Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På CES08 ble vi pepret med nye videokameraer i alle former og formater. Toppmodellen i Sony sin lansering var SR12. Her er det, testet, undersøkt, analysert og skrudd sammen for hånd…

 

Les mer

 

Har lest litt info om dette kameraet, og lurer på hva som stemmer her, nå som dere har hatt en pre-modell til test. I all informasjon står det at LCD-skjermen er 3,2". Dere skriver at den er 2,7"?? Dere skriver også at kameraet har mic-inngang, men alle andre steder jeg har lest specs på dette kameraet nevnes det ikke (heller ikke på sony.no) Hva er riktig?

En annen ting: I prisguiden bruker dere feil bilde av kameraet forfra. Ble veldig forvirret av dette

Endret av Gunstein
Lenke til kommentar

Hei

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Her er det litt feil ser jeg.

Målte akkurat skjermen og den er 3,2 tommer, mens det stod 2,7 i pressemeldingen jeg fikk for en tid tilbake. Feilen er nå rettet opp i artikkel og produktguide. Har også lastet opp litt flere bilder i produktguiden, så det ser litt bedre ut :)

 

Når det kommer til mikrofoninngang kan jeg bekrefte at Sony SR12 har dette.

Lenke til kommentar

Plast vs. plastikk.

"..dette er plastikk.." (og mange flere steder i artikkelen).

Så er vi igang igjen...når skal norske journalister fatte at plastikk er noe HELT ANNET enn plast?! "Plastikk" brukt om plast gikk ut av det norske språket for over 30 år siden.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...j&OPP=plast

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...mp;OPP=plastikk

Lenke til kommentar
Hvorfor legger dere ikke ut såkalte "samples" ifra videokamera (gjerne testet under dårlige forhold)? Føler det er nesten obligatorisk for at man skal kunne danne seg et skikkelig inntrykk av kamera.

enig sample av en frukt eller noe :)

tar ikke så veldig med plass på  en 10 sec eller 30sec klipp

skjermbilder hadde vert bra også

Lenke til kommentar
Hvorfor legger dere ikke ut såkalte "samples" ifra videokamera (gjerne testet under dårlige forhold)? Føler det er nesten obligatorisk for at man skal kunne danne seg et skikkelig inntrykk av kamera.

Ja, det er noe som sikkert ville beriket testene, men vi gjør det ikke av flere grunner. Hovedsaklig fordi vi ikke har noe godt system for å legge ut video i god kvalitet. Ettersom ulike kameraer i dag gir oss forskjellige formater (HDV, AVCHD, DV osv.) er vi nødt til å konvertere dette til et format som "alle" kan se. Dette innebærer kvalitetstap. I tillegg blir slike filer fort veldig store, spesielt hvis det er HD. Da stiller det igjen krav til nettlinjen hos journalistene. Gode testklipp krever også at vi gjør det gjennomført nok med panoreringer, test av bildestabilisator osv. Dette krever mye av journalisten.

 

Med det i bakhodet føler jeg heller ikke at slike videoklipp er så nødvendig som du skal ha det til og da ser jeg heller ikke poenget med å løse alle utfordringene knyttet til det. Men ja, i en perfekt verden skulle vi nok hatt det også :)

 

Oslo-erik: Jeg er ikke kjent med forskjellene på plast og plastikk. Jeg ser heller ikke det store problemet, da dette til syvende og sist handler om kommunikasjon og du gir jo tydelig uttrykk for at du forstår hva jeg sikter til. Hvis ikke ville du vel aldri påpekt forskjellen ;)

Når det er sagt: Hvis dette skulle være en hjertesak for deg foreslår jeg at du tar den til et mer innflytelsesrikt plan, type storting eller andre instanser med påvirkning på norskundervisningen her i landet. For etter tolv år med norsk i norsk grunnskole har jeg tydeligvis ikke lært forskjellen på plast og plastikk.

