Gå til innhold

Nedgrader fra Vista til XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"PC-produsenter som Dell, Hewlett-Packard og Lenovo skal fra før av tilby nedgradering fra Vista til XP. Det skal følge med en "XP Pro recovery"-disk som gjør en slik nedgradering mulig."

 

Vet ikke hvordan det er med dell og HP, men Lenovo tar seg betalt for nedgraderings skivene, og de følger ikke med maskinene.

Lenovo tar seg ikke betalt nei, isåfall er det bare portoen

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er med dell og HP, men Lenovo tar seg betalt for nedgraderings skivene, og de følger ikke med maskinene.

 

 

Hei

 

Jobber men Lenovo Thinkpads og Hp maskiner . Begge kan få gratis "oppgradering" til XP gratis, men leveringen tar ofte 2-3 uker.

 

Bare ringe til support å spørre fint.

 

Artikkelen skulle egentlig hett "Opgrader fra Vista til XP" da de fleste maskiner har ett mye bedre liv etterpå.

 

 

 

edit: leif

Endret av nieh
Lenke til kommentar
Nedgradere? :p

Det tenkte jeg også. Opp og ned er ikke avhengig av hva som kom først og sist, men hva som er best og dårligst. F.eks kan man fint nedgradere fra 3 år gamle Athlon 64 X2 4800+ til ett år gamle Celeron 420. Eller oppgradere fra den 1 år nye Celeron 420 til den 3 år gamle Athlon64 X2 4800+. Hva som er best av Windows XP og Vista er det jo i høyeste grad delte meninger om.

 

Men over til saken: Hvorfor betale ekstra for dette? Microsoft gir oss jo mulighet i EULA'en til å takke nei til en ferdig innstallert windows og innstallere f.eks Windows XP på egenhånd. I følge EULA'en skal Microsoft også gi pengene tilbake for den ubrukte Vistaen. Mange bedrifter bruker heller egne volumlisenser enn å betale for nye lisenser i tillegg til volumlisensen de allerede har.

Lenke til kommentar
Lenovo Thinkpads og Hp maskiner har vel bare ikke bra nok hardware for å kjøre vista da..

 

:>

 

Det går vel heller på andre ting enn ytelsen vil jeg tro. Eller, ytelsen har jo alt å si og er vel derfor de også gir en annen OS mulighet. Men det er ikke HW som sperrer for ytelsen, men heller OS'et selv. I følge enkelte "proffer" er Vista bedre med SP1 og en nødvendighet, men andre rapporterer om enda større tregheter osv.

 

Selv har jeg merket at XP selvfølgelig er raskere enn Vista, men det ble bedre etter SP1. Har lurt mange ganger om jeg skal gå tilbake til XP, men det er litt vanskelig, til tross for at jeg vet at min maskin har det bedre med XP kontra Vista. Vista funker som en drøm uansett, til tross for at det er noe mer "sirup" enn XP. Tror de fleste føler det slik idag.

 

At produsentene hører på kundene og gir dem XP mener jeg bare er bra. Det ser styggelig ut som at Vista KAN bli som ME(de av oss som husker hvilken suksess det var...). Får håpe det ikke er tilfellet siden Windows 7 er lengre unna enn Win2K var dengang ME feilet.

Lenke til kommentar
Nedgradere? :p

 

Slike opsjoner sender vel ganske kraftige signaler om at Vista kanskje ikke er så velkomment som ønskelig fra MS' side?

Enig. At de ikke allerede så dette under betatesting tegner heller ikke noe bra bilde om hvor bra samarbeidet internt hos uviklerstaben til Microsoft er.
Lenke til kommentar
Har bestillt XP downgrade fra Lenovo et par ganger, og de har tatt godt betalt vær gang for å si det slik, har gjort det igjennom jobben, så vet ikke om det er forskjellig for privat personer.

 

Ekke så rart at de tar betalt for det siden det går gjennom jobben. Det betyr at jobben din har en 3 års leasing avtale med lenovo og de har da support som er betalt for. Jeg vil tro at dette er noe som inngår i en slik avtale. For privatpersoner ville jeg funnet det rart om de ikke var litt mer behjelpelige. Er ikke akkurat selges marked lenger...

 

Dette med hva slags signal MS får synes jeg er et viktig punkt. For det er ikke første produsent somt tilbyr downgrade. Egentlig helt utrolig at det blir gjort i dag, over 1 år siden Vista kom. Hva det betyr for fremtiden vet jeg ikke, men dette er også et meget klart signal for oss forbrukere om at vi ikke ønsker å få prakket alt nedover oss, vi vil bestemme vi også. Det kan være at Vista er et være eller ikke være for MS og at XP kanskje er det siste men døende OS'et de får monopol på. Hvem vet..

