Gå til innhold

Samsung Armani


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er den mest eksklusive drittelefonen du noengang har sett.

 

Dritttelefon er et sterkt uttrykk og ganske udefinert i artikkelen. Hva er det som gjør det til en dritttelefon? At den mangler 3G? At den tar dårlige bilder? At den er dyr? Jeg synes et sånt uttryk er ganske useriøst å bruke...

 

At den er vanskelig å trykke på tror jeg må være en feil med testeksemplaret, min telefon har små problem med å oppfatte trykk. De fleste andre innvendinger (dårlig kalender, mangelfull søking i telefonbok, tungvindt nettleser osv) er jeg helt enig i. Dette er dog ikke spesifikt for denne telefonen (kanskje med unntak av nettleseren) da de fleste andre Samsung mobiler jeg har sett de siste årene har akkurat samme typen software med de samme begrensninger/tungvindt bruk.

 

Artikkelen unngår også helt å nevne at i prisen inngår det et bluetooth headsett, ekstra batteri med separat lader, tre ulike oppbevaringsposer for telefon, 2 Gb minnekort (er vel nevnt i artikkelen) og usb kabel. Skal du kjøpe alt dette til en annen telefon må du fort legge på 1500 - 2000 kroner så den reelle prisen for kun telefonen ligger mellom 4 og 5 000.

 

Et meget stort pluss (som var grunnen til at jeg personlig kjøpte den) er at telefonen er liten. Den har samme størrelse som en stabel med ni kredittkort og det er veldig smått. Så for folk som kun skal sende sms og ringe (som meg igjen...) og som er lei av å ha en diger klump i lomma er dette den perfekte telefon :-)

Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger! :)

 

Det med synkronisering skal fikses.

 

Dritttelefon er et sterkt uttrykk og ganske udefinert i artikkelen. Hva er det som gjør det til en dritttelefon? At den mangler 3G? At den tar dårlige bilder? At den er dyr? Jeg synes et sånt uttryk er ganske useriøst å bruke...

 

Vi mener at en telefon til 6000 kroner uten abonnement bør være så feilfri som mulig. Det er ikke Armani. Skjermen er knapt responsiv overhodet og ytelsen er heller ikke optimal. I tillegg er lyden under samtaler svært skarp og nettleseren svært lite gjennomtenkt. Dette sett i sammenheng med en rekke av de svake sidene, som du nevner pluss noen til gjør at vi mener telefonen du får ikke står i forhold til hva du betaler. Om det så gjør den fortjent til betegnelse "drittelefon" eller "møkkatelefon" kan jo diskuteres, men når den ikke engang duger som telefon (at den kan ringes med, skrive tekstmeldinger, navigere i menyene) så er beskivelsen berettiget. Mener vi. :)

 

Artikkelen unngår også helt å nevne at i prisen inngår det et bluetooth headsett, ekstra batteri med separat lader, tre ulike oppbevaringsposer for telefon, 2 Gb minnekort (er vel nevnt i artikkelen) og usb kabel. Skal du kjøpe alt dette til en annen telefon må du fort legge på 1500 - 2000 kroner så den reelle prisen for kun telefonen ligger mellom 4 og 5 000.

 

Det kan godt hende at dette kommer dårlig frem. Men selv om en rekke av de tilbehørene du nevner koster flesk i butikken, så er selve produksjonskostnaden svært lav og det koster derfor ikke Samsung opp mot 2000 kroner å legge dette ved. Men klart, er du ute etter masse tilbehør på kjøpet er Armani ikke dum. Men jeg tviler på at dette er det hovedvekten av norske mobilbrukere legger vekt på når de skal ha ny telefon.

Lenke til kommentar
Artikkelen unngår også helt å nevne at i prisen inngår det et bluetooth headsett, ekstra batteri med separat lader, tre ulike oppbevaringsposer for telefon, 2 Gb minnekort (er vel nevnt i artikkelen) og usb kabel.

 

Fra artikkelen:

Tilbehørspakken forøvrig er ikke verst. Her får du både trådløst hodesett, bæreveske, manualer, CD-er med programvare og drivere, datakabler og lader.

 

Et meget stort pluss (som var grunnen til at jeg personlig kjøpte den) er at telefonen er liten. Den har samme størrelse som en stabel med ni kredittkort og det er veldig smått. Så for folk som kun skal sende sms og ringe (som meg igjen...) og som er lei av å ha en diger klump i lomma er dette den perfekte telefon :-)

 

Neonode N2. Mye lavere pris, mer stabil og et bedre skjermstyringssystem (ikke touchscreen). :-)

Lenke til kommentar
Videoopptak:Ja, 240 x 320 punkter

Lenger ned på siden

Armani har også mulghet til å ta opp video i CIF-format

CIF er 352 × 288 piksler. 240 x 320 piksler er jo QVGA. Tror det er blandet litt her :p

 

Hvorfor går det forresten ikke å kopiere tekst fra artiklene lenger?

 

 

Ble egentlig litt glad når jeg leste denne artikkelen :p Har LG KE850 Prada, men Armani-en er både mindre og har bedre spesifikasjoner. Hadde litt lyst til å bytte mobiltelefon da den kom på markedet, men etter å ha lest dette er jeg glad jeg beholdt mobiltelefonen min.

