Gå til innhold

Da var det slutt på HD-DVD


larsg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som er ute etter frittstående DVD-spillere og samtidig vil ha 5 filmer med på kjøpet så får de nå tak i pakker med meget gode DVD-spillere og 5 filmer inkludert til ganske attraktive priser. Som en ekstra bonus så kommer de 5 medfølgende filmene i HD-kvalitet, men det blir trolig de 5 eneste HD-filmene man noen gang vil ha til den spilleren, så ta det som en bonus og ikke en grunnleggende egenskap.

Lenke til kommentar

Hardwaren hadde nok aldri ramla så kjapt i pris om det var kun blå tilgjengelig. Og så hadde blå sikkert rota rundt med MPEG2 koding lengre (ennå) om det ikke var press for å få blå til å se like fin ut som röd. Så en liten takk til Röde laget. Så får vi se om Sony håndterer dette bedre enn minidisc. Tviler selv :-)

 

Tor-k-el - Du mener å tro blå disker og hardware blir billigere nå som det har mindre konkuranse? Jadda :-)

Lenke til kommentar
Hardwaren hadde nok aldri ramla så kjapt i pris om det var kun blå tilgjengelig. Og så hadde blå sikkert rota rundt med MPEG2 koding lengre (ennå) om det ikke var press for å få blå til å se like fin ut som röd. Så en liten takk til Röde laget. Så får vi se om Sony håndterer dette bedre enn minidisc. Tviler selv :-)

 

Tor-k-el - Du mener å tro blå disker og hardware blir billigere nå som det har mindre konkuranse? Jadda :-)

Sony har vell solgt BR spillere og PS3 med tap en stund, så ser for meg at de vill stige i pris. Men tar det lang tid før andre enn sony kommer på markedet med spillere egentlig?

Slik som med DVD kom jo få til å begynne med, men plutslig eksploderte det, og vi fikk produsenter fra alle verdens hjørner...

 

Ellers er det litt trist, for viss HD-DVD hadde fått litt bedre filmutvalg og spillerne havnet under tusenkroningen, så hadde de tjent bra på navnet vill jeg tro.

Uansett for dere med hd spiller for xbox 360, hva blir poenget med denne nå tro?

husker at Amazon solgte spilleren for noen få hundrelapper tror den var nede i rundt 50dollar her en dag i noen få timer ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Strengt tatt er ikke formatkrigen over. Den har bare mistet en av deltagerne. Nå er det: Bluray vs. DVD vs. nettleie/nettkjøp og senere kommer trolig også flashminne inn som en konkurrent. 32GB flash koster nå fra 1399 kr og følger prisutviklingen på flash samme kurs som den har gjort de siste 10 årene så får vi 32GB for under hundrelappen om 4 år og 10 kr om 7 år.

Lenke til kommentar
Me kan jo håpe at fleire aktørar i avspelarbiletet kan hjelpe til å senke prisane. Prisane på filmane er det nok lite å gjere med, men med fleire produsentar av avspelarar kan det bli bra.

 

alle må uansett lisensiere teknologien fra sony... og med 90% feilrate ( som var feilraten på Blu-ray lesehoder i starten) tviler jeg på ting blir billigere veldig fort...

Men man kan jo håpe.. Blu-ray må trosalt utkonkurere DVD, og da må prisene langt ned

Lenke til kommentar

Dette er en merkedag. Endelig er HD krigen over. At noen er skuffet over valget av format tror jeg går over rimelig kjapt. Fordelene av dette sier seg selv, vi kan endelig forberede oss på at Blu Ray tar over som gjeldende optiske format på både PC og stuebruk. For meg var det viktig at krigen ble avsluttet, for begge leirene har samme kvaliteter + - selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Prisene kommer til å synke, men ikke på grunn av at konkurransen blir mindre. Prisene kommer til å synke fordi det å selge plater til en pris folk ønsker å betale, lønner seg mer enn å selge dem dyrere enn de fleste vil betale for.