Lenke til kommentar

Er ikke 100% sikker på om dette er nevnt her i diskusjonen, men jeg jobber på en detaljhandel og har ansvaret for data/foto. Ingen av HP's bærbare kan man få med XP og det finnes ingen xp recovery-plater for de nyere PCene. Iflg HP skal du selv gjerne installere XP på maskinene, men da mister du software-garantien (og all support).

Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker på om dette er nevnt her i diskusjonen, men jeg jobber på en detaljhandel og har ansvaret for data/foto. Ingen av HP's bærbare kan man få med XP og det finnes ingen xp recovery-plater for de nyere PCene. Iflg HP skal du selv gjerne installere XP på maskinene, men da mister du software-garantien (og all support).

 

Det er vel fordi de ikke ønsker å ha flere hold med brukerstøtte på. Skjønner dem i grunn veldig godt. Det er jo nesten umulig for disse stakkars PC produsentene å gjøre forbrukerne fornøyde når de må forholde seg til MS og deres eviglange problem med OS som ikke er så topp som det burde ha vært. Synd, for Vista er bra.

Lenke til kommentar

Forstår meg lite på denne panikken med å gå fra Vista til XP. Greit nok at du ikke ønsker å oppgradere til Vista ennå. Men å gå til et mindre sikkert OS er litt merkelig.

 

XP vil gå ut i sommer og støtten forsvinner da gradvis. Virker som det bare er en trend som "alle" må følge.

 

Minner meg om da XP kom dette. Alle ville tilbake til 2000. Blir interessant til Windows 7 kommer, når alle vil tilbake til Vista igjen.

Lenke til kommentar
At produsentene hører på kundene og gir dem XP mener jeg bare er bra. Det ser styggelig ut som at Vista KAN bli som ME(de av oss som husker hvilken suksess det var...). Får håpe det ikke er tilfellet siden Windows 7 er lengre unna enn Win2K var dengang ME feilet.

 

Nå har jo Vista alt levd lengre enn ME i sin tid da ;)

 

Vi snakker jo ikke Windows 7 før tidligst 2010.

Og da har jo Vista levd like lenge som vi kan forvente at et operativsystem skal leve :)

 

 

Men om Windows 7 kanskje blir Vista slik det var påtenkt å være er jo en annen sak :p

 

Selv syntes jeg veldig mye av Vista klagingen har blitt mer "mote" enn noe annet.

Virker jo som det er "inn" å slenge drit om Vista, selv har jeg ikke opplevd store problemer med Vista.

Prøvd det ved lansering, og da var det jo mye driver problemer, så jeg holdt meg til XP en liten stund lengre for så å prøve igjen i Desember, og da fungerte jo alt helt fint. Med de siste driverne, alle oppdateringer 4GiB RAM og Vista 64bit følte jeg at det meste jeg foretok meg på maskinen gikk raskere enn med XP, mye på grunn av den nye og forbedrede "prefetch" funksjonen. Og ytelsen i spill var ca den samme, i noen spill fikk jeg bedre ytelse, i andre litt dårligere. Så jeg kunne ikke helt fatte all den negative omtalen Vista hadde fått, og etter å ha prøvd Vista selv tar jeg all slik klaging med en klype salt ;)

 

Og den nye søkefunksjonen gjør det jo slik at du ikke trenger snarveier eller noe slikt lengre, du finner jo frem til hva de skulle være på 2sekunder :)

 

 

 

Jeg tror mye av all klaginga er "hyppet opp", Vista fikk som Windows versjoner flest en temmelig dårlig start, og etter de så har folk flest fullstendig svartelistet Vista helt uvitende om at en rekke oppdateringer har rettet på de fleste av problemene, samt at utvalget og stabiliteten på driverne er langt bedre.

Blir nesten som om jeg den dag i dag skal sitte å klage på Windows XP fordi det var skikkelig dårlig da det ble lansert ;)

Men det er ingen tvil om at Windows Vista krever maskinvare, og for de som ønsker et lett operativsystem, eller har en litt utdatert maskin burde nok holde seg til Windows XP.

Men om du har en dobbelkjerne prosessor, 2GiB RAM (4GiB RAM og Vista 64bit er å anbefale) så kan du jo vurdere Vista og de fordelene det gir.

 

 

Det Microsoft dummet seg ut med var jo å komme med litt lave systemkrav.

