Gå til innhold

Casemods shootouts: PSU


Anbefalte innlegg

Vi har startet på en liten serie casemod-shootouts. Hensikten er å vise dere hva som fins på markedet, og hvordan produktene monteres og er i bruk. Først ut ser vi litt på hva du kan gjøre for å få et kjedelig, standard PSU til å se flere hakk bedre ut (Hey - det synes i alle fall vi... :) ).

 

Her er første del: PSU-modding, hvor vi ser på noen produkter fra Microplex: Cutting Edge PSU-mod og kabelsamlere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av grunnen til at PSUet har metallkapsling i utgangspunktet er jo å stoppe elektromagnetisk støy ved at kapslingen er jordet! Et PC-power kjører switch-mode, og de lager _mye_ støy.

 

Å bytte til plast medfører at jordingen forsvinner og det er fritt frem for alle komponenter, spesiellt analoge, å plukke opp denne støyen.

 

Dette burde vært med i testen:sammenlign signalkvaliteten inn/ut av lydkort (evt grafikkort) med moddet kontra ikke moddet supply.

 

En overklokket maskin balanserer jo på grensen hele tiden, så å _introdusere_ elektromagnetisk støy her er vel ihvertfall ikke videre lurt...

Minnebusser og slikt er utmerkede antenner...

Lenke til kommentar
Ville barte fortelle deg at mircoplex linken er linket til http://www.leverandr.no/ , men nå vet jo de fleste hvor microplex holder til.

Takker - er fiksa nå.

En annent ing jeg lurte på var vil ikke en slik mod øke støyen? Den platen sitter den helt fast? Litt viberasjon der inne så blir det jo ganske mye mer støy...

 

Det er liten sannsynlighet for det. Dersom du har vibrasjoner i PSU, bør du uansett sjekke om vifta er skadet. Det samme gjelder andre steder - vibrasjoner i kabinett kan ikke være særlig bra over tid. Men modden er såpass stiv at vibrasjon neppe vil forekomme. Og om så skjer, er det meget enkelt å fikse. Litt skumplast eller liknende, f.eks.

 

Når det gjelder elektromagnetisk støy, er dette et problem jeg tviler på vil ha noen betydning. Jeg har ikke merket noe som helst i den tiden jeg har hatt modden montert, og det begynner å bli en stund nå. Jeg avskriver ikke problemet, men ut fra egne erfaringer tror jeg ikke det vil være noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
God artikkel, gleder meg til oppfølgere. Kan du gi en pekepinn på hvor mye du måtte ut med for kabelsamlerne?

 

Vet ikke kostnaden på det, men det kan du lett finne ut selv. Mål opp hvor mye du trenger, og hvilke dimensjoner du trenger. Så er det kjapt gjort å regne ut dette selv. ;)

Lenke til kommentar

Synes OC burde komplettere denne "shootout'en" og med noen close-up's av PC'en eller huset ETTER BRANNEN i PSU.

 

Vil understreke alvoret i å fjerne et brannsikkert metalldeksel som tross alt er CE godkjent med hensyn til bla. BRANN osv.

 

Greit med pen PC ass men tenke seg til....

 

gidder ikke skrive mer.... uff.. :o

Lenke til kommentar
Synes OC burde komplettere denne "shootout'en" og med noen close-up's av PC'en eller huset ETTER BRANNEN i PSU.

 

Vil understreke alvoret i å fjerne et brannsikkert metalldeksel som tross alt er CE godkjent med hensyn til bla. BRANN osv.

 

Greit med pen PC ass men tenke seg til....

 

gidder ikke skrive mer.... uff.. :o

 

Ehh.... hæ??? Det hjelper ikke med det vanlige dekslet når det har et 92mm hull uansett. Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette...

Lenke til kommentar

Mod. skrev: Ehh.... hæ??? Det hjelper ikke med det vanlige dekslet når det har et 92mm hull uansett. Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette...

 

Enkelt ! Mener og håper at plasten i dekselet er fremstilt i flammehemmende materiale! --Det er vel ikke å utelukke at mer "bensin" på bålet brenner mer! bare spør brannmann Sam.. :wink:

 

 

sten

Lenke til kommentar

Ærlig talt tror jeg ikke det gjør noe fra eller til om du har en "flammehemmende" innkapsling. Brenner det, så brenner det. En normal PSU har så mange hull at den ikke hindrer flammene i å spre seg uansett. Og dessuten: jeg har aldri hørt om en brann som er startet i en PSU i en PC...

Tror ikke dette er et problem vi trenger å bekymre oss så veldig mye om. Og med gjennomsiktig deksel er det heller ikke så stilig med masse støv og skitt inni PSU - ergo er faren for brann minimal ved normal bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...