Gå til innhold

Norskutviklet PC til 50 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel en type fancy nettverkskort m/bootrom? Henter all data fra server som også gjør all behandling. Så den boksen tar imot input fra mus+tastatur, sender det til serveren som behandler alt samme og sender tilbake det som skal til skjermen.

 

Ser på hjemmesiden til prosjektet at den bruker en TV til skjerm og at den kun tar tekstbaserte ting. Dvs, ingen bilder (utenom ascii).

Blir vel noe hardt å kjøre noe bedre på 9v batteri.

Lenke til kommentar

Er jo forsåvidt ikke noe nytt at små og billige "datamaskiner".

 

Tror nok denne har en større fremtid som komponent i embedded systems. F.eks i et alarmanlegg som sender mail ved uregelmessigheter, eller som styreenhet av f.eks oppvarming, send en mail hjem og så skrues varmen på før du når frem.

 

Slike ting finnes dog vel allerede, så det "nye" blir vel å direkte koble slike enheter opp mot standard skjermer og tastaturer, men som en "PC" i betydningen "Personal Computer" har den nok en begrenset funksjon.

Lenke til kommentar

Den er jo Billiy som fy da hva kan man forvente, den så jo Heftig ut til og vere så Liten og billig.

Det er jo ikke akkuret en GAMER pc den er jo laget får mensker \ firmer med lite Spenn

 

jeg syntes det er super smart og kult at det er norge som har leget den

GO Norge :grin:

Endret av willy_seff
Lenke til kommentar

hmm, ble litt i tvil etter å ha lest både HW.no og hjemmesiden. HW snakker om klient-tjener system (der boksen i såfall er et fancy nettverkskort, eller en gøy 'KVM')

Hjemmesiden sier den bare trenger trådløst accesspunkt med linux, og at klienten med det kan gi deg teksbasert web og epost. Noe som kan tyde på dingsen er relativt spesialisert(låst) til de oppgavene.

Iogmed at den kreves Linux OS på serveren så tyder det på at noe prossesering gjøres på serveren.

 

Om man bare skal ha teksbasert web/epost til ti stk burde jo en modifisert trådløs ruter klare det. Dingsen blir straks mer spennende om den får til mer om den kobles til en kraftigere server.

Lenke til kommentar

Siden atmel har laget kretskortet, tipper jeg det er en atmel chip på der også. Ligger kode på nettet som kobler avr-chip opp mot nettverk, og også kode som emulerer rgb-signal så en kan spille pacman på tv (med farger). Kombinerer en den koden har en nesten en tynnklient (med litt fantasi). For meg blir det da mer ingeniørarbeid enn forskerarbeid.

Lenke til kommentar
høres ut for meg som en liten adapter som sender signal fra input enheter til serveren (som gjør all dataprosesseringen) og skjermbilde til TV.

 

Det var det jeg tenkte med det første også, men denne infoen på hjemmesiden " Instead of buying one computer for everybody, about a dozen people can share a single $100 machine (a wireless access point running Linux) by connecting to it with a $10 client made in the fab lab. The client uses a TV for its display and a standard PS/2 computer keyboard, and provides text-mode email and web browsing through the access point."

får meg til å lure på om noe av prosseseringen forgår i klienten. Siden den vil gi tekstbasert epost/web via et accesspunkt. Men de sier den må kjøre linux, så det er jo mulig at ruteren tar all prosseseringen alikevel.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det er dette ingen PC, men en klient som sender signalet videre til serveren. Utvikleren omtaler heller ikke dette som en "PC".

 

Enig. For øvrig er det ganske lenge siden tekstbasert web-browsing tok av.

 

Hvis man skal spinne videre på tynnklient-planen bør man få i gang donering av utrangerte firma-PC-er med enten sterkt rabattert MS-programvare eller Linux-baserte løsninger. Ikke trenger man å finne opp hjulet på nytt, og ikke trenger det å koste noe (annet enn logistikk og strøm).

Lenke til kommentar
Det sto jo ikke så mye info om den datamaskinen / tynnklienten akkurat. Er den f.eks. x86 kompatibel?.

Den er ikke basert på x86. Atmel lager ikke x86-prosessorer, men de lager blant annet 32bit AVR-prosessorer. De kan sikkert fungere fint til en slik supertynn klient. Det er ikke dermed sagt at den ikke kan vise x86-programvare som kjører på serveren/routeren.

 

Men det er vel egentlig ikke så intresant siden den ikke skal masseproduseres uansett.

Hvor har du det fra at den uansett ikke skal masseproduseres? Det er ikke det som står i artikkelen.

 

Personlig tror jeg bruksområdet blir noe snevert da det virker som den er på nivå med tekst-TV-prosessorer som sitter i de fleste TV-er. Den kan jo fungere fint til f.eks visning av avganger og ankomster på flyplass-TVer. Eller som et enkelt kassasystem for butikker i svært fattige land, eller tastaturtrening for barneskoleelever i svært fattige land. Jeg ser for meg at den integreres i et tastatur for å gjøre bruken enklere.

 

Men som sagt så tror jeg bruksområdet er for begrenset til at den slår an. Pris er ikke alt, selv i de fattigste u-landene.

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg bruksområdet blir noe snevert da det virker som den er på nivå med tekst-TV-prosessorer som sitter i de fleste TV-er. Den kan jo fungere fint til f.eks visning av avganger og ankomster på flyplass-TVer. Eller som et enkelt kassasystem for butikker i svært fattige land, eller tastaturtrening for barneskoleelever i svært fattige land. Jeg ser for meg at den integreres i et tastatur for å gjøre bruken enklere.

 

Men som sagt så tror jeg bruksområdet er for begrenset til at den slår an. Pris er ikke alt, selv i de fattigste u-landene.

 

Problemet er at det er en "tenkt" situasjon der disse dumpes til u-land slik at disse også kan "delta". Så klart ikke på lik linje med alle andre, det hadde jo vært for bra ikke sant? Når man dumper slikt "drit" til befolkningen i u-land stopper det all mulig konkurranse fra lokale leverandører (prisen går til helvete) og de sitter igjen enda fattigere enn før. OLPC er et bedre prosjekt i mine øyne. Selv om det lider av samme problem. OLPC'ene kommer til å ende opp i hendene på vanlige folk (selges på svartemarkedet osv), og ikke småbarna dem er laget for. Prisen på utstyr faller og lokale leverandører mister markedet sitt.

 

Det er ikke slik at alle i afrika bor i stråhytter. Bare en stor del av dem. Økonomien deres blir styrt av byene som ikke trenger denne formen for "hjelp".

 

Se "De hvite lastebilene" og lær.

Lenke til kommentar

I motsetning til hvite lastebiler-saken så finnes det så godt som ingen PC-produsenter eller komponent-produsenter i Afrika. Pengene som går til å kjøpe sånt utstyr konkurrerer altså ikke ut lokalt næringsliv.

 

Jeg ser ikke noe problem i at OLPC havner på svartebørsen. Handel med brukte varer er over hodet ikke forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...