Gå til innhold

Åpner opp X-Fi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at vi kanskje får se en ny serie fra CREATIVE snart?

Har ventet på det en stund nå, da jeg ikke kan si meg imponert over X-Fi + Vista 64bit..

 

Auzentech kom jo med sitt Prelude X-Fi kort som skulle være en god del bedre enn CREATIVE sine kort, men er det tilgjengelig her i landet? Nei..

Lenke til kommentar
Betyr dette at vi kanskje får se en ny serie fra CREATIVE snart?

Har ventet på det en stund nå, da jeg ikke kan si meg imponert over X-Fi + Vista 64bit..

 

Auzentech kom jo med sitt Prelude X-Fi kort som skulle være en god del bedre enn CREATIVE sine kort, men er det tilgjengelig her i landet? Nei..

 

Prelude har veeeldig lenge vært å få kjøpt på SHG.no http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=730369

Irriterende at de har rettighetene på dette, siden jeg mest sannsynlig kunnet lage en test av dette om det hadde dukket opp på en annen nettbutikk....

Lenke til kommentar

endelig... resultatet av konkuranse.. får håper det var asus sitt Xonar kort, som forsåvidt har veldig gode driver til veldig mange os ( inkludert vista)

 

som gjorde at creative krøp til korset.. Men jeg lever ikke i håpet på at driverene skal få god linux støtte...

Lenke til kommentar
Rart at OSS drivere blir utviklet før ALSA drivere.. Jeg trodde OSS var så godt som depricated til fordel for ALSA?

 

OSS er kommersielt, og ukommersielt, ukommersielle er for *BSD, ALSA er KUN for Linux.

OSS fins som ferdigkompilerte pakker for GNU/Linux (x86/amd64), FreeBSD 6/7 (x86/amd64), Solaris 10/11 (x86/x64/sparc64), i tillegg til at kildekoden er tilgjengelig. Det finnes til og med pakker for SCO UnixWare/OpenServer, utrolig nok. Kan også nevne at OSS er bedre på støtte for nye lydbrikker som baserer seg på HD Audio enn Alsa. OSS 4.0 er noe helt annet enn OSS som ble depreciated i linux-kjernen. Slik tilstanden er nå, er det Alsa som bør bli depreciated, siden OSS har bedre lydkort-støtte samt at OSS fungerer på bortimot alle plattformer, mens ALSA er linux-spesifikt.

 

Edit: at X-Fi nå har offisiell BETA-støtte i OSS vil garantert skape blest og oppmerksomhet rundt OSS-driveren. Nye OSS vil nok bli langt mer synlig, og jeg håper linux-distroene også tilpasses OSS.

 

Edit edit: nå kan man heller ikke benytte lisens-argumentet mot OSS, siden hele OSS er lisensiert under GPLv2, BSD og CDDL. Dette gjør at OSS kan brukes sømløst mot et hvilket som helst operativsystem.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hm. Hvordan ER egentlig lydkvaliteten på stereo musikk for X-Fi kortene? Sammenlignet med f.eks. ESI Juli@ og Onkyo kortene? Jeg vurderer et annet lydkort enn integrert på min nye pc, og er veldig usikker på valg. Først og fremst analog stereo lyd, med mulighet for oppgradering siden.

 

Har bare hatt et gammelt creative SB Live value kort hittil, og driverne har vært sugne, og hatt for mye dill. Derfor har jeg valgt kX drivere til det. Derfor er jeg også veldig skeptisk til å kjøpe et nytt creative kort, da det jeg har ikke har vært særlig godt på 2.0 lyd.

 

Jeg vil ha god lyd, uten driverdill.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Betyr dette at Creative også frigjør EAX 5.0-teknologien? Har nå et X-Fi Xtreme Gamer kort som jeg er mindre fornøyd med, og vurderer derfor en Asus Xonar D2(PCI-E)til min gaming pc. Men forstår det slik at Xonar bare støtter EAX 1.0 og 2.0 i og med at Creative ikke har vært villige til å frigjøre denne teknologien?

Lenke til kommentar
Det var ikke et øyeblikk for tidlig. Det betyr at vi Linux/UNIX-brukere endelig kan begynne å vurdere å kjøpe et X-Fi kort. Vi som bruker GNU/Linux, *BSD osv har måttet klare oss med Audigy når det har vært snakk om kort fra Creative. Dette lover godt, og burde vært gjort for lenge siden.

 

Er det noen god grunn til at Linux-brukere skal kjøpe disse kortene, selv om de nå kommer med Linux-støtte? Med den holdningen Creative tidligere har vist og den enorme markedsandelen de har, føler jeg lite for å støtte dem.

Lenke til kommentar
Det var ikke et øyeblikk for tidlig. Det betyr at vi Linux/UNIX-brukere endelig kan begynne å vurdere å kjøpe et X-Fi kort. Vi som bruker GNU/Linux, *BSD osv har måttet klare oss med Audigy når det har vært snakk om kort fra Creative. Dette lover godt, og burde vært gjort for lenge siden.

 

Er det noen god grunn til at Linux-brukere skal kjøpe disse kortene, selv om de nå kommer med Linux-støtte? Med den holdningen Creative tidligere har vist og den enorme markedsandelen de har, føler jeg lite for å støtte dem.

Jeg synes tvert imot at det er en god grunn for å ikke kjøpe produkter fra en selger som over så lang tid ikke har ønsket deg som kunde. Kjøper man kortet nå hiver man hele forbrukermakten ut vinduet.

