Gå til innhold

Gratis utviklingsverktøy for studenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg meiner studenter heller bør bruke studietida på å lære forskjellige verktøy og forstå at det finnes ikkje eit verktøy for alle oppgåver.

 

Eg synes Visual Studio er bra, men det finnes mange andre like gode alternativer som Eclipse/Netbeans eller Emacs :p

 

Er det noen hake ved dette? Er det begrensninger?

 

Ja du kan ikkje selge programvare du utvikler og du kan heller ikkje publisere kode du har skreve i den utgåva.

Lenke til kommentar

Er dette versjoner som ikke har tidsbegrensning?

 

I grunnen ett fint tiltak. Er Microsoft blitt redd for konkurranse, eller har det gått opp for dem at ett slikt tiltak gir større spredning, og at morgendagens bedriftsmedarbeidere krever Microsoft produkter fordi det var det de ble opplært på?

Endret av G
Lenke til kommentar
Håper studentene gjør seg gode penger på å selge gratislisensene sine til bedrifter som virkelig trenger de.

 

Det er jo ikke spesielt aktuelt om de begresningene nevnt tidligere i tråden gjelder.

 

Vet ikke helt om jeg vil se så negativt på dette som mange andre. Studentene får uansett et nytt verktøy å bli kjent med. Jo flere jo bedre. Og Visual Studio er et godt verktøy.

 

Og for ordens skyld.. dette er ikke noe nytt. Når jeg studerte i 2001, fikk jeg en CD-boks med Visual Studio, Windows 2000, Office XP, Visio, m. fl. Ikke i regi av skolen, men rett fra Microsoft, helt gratis.. og jeg studerte Javaprogrammering.

 

De fleste som studerer programmering i norge i dag lærer uansett Java, så de må jo bruke flere verktøy uansett.

Lenke til kommentar

Man skal ikke avfeie gode tiltak, men Simen1 sin ironi er for meg langt fra bare ironi.

 

Men velger utdanningsinstitusjoner en vettug tilnærming, med å satse på grunnleggende kunnskap i stedet for bare "plattformspesifikk" kunnskap (uansett hvilken vei), så kan man si at det er positivt med enkel og god tilgang på verktøy.

 

Og tross alt har utviklingsverktøy relatert til Java, PHP, Python, Ruby, C++, Qt etc. vært gratis tilgjengelig lenge. Og heldigvis uten begrensinger på distribusjon av skrevet kode.

Lenke til kommentar

VS2008 express har vel ingen slike begrensninger? For første gang i mitt liv leste jeg gjennom hele eula'en når jeg innstalerte det, bruker c++ express-versionen ifbm. masteroppgaven min.

 

Uansett synes jeg det er ålreit at de har gratisversioner. Unødvendig å syte over at de gjør dette for å "tidlig krøke", er jo ingen hemmelighet at bedrifter er ute etter å tjene penger. Jeg er nå heller bare glad til når deres interesser er sammenfallende med mine, og jeg ender opp med et veldig bra produkt gratis. Bare synd express ikke støtter openmp. Dersom det ikke er begrensninger mtp. salg og publikasjon henter jeg heller ned 2008 pro i såfall.

 

Og hvorfor står det 2005 i teksten, når bildet og linken til "channel 8" sier 2008?

Lenke til kommentar

Da jeg studerte var jeg med på ymse saker hvor vi hadde behov for litt programvare, var ganske greit å få dette gratis - tydlig at de som gav den bort så det som billig markedsføring mot noen som uansett ikke ville ha kjøpt produktene.

 

Hadde en lisens på Oracle Enterprise Edition, var stas når vi skulle oppgradere fra versjon 8 til versjon 9, kom en budbil til hybelen med en diger boks fra Oracle;)

Lenke til kommentar

Jeg også oppfordrer studenter til å tenke litt mer langsiktig og benytte de verktøyene som fins i dag og som er gratis i dag. I det man slutter å være student, så må man kjøpe utviklingssuiten til MS om man ønsker å drive litt utvikling på hobbybasis, da er det like greit å ta i bruk eclipse/netbeans først som sist. Begge deler er veldig gode på både C++ og Java, og har gode integreringsmuligheter mot subversion og cvs. (Samt diverse andre VCS'er)

 

Personlig vil jeg anbefale netbeans, som i mine øyne har en bedre stack. Netbeans har en bedre GUI-bygger enn eclipse. Editoren er blitt veldig god i 6.x. Suveren til JME og Ruby. Minst like bra som eclipse til C++, Java, groovy ++ I tillegg er den største netbeans-bundelen så full-stacket at det er begrenset behov for plugins.

 

Begge editorer har god støtte for å koble seg opp mot databaser, selv om jeg vil anbefale andre verktøy om man skal jobbe mye mot databaser. F.eks. så funker Oracle SQL Developer bra mot både Oracle-baser, MySQL og PostgreSQL. SQuirreL er også veldig bra. I tillegg så fins det noen som er spesifikke for MySQL og/eller PostgreSQL. (Alle de verktøyene jeg nevner her er gratis. Mulig Oracle SQL Developer har noen begrensninger som jeg ikke vet om, men det er i alle fall ikke noe problem å bruke den på jobb... :) )

 

Regner med de fleste skjønner at grunnen til at MS gjør dette her nå er at de ønsker å kapre studenter så tidlig som mulig (heroin som Simen1 sa), og av en eller annen sær grunn lar man seg som regel friste mer av noe som koster penger men som man kan få gratis pga man er student enn de allerede gratis alternativene. Håper de fleste studentene gjennomskuer dette tilbudet for hva det er og velger løsninger som vil gavne dem på lang sikt :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Ikkje minst så har åpen kjeldekode alternativene langt meir *ekstra* rammeverk som gjer kvardagen enklare.

 

Eg har i det siste blitt skikkeleg forelska i Hibernate og Groovy for Grails rammeverket(Groovy er konge på JSON/XML generering). Og det beste med Groovy er at er det noko som er problematisk så kan du alltid gå tilbake til Java. Faktisk kan du blande Java kode rett inn i Groovy kode! Dette gir meg friheita til å velgja eit dynamisk skreve språk eller statisk skreve språk når eg vil i koden. Ergo eg kan velgja det rette "verktøyet" på kodelinje nivå :)

 

Dette er så fantastiske produkter som knapt finnes på eit Microsoft utviklingsplattform. .Net har muligheit for å ta i bruk nHibernate, men det henger langt igjen etter Java versjonen. Og utvikling av enkle CRUD baserte web applikasjoner med eit Rails lignandes rammeverk eksisterer ikkje.

 

Som andre har sagt tidlegare så er NetBeans 6 verkeleg bra i dag, f.eks det å lage mobilapplikasjoner er faktisk lekandes enkelt og det følger med mange gode kule eksempler ;)

 

Men for all del, eg liker godt å utvikle i Visual Studio på jobb. Det gjør jobben, men eg savner mine favorittalternativer i blant.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...