Folk sitter jo med det inntrykket at Vista skal kjøre helt smertefritt på en gammel single-core 1GHz Intel prosessor, med 1GiB RAM. Og det gjør det så absolutt ikke. Har du en såpass svak og gammel-PC så holder du deg til Windows XP. Jeg tror mye av problemene ligger der, folk tror at deres maskiner skal takle Vista helt uten problemer, men så har de egentlig en for svak maskin, også blir alt sirup og de begynner å svarteliste Vista fullstendig.

En annen ting er jo at Vista er pre-installert på maskiner som egentlig er for svak og heller burde ha XP, og det gir jo heller ikke noe imponerende inntrykk til de som skaffer seg en ny bærbar med Vista, også er alt sirup fra dag 1.

 

Så jeg syntes Microsoft burde ta kritikk for å slippe noen alt for lave "anbefalte" systemkrav.

Men har du som sagt minst 2GiB RAM, en grei prosessor så kan fort Vista fungere bedre enn XP om du er villig til å ofre litt systemressurser til prefetch funksjonen osv..

 

En annen ting jeg har opplevd, er at det ikke skal mye til for å rote til hele Vista, som kan føre til de merkeligste feil.

Kompisen min fikk seg en ny bærbar, så jeg skulle installere Windows Vista Ultimate 64bit på den, og jeg installerte, begynte å legge inn alle de siste driverne, så begynte jeg å legge inn programmer osv..

Etterhvert fikk jeg noen problemer, Adobe Shockwave Player ville ikke installere seg, neivell så jeg hoppet over den.

Også dagen etterpå begynner kompisen min å klage på at han får feilmeldinger hele tiden, og at når han prøver å bruke minnekortlesern osv begynner Vista og palpere om at den trenger en driver til selve minnekortet. Jeg bare, hva i??

Også forsøkte vi å koble til en trådløst Microsoft mus, først gikk vi på nettet og lastet ned Vista 64bit drivern til den, så plugget vi den inn men så ble det gjenkjent som en helt annen mus og ville ikke virke, jeg forsøkte og installere driveren manuelt og alt sånt, da fikk vi beskjed om at driveren så ut til å være skrevet for Win98 og mye rart.

Har aldri opplevd maken til sære problemer og feilmeldinger.

 

Dagen etter installerte jeg Windows Vista Ultimate 64bit på min stasjonære maskin, jeg fikk til å installere Shockwave Player og alt. Jeg fikk overhode ingen feilmeldinger, og når jeg forsøkte og koble til musen så ble den gjenkjent som riktig mus og alt fungerte helt strålende. Og dette til tross for at jeg installerte nøyaktig det samme (bortsett fra driverne) på min maskin, som på kompisen min sin.

Så forsøkte vi å formatere han sin igjen, og installere den på nytt og da fungerte jaggu alt helt strålende på han sin også..

 

Så uten anelse om hva som faktisk gikk galt første gangen, så virket alt helt ypperlig ved andre forsøk.

Så det kan virke som mye av problemene med Vista kan være brukerfeil, jeg aner ikke hva jeg gjorde feil første gangen, men etter forsøk nummer to virket jo alt. Og det er visstnok mange som har opplevd at deres DELL maskiner som har blitt levert med Vista ferdig installert har fått BlueScreen selv ved første oppstart, mange feilmeldinger osv, også formaterte de maskinen, la inn Vista selv også fungerte alt som det skulle. Så det ser ut til å kunne ligge noe her, og at selv ferdig installert maskiner kan inneholde feil som forsvinner om du re-installerer den selv..

 

En veldig viktig ting med Vista er jo å oppdatere driverne, da driverne fremdeles er på utviklingsstadiet.

 

 

Men mine erfaringer med Vista er hvert fall det faktisk er raskere og fungerer bedre enn Windows XP på bekostningen av systemressurser.

 

Så Windows XP er for de som har eldre maskinvare som eventuelt mangler drivere eller ikke er kraftig nok, eller fordi som ønsker et lett operativsystem.

 

Windows Vista er for de som har nøyere maskinvare, som er kraftig nok og ønsker å benytte seg av maskinvaren de har til å ha et operativsystem som er litt tyngre men dog også virker raskere.

Vista har jo også fordelen av å være veldig brukervennlig for nybegynnere (dog er dette bare irriterende for oss litt mer "avanserte" brukere)

 

 

 

Det eneste jeg har hatt å utsette på Vista er en litt merkelig og ellers dårlig nettverksytelse.

Men mye av dette skal heldigvis være rettet på med Service Pack 1 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...