Gå til innhold

Kort om minnekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel :thumbup:

 

Jeg føler også at produsentene er i ferd med å samle seg om CF og SDHC, særlig sistnevnte. MMC-kort er ikke nevnt i artikkelen men jeg tror de vil gå samme vei som xD og Memorystick.

 

Når det gjelder framtidia så tror jeg faktisk at innebygget minne kan bli populært igjen på kompaktkameraer. Nå som 4 GB bare koster en hundrelapp for produsentene og 4 GB er mer enn nok for vanlige folk, selv på flere uker lange ferier, så tror jeg integrert minne kan bli populært igjen. Fordelen med integrert er at det blir en færre luke på kameraet, litt enklere konstruksjon og litt enklere å værtette kompaktkameraene og mindre sannsynlighet for å rote bort feriebildene.

 

Særlig trådløs overføring av bildene, enten til PC eller HD-TV tror jeg vil bli populært. Men om overføringa vil skje med WiFi eller "USB on the Go" (trådløs USB) er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Fin artikkel :thumbup:

 

Jeg føler også at produsentene er i ferd med å samle seg om CF og SDHC, særlig sistnevnte. MMC-kort er ikke nevnt i artikkelen men jeg tror de vil gå samme vei som xD og Memorystick.

 

Når det gjelder framtidia så tror jeg faktisk at innebygget minne kan bli populært igjen på kompaktkameraer. Nå som 4 GB bare koster en hundrelapp for produsentene og 4 GB er mer enn nok for vanlige folk, selv på flere uker lange ferier, så tror jeg integrert minne kan bli populært igjen. Fordelen med integrert er at det blir en færre luke på kameraet, litt enklere konstruksjon og litt enklere å værtette kompaktkameraene og mindre sannsynlighet for å rote bort feriebildene.

 

Særlig trådløs overføring av bildene, enten til PC eller HD-TV tror jeg vil bli populært. Men om overføringa vil skje med WiFi eller "USB on the Go" (trådløs USB) er jeg usikker på.

 

MMC er utgått, bare mulig å få kjøpt inn fra lagersalget til Aronsen.

Tråløs overføring har vært inne på en rekke modeller, men ikke slått ann. SD minne kort leser på bærbare er det som er tingen. Vil nok bli vanskelig å satse på intern minne da SanDisk ikke lager kamra.

Endret av AlDeloner
Lenke til kommentar

Det vil bli vanskelig for Sandisk å satse på internminne i kameraer, men ikke for kameraprodusentene. Siden det er kameraprodusentene som lager kameraer så blir det opp til dem å vurdere hvorvidt de skal satse på internminne eller ikke. Sandisk må bare innrette seg etter hva kameraprodusentene gjør. Forsvinner markedet for minnekort til kameraer kan mp3-spillere bli et sterkere satsingsområde sammen med SSD, minnepinner, e-bøker og annet.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som foregår på minnekortfronten for tiden?

 

Les mer

 

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men man kan jo fabulere litt.

Forskjellig typer trådløs teknologi kommer til å bli innebygget etterhvert, det er helt sikkert. Tenk dere:

- Trådløs kontinuerlig overføring via bluetooth (el.l.) til en bærbar harddisk på flere Tb i lomma eller sekken (ikke nødvendigvis på ryggen)

- Alt en presefotograf tar bilde av blir direkte overført via WiFi til Bilderedaktørens PC

Bare fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Når det gjelder framtidia så tror jeg faktisk at innebygget minne kan bli populært igjen på kompaktkameraer. Nå som 4 GB bare koster en hundrelapp for produsentene og 4 GB er mer enn nok for vanlige folk, selv på flere uker lange ferier, så tror jeg integrert minne kan bli populært igjen. Fordelen med integrert er at det blir en færre luke på kameraet, litt enklere konstruksjon og litt enklere å værtette kompaktkameraene og mindre sannsynlighet for å rote bort feriebildene.
Tviler på at mange produsenter tør å droppe minnekortplassen allikevel, selv om de fôrer kameraet med 4GB internminne. På de værtette/vanntette kameraene, kan det dog ha noe for seg, evt. sammen med integrert batteri. Da trenger man kun en tilkoplingsport som må dekkes til, og litt tetning i knapper...
Lenke til kommentar

k-ryeng: Det blir nok litt gambling ja, men jeg tror det vil bli en trend. Dvs. at "alle" produsentene lanserer minst ett værtett kompaktkamera med innebygget 4GB minne eller mer. Trenden vil kanskje dukke opp allerede i 2008, men det tar jo som kjent tid fra den første produsenten kommer med noe sånt til "alle" produsentene har det, omtalen i media flommer og kundene virkelig får øynene opp for det. Jeg gjetter derfor på at det vil bli noe som slår an i løpet av 2009. I 2009 estimerer jeg prisen for 4GB flashminne til 10-30 kr (produsentpris). I dag er prisen for 4GB (=32Gbit) flash ca 12 dollar = ca 66 kroner.

 

Jeg håper for gudsskyld at de ikke går bort ifra CF kort på dSLR helt. Alle som har stått ute i -15 Celcius og byttet minnekort med hansker vet hva jeg snakker om :)

Ser vi ~5 år frem i tid kan trolig dSLR leveres med 128GB innebygget minne med ekstra sikkerhet (Raid1 - speiling) til en fullt overkommelig pris. Det kan muligens bli noe for proffkameraer også i fremtiden.

