Gå til innhold

Derfor raser minnekortprisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke ett ord om minnekortstandarder i en artikkel om prisfall på minnekort?

 

Greit at ny teknologi for å lage mer minne på samme (fysiske) plassen som før gir prisfall, men at du kan bruke samme minnekortet (med/uten forskjellige medfølgende adaptere) til mobiltelefonen, digitalkameraet, osv. og at det fungerer på samtlige mobilmerker foruten SE (SE K850i kan bruke og Xperia X1i bruker microSD) eller kan settes i en miniSD-adapter eller en SD-adapter gjør at produsentene kan fokusere på et kort. Videre gjør det også kunder mer villig til å kjøpe større kort siden man kan være sikrere på at kortet kan brukes i neste mobiltelefon eller kamera.

 

For noen år siden måtte jeg ha MMC, SD, MS, CF, XD, RS-MMC, DV RS-MMC (MMC mobile), miniSD, M2 og microSD i forskjellige størrelser hengende på veggen. Idag har jeg microSD(HC) og M2 i et par størrelser samt ett CF-kort...

Lenke til kommentar

Et fall i dollarkursen på ca 10% det siste året har også en betydning oppi dette.

 

For produsentene tror jeg situasjonen løsner når SSD begynner å bli mer utbredt. Da vil ikke lengre markedet være mettet på lagringskapasitet.

 

Sånn som det er i dag så er det ganske bortkastet å kjøpe minnekort på over 2GB for de fleste siden de fleste ikke har behov for så mye minne. Det blir litt sånn "jaja, hva enn jeg får for en femtilapp ekstra så tar jeg det med".

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke. Selv om minnet i utgangspunktet blir "gratis" så skal det pakkes i emballasje, fraktes fra Asia til Norge, gjennom fortolling, fordeles til de ulike sentrallagrene, distribueres og til slutt selges i kiosken.

 

Hele den prosessen er så kostbar at jeg ikke tror man får se minnekort til 10 kroner i kiosken noen gang. Akkurat som vi ikke en gang ser minnekort på 128 MB i butikken for 10 kroner selv om prisen per GB tilsier at det skulle kostet ~3 kroner å produsere.

 

Jeg tror nok heller at minsteprisen vil forbli på rundt 50 kr og at kapasiteten på disse kortene stadig vil øke.

Lenke til kommentar
Ikke ett ord om minnekortstandarder i en artikkel om prisfall på minnekort?

 

Greit at ny teknologi for å lage mer minne på samme (fysiske) plassen som før gir prisfall, men at du kan bruke samme minnekortet (med/uten forskjellige medfølgende adaptere) til mobiltelefonen, digitalkameraet, osv. og at det fungerer på samtlige mobilmerker foruten SE (SE K850i kan bruke og Xperia X1i bruker microSD) eller kan settes i en miniSD-adapter eller en SD-adapter gjør at produsentene kan fokusere på et kort. Videre gjør det også kunder mer villig til å kjøpe større kort siden man kan være sikrere på at kortet kan brukes i neste mobiltelefon eller kamera.

 

For noen år siden måtte jeg ha MMC, SD, MS, CF, XD, RS-MMC, DV RS-MMC (MMC mobile), miniSD, M2 og microSD i forskjellige størrelser hengende på veggen. Idag har jeg microSD(HC) og M2 i et par størrelser samt ett CF-kort...

 

jepp, pr i dag så kan en via en overgang dytte ethvert SD basert kort inn i en MMC størrelse port og forvente at det funker om driverne er på plass (N800 eter alt fra MMC til SDHC, noe som er ganske knall siden den har plass til 2 kort!). når det gjelder M2 så hadde jeg håpt at SE sluttet å vakle fram og tilbake og gikk helt for SD.

 

Gleder meg til vi kan gå og kjøpe 4gb-minnekort i kiosken for en 10-15kroner. Kommer nok til å skje :)

 

hehe, en eske på 10 for 100kr, og bruke dem omtrent som gode gamle diskettene? ;)

 

hadde vært kos ja, for selv om optiske RW media kan formateres til å fungere på den måten så er det ikke like enkelt imo.

 

greit nok, usb-enheter i 10-pakke hadde vært kos også :D

Lenke til kommentar

Ja, nå får man faktisk 8 GB SD-kort til 250 kroner.

 

Men det klart viktigste med denne utviklingen er hvilke følger det får for at flashminne tar over som lagring for tregere, bråkete og lite støtsikre tradisjonelle harddisker, f.eks. i MP3-spillere, små eksterne disker og interne i bærbare PC-er og om noen år også disker for stasjonære maskiner. Forventer å se en 32 GB SSD til under tusenlappen i løpet av året.

 

Edit: Ser Transcend sin 32 GB-disk allerede er ned på 1366 kroner...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt mobilargumentet. De færreste mobiltelefoner støtter over 2gb, pga elendig firmware og latskap fra produsentene. (Og samtidig nok er de frekke nok til å kalle telefonene for "musikktelefoner", jeg er litt forbanna fordi jeg aldri klarte å finne en billig telefon som støttet store minnekort, og måtte kjøpe mp3 spiller i tillegg til telefon). Så jeg tviler på at mobiltelefonene har drevet dette markedet i stor grad.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...