Gå til innhold

Gembird SIS-PM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ulempen er vel at man må trekke tjukke 230V ledninger helt til boksen.

Hva?

De fleste 230 V ledninger (eller kabler om du vil) som brukes i hus er ikke spesielt tykke vil jeg påstå. Dessuten må du jo ha 230 V uansett for å få noe som helst til å fungere. Ser ikke helt ulempen med å måtte ha strøm for å få apparatet til å virke.

 

(mulig jeg missforstår veldig, så hvis du kan forklare hva du mener er det fint).

 

Men en ulempe jeg akkurat la merke til er at den er på 10 amperé. Det er noe jeg vil kalle en stor ulempe på slikt utstyr, da det sikkert er mange som kan finne på å koble den på en 16 A kurs. Det kan være brannfarlig det, spesielt hvis det skulle oppstå en feil i Gembird-en.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Du har bare et grenpunkt - den stikkontakten her. Derfor må du trekke ledninger fra alle deler av huset til hvor den står. Det som er vanlig er å trekke de til støpslene som står rundtom i huset. - Det er jo derfor man har flere stikkontaker i huset, fordi det ikke er særlig praktisk å trekke ledning fra lampe, kaffetrakter, komfyr osv helt til sikringsskapet, right.

 

Den måtte stått i sikringsskapet og ha en form for trådløs styring hvis dette skulle vært vurderbart imho.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Du har bare et grenpunkt - den stikkontakten her. Derfor må du trekke ledninger fra alle deler av huset til hvor den står. Det som er vanlig er å trekke de til støpslene som står rundtom i huset.

 

Den måtte stått i sikringsskapet og ha en form for trådløs styring hvis dette skulle vært vurderbart imho.

Aha, jeg skjønner. Ja, det kan kan ses på som en ulempe.

 

Uansett, idéen bak fella er jo god, selv om jeg også helst hadde sett at den hadde mulighet for trådløs kontroll, da det er litt tungvindt å måtte flytte rundt på fella for å programere den til nye aplikasjoner. Skal man styre flere ting, på flere rom så tror jeg nok det er bedre å invistere i noe mer proffesjonelt.

Lenke til kommentar

Som overspenningsvern er den greia der bare piss.

 

Den tar kun overspenninger som kommer via vanlig strømnett. Skal man være helt dekket, så skulle den også hatt overspenning for antenne og spesielt for bruk sammen med PC, nettverk (dvs dsl linjen inn).

 

Skulle det komme ett lyn og gi overspenning, så vil nok forsikringsselskapet som her deler ut erstattningen de lover, skylde på overspenning via nettverk, og dermed får man ingenting igjen.

 

Som styrings modul så er den sikkert grei. Men som overspenningsvern totalt ubruklig. Gå da heller for Monster sine som gir total beskyttelse.

Lenke til kommentar

Kunne tenke meg å se en trådløs wifi variant hvor du kunne sentralisere alle stikkontaktene i huset på maskinen.

 

Å ha et program hvor man kan styre alle stikkontaktene i huset med timere etc., vil gjøre at man får et smartere strømforbruk og vi nerder kan gi vårt bidrag til å redde verden. Forretningsidé folkens?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Enheten har i skrivende stund en veiledende pris på 29 Euro. Dette er en litt stivere pris enn hva slike enheter vanligvis koster, men tatt i betraktning de kronene du vil spare på strømregningen ved å benytte deg av programvaren, går det trolig opp.

Standby-enheter trekker normalt rundt 2W. La oss alle 4 programmerbare kontaktene har slike enheter tilkoblet og at de er i aktiv bruk 8 timer i døgnet og i standby 16 timer i døgnet. Si videre at energikostnaden er 40 øre/kWh og at det er varm sommer hele året sånn at man ikke får noen nytteverdi av varmen. For å spare 29 euro, 234 kr etter dagens krus, med den dingsen må den altså slå av de fire standby-enhetene helt i 4570 døgn eller 12,5 år. Forutsatt at dingsen bruker null watt selv og at det som sagt er sommer hele året. Jeg er med andre ord ganske skeptisk til det økonomi-regnskapet.

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg å se en trådløs wifi variant hvor du kunne sentralisere alle stikkontaktene i huset på maskinen.

Evt. at den bare kommuniserer direkte over 230V-nettet.

 

Jeg skulle gjerne hatt en som jeg kunne programmert til å dimme opp lyset på soverommet sakte på det tidspunktet jeg ønsker å våkne. Omtrent som Philips Wake up light men med den vanlige taklampa som lyskilde i stedet for.

Lenke til kommentar
Men en ulempe jeg akkurat la merke til er at den er på 10 amperé. Det er noe jeg vil kalle en stor ulempe på slikt utstyr, da det sikkert er mange som kan finne på å koble den på en 16 A kurs. Det kan være brannfarlig det, spesielt hvis det skulle oppstå en feil i Gembird-en.

 

Hmm, leste ikke hele teksten, men så ut som at den var sikret med 10A. Da gjør det ingenting å koble den i en 16A kurs. En ting som er "brannfarlig" er de man får kjøpt på biltema og rimi, som har en tilførsel som er 2x1,5 mm2. De kablene tåler "i verste tilfelle" kun 10A. Men normalt så er de så overdimensjonerte at det går fint an med 19A belastning over tid på disse ledningene..

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg å se en trådløs wifi variant hvor du kunne sentralisere alle stikkontaktene i huset på maskinen.