 

Evt. mindre innebygget minne og trådløs synkronisering til ekstern harddisk eller SSD. SSD'en kan man ha i lomma mens man knipser i vei med kameraer.

 

Begge disse forslagene er nok fult økonomisk overkommelig i 2013, teknisk gjennomførbare og sparer de nevnte kalde fingrene.

 

Med trådløs overføring av bilder og trådløs lading (etter samme prinsipp som ladbare elektriske tannbørster) så blir det ennå lettere å værtette kameraene.

Lenke til kommentar

Sant det. Jeg tenkte mer overgang til mindre minnekort i den korte tidshorisonten, som jo virker som det er tilfellet i alle fall i de lavere prissegmentene.

 

Forøvrig tror jeg mer forseglede kamera blir ett problem. Man må ha muligheten til å bytte batteri on the fly og ikke være avhengig av ladestasjoner tross alt :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hmm. La oss si at du har satt kameraet på overvåkning. Der man har programert en fjernutløser som tar bilder hvert 10 min, eller ønsket.

 

Skal ikke mange IC'er for og lage noe slikt.

Hmm. Tro om min VK1 Elektronikk kunskaper skal lage en slik en.

Men har ikke kataloger lengere over IC'er :( så blir vanskelig og finne den rette. 555 timer er ikke nok.

 

Ellers er det like godt og kjøpe seg en 64gbyte CF kort.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror jeg mer forseglede kamera blir ett problem. Man må ha muligheten til å bytte batteri on the fly og ikke være avhengig av ladestasjoner tross alt :)

 

Hvem sier at batteriene må være på "innsiden" av forseglingen? batteriet og batterikassa, kan da være vannsikkert.

 

 

.... Ser jeg for meg en kabel man kan sette i kameraet som så kan gå ned i en veske med en 120gbyte harddisk....

Trådløs overføring selvsagt. Og selvsagt myyye mere enn 120gb.

Lenke til kommentar

Overvåkningskamera kan være nettbasert og knyttet til en harddisk den veien. Også bør de vel ta bilde minst hvert 10. sekund for å få noe særlig dokumentasjon i tilfelle innbrudd.

 

Men det er ellers en god idé. Jeg ser for meg at levetida faktisk kan være fullt overkommelig om man bruker 2,5" harddisk og plasserer den trygt oppi en ryggsekk eller lignende. De eldste ipodene hadde jo slike og fungerte selv med litt bevegelser. 2,5" harddisker kommer i utgaver på opp til 500GB nå så man kan jo omtrent holde inne utløserknappen fra man drar hjemmefra til man kommer hjem med en sånn løsning. 500GB med jpeg-bilder på 5MB og en kamerahastighet på 3 bilder per sekund vil gi over 9 timer med kontinuerlige seriebileopptak. Helt sykt å tenke på!

Lenke til kommentar

Simen1. Hardisken blir vell for stor for Fat32.. Finnes det da noen IC'er man kan plassere i mellom som får hardisken til og lagre det på sin NTFS stasjon? Ellers og patisjonere hardisken hjelper. Men da får sikkert kameraet problemer...

 

Jeg ser for meg dette kan brukes til og feks ta bilde for hvert kvarter av et døgn for og lage en liten artig film...

Seff. Her er det jo bare og sette ned kvaliteten.

Men 500 bilder på en 2gbyte CF kort holder lenge...

 

Jeg har også en annen ide på lurings.

Ta en slik "video" sender. Som sender feks et videosignal til en annen plass trådløs. Koble den til kameraet. Sett på at kameraet skal vise bildet i evig tid til neste bilde taes eller kanskje 30sek. Dette er jo mulig på alle (i alle fall min 350D). Som vanlig bruker disse senderne og sende IR signaler tilbake til videosenderen. Og dermed kan man bruke den billige IR fjernkontrollern til og ta bilde...

Artig. Videooverføringen skjer ved 2,4GHz Og dermed WLAN antenner kan brukes, IR sendingen foregår på ca 850MHz. Og dermed en UHF antenne kan brukes... Artig dette! Mye artigere og fikse dette opp, enn og finne en sammlet løsning.

 

Seff kan man også lagre alle bildene på kameraet. TV'en i stua brukes bare for og se wassup forran kameraet...

 

Cam -> Videokabel -> Sender -> -- 2,4Ghz--- -> Mottaker --> TV

 

IR-Senderdings -> Til senderdelen i mottakeren -> 850MHz -> Mottakeredelen i Senderen -> Via kabel til en IR diode som kan plasseres forran kameraet...

 

 

Ser ikke slik IR senderen til et kamera. Men close:

Canon-Ir-Remote.jpg

Lenke til kommentar
Forøvrig tror jeg mer forseglede kamera blir ett problem. Man må ha muligheten til å bytte batteri on the fly og ikke være avhengig av ladestasjoner tross alt :)

 

Hvem sier at batteriene må være på "innsiden" av forseglingen? batteriet og batterikassa, kan da være vannsikkert.

 

Om ikke mange årene ser vi nok batterier som skiftes like sjeldent som klokkebatterier og senere som holder i mange, mange år.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...