Gå til innhold

Ordboken blir enda smartere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dagens T9-ordbok har ingen innebygget ordliste. I stedet vet programmet kun hvilke bokstavkombinasjoner som ikke er tillatt i språket. Dette blir det nå endring på.

Oi, det var rart. Jeg har selv en steingammal Sony Ericsson med T9-ordbok, og har alltid trodd at den hadde en liste over tillatte ord, spesielt siden man selv kan legge til tillatte ord. Hvis den kun kjenner til "forbudte" ord og plugger på mine personlige "tillatte" ord i tillegg, betyr det at den har lurt meg grovt i alle år :)

 

T9X inneholder nemlig en egen liten ordliste, samt en rettefunksjon. Det betyr at hvis du taster en bokstavfeil i et ord, kommer T9X med forslag til riktige ord. Hvis det kun finnes ett fornuftig alternativ, rettes ordet automatisk.

Denne funksjonen er jeg litt skeptisk til. Det hender fra tid til annen at man har bruk for å taste inn ord som T9 ikke kjenner igjen, og da har jeg hatt stor nytte av "legg-til-ord"-funksjonen som man kan fullføre på flekken. Om T9X plutselig skal komme og rette på meg hele tiden når jeg faktisk skal skrive noe fornuftig, kommer i alle fall jeg til å bli ganske irritert.

 

I tillegg til T9X, har Nuance også lansert en søkefunksjon ved navn T9 Nav. Med T9 Nav søker ordboken gjennom hele mobiltelefonen din, fra funksjoner og programmer til bildefiler og kontakter. Dermed trenger du bare noen få tastetrykk for å få frem akkurat det du vil på mobilen din.

Det høres ut som en svært nyttig funksjon. i alle fall om man har muligheten til å med relativt få tastetrykk avgrense søken. Tenk å kunne google mobilen din :)

 

For øvrig ville jeg hatt en litt annen overskrift til artikkelen. T9 har vel aldri vært en "ordbok" i ordets rette forstand, og den sier ikke nok om det saken dreier seg om, nemlig stavefunksjon til mobilen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...