 

Noen som har fulgt med på dette kortet - har det dukket opp drivere for Linux, som hw.no tidligere informerte om?

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk mange som har kjøpt et slikt kort, og da er det hyggelig for de å kunne ha muligheten til å bruke disse kortene fullt ut også i GNU/Linux, *BSD og Solaris. Og før X-Fi hadde Creative sine kort meget god støtte i forskjellige OS. Jeg for min del har boikottet Creative så lenge de har kjørt den policyen med å lukke X-Fi. Men nå har situasjonen endret seg. Jeg for min del er fortsatt meget fornøyd med mitt Audigy 2 ZS.

Lenke til kommentar
Hm. Hvordan ER egentlig lydkvaliteten på stereo musikk for X-Fi kortene? Sammenlignet med f.eks. ESI Juli@ og Onkyo kortene? Jeg vurderer et annet lydkort enn integrert på min nye pc, og er veldig usikker på valg. Først og fremst analog stereo lyd, med mulighet for oppgradering siden.

 

Har bare hatt et gammelt creative SB Live value kort hittil, og driverne har vært sugne, og hatt for mye dill. Derfor har jeg valgt kX drivere til det. Derfor er jeg også veldig skeptisk til å kjøpe et nytt creative kort, da det jeg har ikke har vært særlig godt på 2.0 lyd.

 

Jeg vil ha god lyd, uten driverdill.

 

Creative er bare tull å kjøpe om man vil ha god lydkvalitet. Man får eksterne semi-profesjonelle lydkort av mye høyere kvalitet til en grei penge.

Lenke til kommentar
Hm. Hvordan ER egentlig lydkvaliteten på stereo musikk for X-Fi kortene? Sammenlignet med f.eks. ESI Juli@ og Onkyo kortene? Jeg vurderer et annet lydkort enn integrert på min nye pc, og er veldig usikker på valg. Først og fremst analog stereo lyd, med mulighet for oppgradering siden.

 

Har bare hatt et gammelt creative SB Live value kort hittil, og driverne har vært sugne, og hatt for mye dill. Derfor har jeg valgt kX drivere til det. Derfor er jeg også veldig skeptisk til å kjøpe et nytt creative kort, da det jeg har ikke har vært særlig godt på 2.0 lyd.

 

Jeg vil ha god lyd, uten driverdill.

 

Creative er bare tull å kjøpe om man vil ha god lydkvalitet. Man får eksterne semi-profesjonelle lydkort av mye høyere kvalitet til en grei penge.

 

Men det hjelper så lite når EAX gir såpass mye bedre lyd i spill som det gjør.

 

Det er vell uansett ingen som kjøper CREATIVE lydkort til noe annet enn spilling? ;)

De er jo hovedsaklig gode spill lydkort, og ingenting annet :p

 

Da får du mye annet som er langt bedre til samme prisen ;)

 

Og spilling + linux er vell ikke akkurat noe å juble hurra for, så om du har linux fatter jeg ikke helt hvorfor du skaffet et X-Fi kort i første omgang :p

Lenke til kommentar
Betyr dette at Creative også frigjør EAX 5.0-teknologien? Har nå et X-Fi Xtreme Gamer kort som jeg er mindre fornøyd med, og vurderer derfor en Asus Xonar D2(PCI-E)til min gaming pc. Men forstår det slik at Xonar bare støtter EAX 1.0 og 2.0 i og med at Creative ikke har vært villige til å frigjøre denne teknologien?

 

Du har Auzentech X-Fi Prelude 7.1, som benytter en X-Fi lydprosessor og som så vidt jeg vet skal ha støtte for EAX5.0 :)

Det koster dog litt, men skal være av langt høyere kvalitet enn CREATIVE sine kort hvert fall :p

Og ha langt bedre Vista driver, for det er der CREATIVE svikter totalt for meg :thumbdown:

 

 

 

Noen som vet om det kommer en ny serie lydkort fra CREATIVE snart? :)

X-Fi har vært lenge nå, så skulle gjerne hatt en ny serie med EAX6.0, PCI-Express og gode Vista drivere :)

Lenke til kommentar

Har selv hatt både et eldre Creative SoundBlaster lydkort (der mic inngangen røk) og har nå et X-Fi kort, lydkortet fungerer og har grei kvalitet, men noe mer er det ikke.

 

Det er mange "fancy" funksjoner/operasjoner man kan gjøre med lydsignalene men noen forbedring kan veldig få av de kalles. Driverene og programmvaren er regelrett skrekkelig. Ikke nok med at det kjøres x antall prosesser relatert til creative som tilsammen bruker over 40MB med minne (sist gang jeg målte), men programvaren har en lei tendens til å krasje. Samtdig er alt "formet" med fancy menyer gjemt rundt på flere steder og som flere under "program" istedenfor å ha et "kontrollpanel" der man kan stille alt som er relatert til lydkortet.

 

Lydkvalitetsmessig kan man vel nok få et greit bilde bare ved å sammenligne disse to bildene:

 

aa.jpg

 

b0786115349.jpg

 

 

Creative X-Fi er først og fremst laget for gamere, og de som ønsker å ha fancy lydeffekter.

Dersom du er ute etter kvalitet spesielt til bruk i HiFi er nok ESI og Onkyo bedre valg, jeg angrer ennå på at jeg kjøpte X-Fi når mitt gamle Soundblaster røyk.

 

Men X-Fi fungerer og kvaliteten er grei, men om det er verdt de litt over 1000kr jeg brukte på det tviler jeg sterk på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...