til 3, 5, 7 osv... Dette krever en helt annen arkitektur enn det intel gjør i dag. Som er 2 + 2 = 4 kjerne / 2 + 2 + 2 = 6 kjerne

 

Ha! dobbelt så bra... lurer på hvem som fant på denne kommentaren.

Lenke til kommentar
Xeon med seks kjerner?

(Illustrasjon)

Nope, den illustrasjonen viser 6 stk dobbeltkjerner. Altså 12 kjerner til sammen. ;)

 

En slik prosessor vil ta en del av futten vekk fra AMDs trekjerne-arkitektur, som i utgangspunktet var ganske oppsiktsvekkende.

Hvorfor det? Jeg ser ingen nærliggende sammenheng mellom AMDs trekjerne og denne. De kommer heller ikke til å konkurrere mot hverandre da intels 6-kjerne uansett vil ligge veldig mye høyere i pris enn AMDs trekjerne og være rettet inn mot et annet marked.

Lenke til kommentar
Utviklingen går fremover. :thumbs: Nå må programene modnes for multitasking meget snart!

Mange av de programmene som teknisk sett har potensiale til å utnytte flere kjerner godt er allerede flertrådete (multithreading).

 

Programmer som teknisk sett ikke vil få nevneverdig bedre ytelse av flere kjerner uansett optimalisering vil neppe utviklerne kaste bort tid på å gjøre flertrådet. Langt i fra all programvare kan gjøres effektitvt flertrådet.

 

Gi meg noe som kan utnytte dette og jeg skal hoppe i taket av begeistring. Fram til det... :sleep:

Versågod! Hopp i taket ;)

 

Intel med 3kjerner arkitektur.. Dette (OM det er sant selvsagt)kort tid etter de uttrykte sterk tvil til AMD sin (altså samme) 3kjerner arkitektur. Godag mann østeskaft..

Det er ren psykologi. Intel er offisielt kritisk til uansett hva AMD gjør uansett hvor bra det måtte være.

 

Rent teknisk er det etter min mening vanskelig å se hvorfor trekjernen finnes, dvs bortsett fra å bli kvitt defekte 4 kjerner.

Er ikke det en god nok grunn da? Hva ville du gjort om det var du som skulle ta avgjørelser i AMD? Kaste de? Redusere de til dobbeltkjerner?

 

For AMD er det selvsagt lukrativt dersom de klarer å selge sine defekte CPUer, men som kunde ville jeg rynket litt på nesen av ett produkt som kun finnes fordi produsenten ønsker å bli kvitt defekte versjoner av toppmodellen.

De er ikke defekte. De fungerer akkurat slik markedsføringen sier de skal fungere. Akkurat som geforce 8800 GT ikke er defekt bare fordi deler av den er deaktivert og som at Core 2 Duo E4xxx-serien ikke er defekt selv om de har fått deaktivert deler.

 

Imponerende er det når de får til 3, 5, 7 osv... Dette krever en helt annen arkitektur enn det intel gjør i dag. Som er 2 + 2 = 4 kjerne / 2 + 2 + 2 = 6 kjerne

Det er ikke noe hokus pokus å lage oddetalls antall kjerner. Selv ikke for intel. De produserer allerede firekjerner og det er svært enkelt å deaktivere en av kjernene i mikrokoden. Det hele står og faller på viljen til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...