 

Å ha et program hvor man kan styre alle stikkontaktene i huset med timere etc., vil gjøre at man får et smartere strømforbruk og vi nerder kan gi vårt bidrag til å redde verden. Forretningsidé folkens?

 

Uten at jeg skal si noe for sikkert, så tror jeg den muligheten finnes i form av KNX / EIB. Bare synd at det er noe dyrt å implementere dette i etterkant av den opprinnelige elektriske instalasjonen. Faktisk er det noe dyrt uansett, men så får du jo mulighet til å styre lys, varme etc. på en smart(ere) metode.

Lenke til kommentar

Det finnes MANGE løsninger på å styre huset via datamaskiner i dag. Se for eksempel på PLS styring, selv om den er ganske primitiv i en husinstallasjon. Der finnes også trådløse brytere til styring av belysning. Det kommer ann på hvor omfattende man vil ha det..

 

De mest fancye kan f.eks. sende deg en sms dersom lyset i stua blir satt på dimmet modus når du ikke er hjemme (kjerringa utro?), og der er nesten ikke begrensninger...

 

lite praktisk å etterinstallere i et hus (hvis ikke man gjør en ekstrem oppussing), men i nye installasjoner er det kjempelurt, og greit. Tror du får mye muligheter for ca 10 000,-

Lenke til kommentar
Enheten har i skrivende stund en veiledende pris på 29 Euro. Dette er en litt stivere pris enn hva slike enheter vanligvis koster, men tatt i betraktning de kronene du vil spare på strømregningen ved å benytte deg av programvaren, går det trolig opp.

Standby-enheter trekker normalt rundt 2W. La oss alle 4 programmerbare kontaktene har slike enheter tilkoblet og at de er i aktiv bruk 8 timer i døgnet og i standby 16 timer i døgnet. Si videre at energikostnaden er 40 øre/kWh og at det er varm sommer hele året sånn at man ikke får noen nytteverdi av varmen. For å spare 29 euro, 234 kr etter dagens krus, med den dingsen må den altså slå av de fire standby-enhetene helt i 4570 døgn eller 12,5 år. Forutsatt at dingsen bruker null watt selv og at det som sagt er sommer hele året. Jeg er med andre ord ganske skeptisk til det økonomi-regnskapet.

 

Enkelte enheter har vist seg å trekke nesten så mye som 30 W i standbymodus. Ved å f. eks kutte strømmen til TV, satelitt og stereoanlegget om natten eller når man er på jobb, er det penger å spare.

http://www.hardwaresecrets.com/article/519/5

http://www.hardwaresecrets.com/article/519/4

 

Det setningen sier er at prisdifferansen mellom SIS-PM og andre overspenningsvern på smame nivå, vil bli dekket av en litt lavere strømregning, ikke prisen på hele enheten.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Denne her kan faktisk løse et problem jeg har hatt en stund med en crappy ruter fra nettleverandøren min som har en viss tendens til å måtte restartes en gang eller to i uka. Med denne kan jeg jo bare programmere serveren min til å restarte ruteren dersom den mister netttilgang.

 

Ikke at det vanligvis er så ille å måtte nappe strømmen til ruteren en gang i mellom, men dersom det ikke er noen hjemme er det litt kjedelig at serveren min skal være utilgjengelig helt til jeg kommer hjem. Eventuelt kan den også bare programmeres til å alltid restarte ruteren en gang midt på natta.

Lenke til kommentar

De to enhetene på den første linken vil jeg påstå er defekte eller grovt feildesignede. Vanlige apparater skal ikke bruke så mye effekt når de står i hvilemodus. Men sett at en er så uheldig å ha en av de to defekte enhetene der, eller ennå værre 4 stk kabelTV-konvertorer av den verste sorten (med hele 27,5 watt i hvile) og la oss skalere opp hviletiden fra 16 timer i døgnet til 23 timer i døgnet. Da vil enheten betale seg selv ned på 5320 timer eller 231 døgn. Fortsatt at dingsen ikke bruker noe effekt selv og at det er varm sommer (~18 - 25°C) 23 timer i døgnet alle disse 231 døgnene.

 

Man skal med andre ord sette ganske syke forutsetninger for regnestykket skal betale inn dingsen på under et år.

 

Regner man med litt mer normale forhold som 4 enheter med 2W standby 16 timer i døgnet så vil den betale seg inn etter "bare" 4560 varme sommerdøgn. Eller ca 12,5 år med karibisk klima.

 

I Norge bruker mange elektrisk oppvarming store deler av året så da kommer varmen til nytte mye av tida. Nedbetalingstida blir dermed vesentlig forlenget i et Norsk klima. Økonomisk lønnsomhet er altså ikke noe argument for å kjøpe den. Det er og blir et tapsprosjekt i vårt klima.

Lenke til kommentar

Er elektriker selv og sier at dette høres veldig farlig ut. Skjøteledninger som overbelastes tar fyr, og det man vil regulere er lys og spesiellt varme. Aldri plugg en ovn i en skjøtelending!! Og at denne enheten har vern mot overbelastning er bare tull. Det er en grunn til at det heter sikringsskap, for det er ett skap. Skal vedde på at denne dingsen har en rekke glassikringer i seg, noe som ikke beskytter overlast etter noen europeiske forskrifter. Dere gjør som dere selv vil, MEN, husk på at 6 av 10 branner starter pga elektrisitet. Selv om brannvesenets uttrykkninger er 20% tørrkoking. Det er en naturkraft i stuen, så vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...