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar
Oslo-erik: Jeg er ikke kjent med forskjellene på plast og plastikk. Jeg ser heller ikke det store problemet, da dette til syvende og sist handler om kommunikasjon og du gir jo tydelig uttrykk for at du forstår hva jeg sikter til. Hvis ikke ville du vel aldri påpekt forskjellen ;)

Når det er sagt: Hvis dette skulle være en hjertesak for deg foreslår jeg at du tar den til et mer innflytelsesrikt plan, type storting eller andre instanser med påvirkning på norskundervisningen her i landet. For etter tolv år med norsk i norsk grunnskole har jeg tydeligvis ikke lært forskjellen på plast og plastikk.

 

Han har bare gjort deg oppmerksom på en skrivefeil, om ikke helt diplomatisk. Som du ser betyr plastikk noe helt annet enn det du mente å skrive.

 

Å sitte å forsvare at du har skrevet feil fordi det er forståelig istedetfor å rette opp skrivfeilen ser jeg som ganske merkelig...

 

Fra linkene ovenfor:

 

Plastikk:

plast|ik'k -en (fra fr, se *plast)

1 formende kunst, bildehoggerkunst, modellering

2 kunsten å bevege seg vakkert

 

Plast:

plast m1 (eng. plastic, av gr plastikos 'som kan formes') kunststoff som under fabrikasjon blir plastisk og lar seg forme, formstoff regntøy, bøtter av p-

Lenke til kommentar
Hei

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Her er det litt feil ser jeg.

Målte akkurat skjermen og den er 3,2 tommer, mens det stod 2,7 i pressemeldingen jeg fikk for en tid tilbake. Feilen er nå rettet opp i artikkel og produktguide. Har også lastet opp litt flere bilder i produktguiden, så det ser litt bedre ut :)

 

Når det kommer til mikrofoninngang kan jeg bekrefte at Sony SR12 har dette.

 

Da må jeg bare spørre om enda en ting, da jeg er opptatt av dette med å bruke ekstern mic: Har kameraet phantom-mating til mikrofoninngangen (+48V), slik at kondensatormikrofoner kan brukes? (det er forholdsvis sjelden på konsumentkameraer, men man kunne jo håpe...)

Lenke til kommentar

Ifm videoer i forskjellig format skjønner jeg ikke hvorfor det må konverteres. Disse kan jo bare lastes opp i sine originale format. Her på diskusjon.no...

På hvilken måte, ja for og spare båndbredde..eh..torrent er jo en mulighet, da deles båndbredden fint på de som laster ned.

 

Så det så :D

Lenke til kommentar
Ifm videoer i forskjellig format skjønner jeg ikke hvorfor det må konverteres. Disse kan jo bare lastes opp i sine originale format. Her på diskusjon.no...

På hvilken måte, ja for og spare båndbredde..eh..torrent er jo en mulighet, da deles båndbredden fint på de som laster ned.

 

Så det så :D

 

Er det sikkert at alle vil ha programvare for å kunne spille av i de ulike originale formatene. Og en 15 - 30 sek snutt gir ikke så stort vurderingsgrunnlag etter min mening.

 

Man må også ha helt "homogene" opptaks"regler", dvs lysforhold, motivtyper etc for å få reelt sammenlignbare tester.

 

.torrent vil også eksludere en del. Selv om jeg bruker .torrent ellers, hadde jeg heller tat meg en tur i butikken for å se og føle på kameraet enn å sjekke en kort eksempelfil.

Lenke til kommentar
Hei

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Her er det litt feil ser jeg.

Målte akkurat skjermen og den er 3,2 tommer, mens det stod 2,7 i pressemeldingen jeg fikk for en tid tilbake. Feilen er nå rettet opp i artikkel og produktguide. Har også lastet opp litt flere bilder i produktguiden, så det ser litt bedre ut :)

 

Når det kommer til mikrofoninngang kan jeg bekrefte at Sony SR12 har dette.

 

Da må jeg bare spørre om enda en ting, da jeg er opptatt av dette med å bruke ekstern mic: Har kameraet phantom-mating til mikrofoninngangen (+48V), slik at kondensatormikrofoner kan brukes? (det er forholdsvis sjelden på konsumentkameraer, men man kunne jo håpe...)

