Gå til innhold

Test av Canon Powershot G9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for testen.

 

Mine erfaringer sammenfaller stort sett, men jeg har selvsagt ikke testet like grundig;)

 

Det jeg bygger på, er de erfaringer jeg har gjort meg ved bruk av kameraet. Jeg bruker stort sett speilrefleks, og jeg har hatt Canon G6 i tre år før jeg byttet til G9.

 

Dette har jeg erfart så langt (sammenlignet med G6):

 

Minus: ikke vridbar skjerm, mindre blenderåpning ved full blender, ikke innebygget grep, kan ikke oppdatere Photoshop CS2 til å behandle raw-filene - må bruke medfølgende canonprogram før PS-behandling (hvis noen kan forklare meg at dette ikke stemmer, blir jeg veldig glad!).

 

Pluss: større zoomområde, bildestabilisator, opplevd byggekvalitet, objektiv som trekker seg inn i huset og med innebygd linselokk, mer kompakt fasong enn G6 (for transport - ikke i bruk), stor og god skjerm (men jeg ville heller hatt G6's vridbare), raskere oppstartstid, raskere alt-annet.

 

Ellers: Lav ISO = god kvalitet. Høy ISO = dårlig, raw er MYE bedre enn jpg-filene kameraet produserer.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd med kameraet som et nummer-to-kamera som er lett å slenge med seg når det blir for mye ork å dra på speilrefleksen. Det er enkelt å sette seg inn i menyer og funksjoner for en ihuga canonbruker, og kan du med kameraet og vet å bruke det slik det kan brukes, oppnår du gode resultater. Skal en bare ha et kompaktkamera for å "knipse" og kjøre full automatikk, er en nok bedre tjent med et mer kompakt kamera, som f.eks Fujifilm fd50 eller hva det nå heter. Billigere og mer lommevennlig. Veske er forresten et must til G9-en, synes jeg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325973 Ikke la deg lure til å betale mer for den enn dette. Jeg ser butikker som har den til dobbel pris...

 

Edit: Et par ting til som jeg kom på:

 

Batteriet er ikke så dårlig. Jeg fikk skviset ut 345 bilder av første lading.

 

Skaff deg beskyttelse over skjermen. Den er høyst sårbar. Denne filmen er holdbar, usynlig, lett å fjerne. En forsikring vel verdt 50-lappen det koster å få den hjem i postkassa:

c349_1.JPG

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...rksid=p3907.m29

 

Skulle jeg brukt kameraet mer aktivt, ville jeg kanskje investert i et grep. Men da passer ikke veska, så...:

 

g9_grip.jpg

 

Legg også merke til dekselet over blitsskoen.

 

Eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar

En ting jeg la merke til da jeg brukte G9 i høst, på solfylte steder, er at skjermen ikke er kompatibel med polariserende solbriller. Ja, du leste riktig. De fleste skjermer blir sorte om man går med polasolbriller og dreier kameraet 90 grader (for høydeformat), mens G9s skjerm er montert 90 grader ulikt disse, dvs at den er sort til vanlig mens blir OK når man dreier kameraet.

 

Det ble litt kronglete forklart, men jeg håper det ble forståelig likevel.

Lenke til kommentar

Når det gjelder PS CS2 kan du bruke Adobes gratis DNG-konverter og konverte G9s RAW-filer til DNG som kan importeres i CS.

 

Ellers: Lav ISO = god kvalitet. Høy ISO = dårlig, raw er MYE bedre enn jpg-filene kameraet produserer.

 

Er enig i at RAW er bedre enn JPG, men mye bedre? I noen tilfeller ja, men Canons JPG er slett ikke verst, og Canons SuperFine har såpass lav komprimering at lite går tapt. Når det er sagt så innrømmer jeg gjerne at RAW-modusen er det som gjør G9 til et interesant kamera for meg personlig. Når vi tester har vi ett sett testbilder som skal tas og da er det beste JPG som brukes, men for stort sett alt annet kjørte jeg G9 i RAW eller RAW+JPG modus.

 

Apropos ekstra grep. Hadde jeg eid en G9 selv ville jeg vært veldig fristet av grepet. Det er forøvrig en morsom Leica M8 mot Canon G9-omtale på Luminous Landscape der også grepet omtales.

Denne kan du finne her: http://www.luminous-landscape.com/reviews/.../G9-Japan.shtml

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et Canon Powershot G1 da det kom rundt år 2000, og var veldig godt fornøyd med alle mulighetene det ga til "kun" 9500,-.

3,2 MP og vridbar skjerm var tingen. Tok mange bilder med det og det tålte ganske så brutal behandling.

 

Jeg har vurdert å gå tilbake til Canon i form av G9, men skulle gjerne hatt trådløs fjernkontroll, dette hadde min G1 og det er noe jeg faktisk savner litt. Dette er vel ikke mulig på G9 så langt jeg har sett?

 

Kanskje jeg venter en stund til og håper at G10 får det...

 

Rolf

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen mulighet for trådløs fjernkontroll til G9. Jeg har en trådløs fjernkontroll til mitt eget Nikon 8800 og trodde den ville bli mye da jeg kjøpte kameraet. I praksis bruker jeg det nesten aldri, for på stativ bruker jeg korteste slevutløser tid i steden. Mye kjappere enn å grave frem fjernkontrollen. Men det er selvfølgelig situasjoner hvor det ikke er en erstatning, for eksempel når du skal være med på bildet selv.

 

Canon G9 har forøvrig mulighet for remote capture hvor du kobler kameraet til en PC med USB-kabelen. Da kan nesten alt fjernstyres fra PCen. Også en praktisk løsning i noen tilfeller.

 

Har ikke gjort noe forsøk på å få full oversikt, men jeg vet at trådløs fjernkontroll følger med noen Sony-kameraer. For eksempel H7/H9.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...