Gå til innhold

Nå må du betale enda mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ringer du i et minutt og ett sekund, betaler du for to minutter, og dermed betaler du for samtaletid som du ikke har brukt.

Kommer ikke dette i konflikt med forbrukerkjøpsloven? Altså at man betaler for noe man ikke får (de siste 59 sekundene).

 

Det er helt OK at regninger rundes av til nærmeste hele 50-øre ved kontant betaling, men det bør selvsagt ikke gå i favør av en part hver gang. Men skal man betale mange regninger eller mange poster på en regning så runder man selvsagt ikke av alle postene i samme retning.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at samtaler har tilfeldig varighet så vil operatøren i gjennomsnitt ta seg betalt for et halvt minutt for mye per samtale ved minutttaksering. Ringer man f.eks 200 samtaler i løpet av en måned så blir det altså 100 kroner påslag i prisen, eller 1200 kr i året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ringer du i et minutt og ett sekund, betaler du for to minutter, og dermed betaler du for samtaletid som du ikke har brukt.

Kommer ikke dette i konflikt med forbrukerkjøpsloven? Altså at man betaler for noe man ikke får (de siste 59 sekundene).

 

Det er helt OK at regninger rundes av til nærmeste hele 50-øre ved kontant betaling, men det bør selvsagt ikke gå i favør av en part hver gang. Men skal man betale mange regninger eller mange poster på en regning så runder man selvsagt ikke av alle postene i samme retning.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i at samtaler har tilfeldig varighet så vil operatøren i gjennomsnitt ta seg betalt for et halvt minutt for mye per samtale ved minutttaksering. Ringer man f.eks 200 samtaler i løpet av en måned så blir det altså 100 kroner påslag i prisen, eller 1200 kr i året.

Du har alltid betalt for mer enn du ringte. I perioden før GSM betalte man pr påbegynte tellerskritt. Så betalte man i 15 sekunders intervaller. Deretter gikk man over til sekundtaksering, og for at man skulle betale for mer enn tiden man brukte, kom oppstartsavgiften. Nå er sirkelen sluttet, ved at utenlandssamtaler faktureres pr påbegynte minutt.

 

Uten å dra beviset vil jeg også nevne at enten man a) betaler x kr pr påbegynte minutt eller b) betaler x/60 kr pr sekund og kr x/2 i oppstartsavgift, vil man i det lange løp komme ut på det samme.

 

Litt mer historikk finnes her

Lenke til kommentar

Oppstartpriser er forståelige da det krever en del ressurser å koble opp en linje.

 

15-sekunder taksering var også forståelig fordi man hadde dårligere muligheter til nøyaktig telling av taletid i gamle dager. (analogt utstyr).

 

Å gå tilbake fra sekund-taksering til minutt-taksering nå har ingen teknisk begrunnelse. Det er kun en profittmaksimering ved å tyne grensene for hvor mye man kan ta betalt for.

 

Jeg ser ingen grunn til å unnskylde en slik omlegging med "det har jo vært sånn før" eller de tekniske grunnene til at det ble gjort i gamle dager. Jeg tror som sagt det kan komme i konflikt med forbrukerkjøpsloven om det tas til retten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det er kun en profittmaksimering ved å tyne grensene for hvor mye man kan ta betalt for.

Dette støtter jeg deg fullt ut i. Marginene på innenlands taletrafikk er nå så små at deler av trafikken selges med tap. Derfor gjelder det å finne produkter og tjenester der man kan ta igjen tapet. Tilfeldigvis har jeg skrevet om det også. Selv om tråden inneholder en del faktafeil om de faktiske prisene (ble skrevet på husken) mener jeg at jeg i prisnsippet har rett.

 

Og nå skal jeg slutte å markedsføre meg selv. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
ok, da bør dem gå over til å definere alle samtalene på regningen pr default. pr i dag så gir dem vel bare opp en samlet tid, noe som jeg tror kan gi "morsomme" utslag om en kontrollregner...

Vær du trygg...

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å unnskylde en slik omlegging med "det har jo vært sånn før" eller de tekniske grunnene til at det ble gjort i gamle dager.

Meg bekjent er årsaken at norske operatører vanligvis må betale pr. påbegynte ringeminutt under roaming utenlands.

Det er fint lite å gjøre med da Norske lover ikke gjelder i utlandet. Utanlandske operatører får bare ta seg betalt per minutt om de har muligheten til det i sitt lovverk.

 

Men det er ikke noen unnskyldning for å kunne ta minutt-taksering ved samtaler i Norge.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...