 

Ettersom produksjonskostnadene naturligvis går jevnt og trutt nedover med effektivisering og større kvanta, vil produsentene ønske å bruke dette for å få ned prisene.

 

Det er, og blir i stadig større grad, god butikk å selge billigere plater. 300 kroner for en film er alt for mye til at det lønner seg i lengden, tror jeg.

Lenke til kommentar
Strengt tatt er ikke formatkrigen over. Den har bare mistet en av deltagerne. Nå er det: Bluray vs. DVD vs. nettleie/nettkjøp og senere kommer trolig også flashminne inn som en konkurrent. 32GB flash koster nå fra 1399 kr og følger prisutviklingen på flash samme kurs som den har gjort de siste 10 årene så får vi 32GB for under hundrelappen om 4 år og 10 kr om 7 år.

Jaja, av dei ser eg på flash som den største konkurrenten. DVD vil nok være på markedet lenge endå, foreløpig er det stort sett entusiastar og dei som ser mykje film som kjøper Blu-Ray, men noko direkte konkurrent til det BD kan tilby er det ikkje. Nettleie/kjøp ser eg ikkje på som noko stor konkurrent per i dag. Dårleg kvalitet (samanlikna med Blu-Ray) og det at alt går over internett, det er meir eit alternativ til å leige DVD/BD på utleigesjappe.

 

Eg satsar på ein billig avspelar så eg kan kjøpe kun BD og faktisk sjå dei for så å kjøpe ein betre når utvalet kjem seg.

Lenke til kommentar
Men man kan jo håpe.. Blu-ray må trosalt utkonkurere DVD, og da må prisene langt ned

Bluray kommer nok til å forbli langt dyrere enn DVD så lenge DVD finnes. Frafall av en konkurrent fører sjeldent med seg lavere priser. Tvert i mot. Sony har jo stått og kuttet marginer og gått med tap på en rekke bluray-produkter for å vinne markedet. Nå som krigen mot HD DVD er vunnet er det på tide å betale regningen for krigen. Dvs. høyere priser eller ikke reduserte priser hvis produksjonskostnaden blir redusert nevneverdig.

 

Nå er det vanskelig å legge for mye inn i aksjekursen til Sony siden de selger svært mye annet også, men kursen har i hvert fall steget med ca 5% de siste 5 dagene. Det betyr økte forventninger om avkastning til aksjonærene. Altså høyere marginer og/eller økt volum.

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at så snart markedet aksepterer Blu-Ray som det gjeldende HD-formatet vil det føre til at prisene går ned. Det begrunnewr jeg ganske enkelt med at produksjonskostnadene vil gå ned og spillerer og plater blir billigere. Dette skjer med alt av forbruker elektronikk, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal skje med BR.

At prisene er høye idag, skyldes for små mengder i produksjon som igen skyldes en format krig med usikker utfall, intill nå selfølgelig.

 

Vi vil fortsatt se konkurannse, bare innenfor samme formatet. Sony har stort sett vært de eneste som tilbyr BR-spillerer, og Sony har alltid vært dyrere enn de fleste konnkurentene. Det vil nok komme billigere spillere ganske snart skal dere se :thumbup:

Lenke til kommentar

DVD blir neppe stort biligare enn det er i dag. 150 for ein ny film, 50-100 når det er gått litt tid. Sidan BD framleis er eit ukjent fenomen for dei fleste (trur eg) vil det bli solgt masse DVD-filmar. Når det derimot kjem gode og rimelige avspelarar, promotert i Elkjøp, Expert osv. og selgarane kjem med argumenter som "Du vil få mykje betre bilete på din nye LCD-TV med Blu-Ray" byrjar folk å kjøpe dei og då må dei ha film til å spele av. Det er og mykje opp til produsentane og kor lenge dei vil halde på DVD.

 

Så lenge det finnes eit alternativ som ikkje alle nødvendigvis merkar forskjell på (DVD) og i tillegg er billigare vil det selge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...