Fantom-mating må isåfall ha en mulighet for å slåes av og på, og jeg ser ingen slike valg i menyen. Så jeg tviler sterkt på at det har fantom-mating :)

 

Men husk at det finnes kondensatormikrofoner som har egen strømtilførsel (batteri).

Lenke til kommentar

det står at forfatter ikke vet når 3 sekunder med saktefilm kan være interessant. Jeg har stor interesse av det, og ser det nyttig ved filming av hopp på ski, klatring, og all annen sportsfilming egentlig. Kan sikkert også brukes for å filme dråper, tenning av lighter osv. Jeg syns det var genialt at slik funksjonalitet er bygget inn.

Lenke til kommentar
det står at forfatter ikke vet når 3 sekunder med saktefilm kan være interessant. Jeg har stor interesse av det, og ser det nyttig ved filming av hopp på ski, klatring, og all annen sportsfilming egentlig. Kan sikkert også brukes for å filme dråper, tenning av lighter osv. Jeg syns det var genialt at slik funksjonalitet er bygget inn.

 

Ja, du har noen gode poenger :)

Lenke til kommentar
Oslo-erik: Jeg er ikke kjent med forskjellene på plast og plastikk. Jeg ser heller ikke det store problemet, da dette til syvende og sist handler om kommunikasjon og du gir jo tydelig uttrykk for at du forstår hva jeg sikter til. Hvis ikke ville du vel aldri påpekt forskjellen ;)

Når det er sagt: Hvis dette skulle være en hjertesak for deg foreslår jeg at du tar den til et mer innflytelsesrikt plan, type storting eller andre instanser med påvirkning på norskundervisningen her i landet. For etter tolv år med norsk i norsk grunnskole har jeg tydeligvis ikke lært forskjellen på plast og plastikk.

 

Han har bare gjort deg oppmerksom på en skrivefeil, om ikke helt diplomatisk. Som du ser betyr plastikk noe helt annet enn det du mente å skrive.

 

Å sitte å forsvare at du har skrevet feil fordi det er forståelig istedetfor å rette opp skrivfeilen ser jeg som ganske merkelig...

 

Fra linkene ovenfor:

 

Plastikk:

plast|ik'k -en (fra fr, se *plast)

1 formende kunst, bildehoggerkunst, modellering

2 kunsten å bevege seg vakkert

 

Plast:

plast m1 (eng. plastic, av gr plastikos 'som kan formes') kunststoff som under fabrikasjon blir plastisk og lar seg forme, formstoff regntøy, bøtter av p-

 

 

Beklager å måtte rippe opp i dette, men Ordet "Plastikk" er langt fra dødt,

Her på vestlandet bruker vi for det meste ordet "Plastikk" og ser på ordet "plast" som et "igjennompresset østlands ord"

Så når han skriver "Plastikk" så begår han ingen feil for min del.

ps. det var sikkert en østlending fra vestkanten som skrev den ordboka.. "uff og uff, nei dette forferdelige ordet må vi rette på"

 

;)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan dere ikke filme en liten snutt med kameraet og la oss bedømme bildekvaliteten selv? Syntes det er rart at dere ikke gjør dette på alle tester. Egentlig også med digitale kompaktkamera, videokvaliteten der har jo også begynt å blir overaskende bra!

Lenke til kommentar
Hvorfor kan dere ikke filme en liten snutt med kameraet og la oss bedømme bildekvaliteten selv? Syntes det er rart at dere ikke gjør dette på alle tester. Egentlig også med digitale kompaktkamera, videokvaliteten der har jo også begynt å blir overaskende bra!

 

Har vel Kenneth og jeg svart på. Det krever langt mer enn det å gjengi stillbilder når det gjelder oppsett, metode og konfigurering. I tillegg er det at stillbildekameraer bruker jevnt over et likt format, videokameraer bruker langt flere. Derfor blir det lite mulig å sammenligne på en god måte.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...