Jeg må vel nesten forsvare den litt også :p Finishen på Prada-en er jo mye bedre enn på Armani-en. Armani-en har kanskje noen snareveistaster mer og sånne ting, men Prada-en har en bye bedre finish. Det skinner i den (altså ikke matt som en viss annen designtelefon :p ) og tastene på siden er nesten "usynlige" fordi de glir pent inn i den blanke delen på siden. LG KE850 Prada er penere enn Samsung P520 Armani! :p

Lenke til kommentar
Vi mener at en telefon til 6000 kroner uten abonnement bør være så feilfri som mulig.

 

Det er helt i orden at dere ikke likte telefonen, det har jeg ingen problemer med. Jeg har heller ikke satt meg veldig inn i hvordan dere "kaster terning" men hvis det eneste som teller er "value for money" så er det klart det er en dritttelefon :-)

 

Når jeg tenker "feilfri" så tenker jeg at telefonen gjør det den skal (selv om den altså i dette tilfellet kan veldig lite...) uten at den kræsjer eller noe annet rart skjer. Finnes vel nok av historier om avanserte telefoner som kan ENORMT mye, men som kræsjer fire ganger om dagen. Denne telefonen kan i alle fall så lite at det å motta en inngående telefon eller sms neppe medfører en spontan reboot av telefonen ;-)

 

Det har blitt påpekt av andre her at utstyrspakken er nevnt i artikkelen, da trekker jeg den påstanden tilbake. Men argumentet om at "folk flest" ikke bryr seg om utstyret faller litt på sin egen urimelighet når dere samtidig trekker frem nettleseren som et eksempel på at dette er en dritttelefon. Og misforstå meg ikke; nettleseren er det verste jeg har sett siden mobilene bare hadde monokrome skjermer. Men "folk flest" bryr seg ikke om nettleseren i en mobiltelefon, det er et lite antall mennesker som i det hele tatt har sett på en eneste nettside på mobiltelefonen sin. Så hvis "folk flest" er målestokken her så er det helt irrelevant at nettlesern er drittdårlig (for å fortsette bruken av ord som stammer fra avføring)

 

Til slutt vil jeg bare gjenta at jeg ikke opplever det som noe problem at skjermen ikke er følsom nok. Om lyden er spinkel vet jeg ikke, bruker bare det medfølgende bluetooth headsettet ;-) Det er forøvrig samme headsett som fikk god omtale her: http://www.amobil.no/artikler/samsung_wep_410/41938. Det koster i utsalg 899,- i følge deres prisguide så selv om du selvfølgelig har rett i at det ikke koster så mye å produsere så kan man i alle fall trekke fra 899,- i telefonens utsalgspris i forhold til en telefon som leveres uten det headsettet. For leveres det uten så må man kjøpe det til 899, ikke til den prisen det koster å produsere det :-)

Lenke til kommentar
Neonode N2. Mye lavere pris, mer stabil og et bedre skjermstyringssystem (ikke touchscreen). :-)

iPhone - trykkfølsom skjerm

LG KU990 - berøringsfølsom skjerm

Samsung armani - berøringsfølsom

Neonode - optisk trykkskjerm

HTC touch - ?

 

Er det noen som kan ta seg tid til å forklare forskjellene mellom de to første, trykk/berøring?

 

Etter det jeg har lest meg til her på forumet kan det virke som folk flest foretrekker løsningen i KU990.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Apple iPhone har berøringsskjerm, ikke trykkskjerm.

 

Trykkskjerm vil si at skjermen trykkes fysisk ned, som på for eksempel HTC Touch (og alle andre WM telefoner), Sony Ericsson P1i, Nokia 7710, 6708 osv., mens berøringsskjerm vil si at man bare berører uten å trykke fysisk ned. Strømmen og varmen i fingrene er det som brukes til å registrere trykket i stedenfor. Dette fungerer omtrent som på bærbare PC-er. De er stømfølelsomme, men registrerer ikke trykk.

 

Altså:

Trykkskjerm/touchscreen: Fysisk nedtrykking av skjermen

Berøringsskjerm: styrt at varme og/eller strøm, ikke fysisk trykking på skjermen.

 

Fordelen med berøringsskjerm er at den ikke kan brukes av annet enn fingre eller ting med strøm, som gjør at den ikke kan trykkes på ved en feil i f.eks. lommen, og så kan skjermen beskyttes bedre fordi man kan ha plastikk eller glass foran skjermen uten at det ødelegger trykkmuligheten :)

Lenke til kommentar

noe som får meg til å tenke at apple først bare skulle bruke "multitouch" som en smart måte å deaktivisere skjermen på når dem ble holdt opp mot ansiktet, fordi den da fikk innslag på såpass stort område at den kunne anta at det ikke var en finger men noe større.

 

så oppdaget dem at dem kunne lese ut flere punkter samtidig, og lagde til løsninger rundt det...

 

fant forresten den her:

http://www.tabletpctalk.com/faqs/digitizer.shtml

 

legg merke til at de fleste mobile enheter bruker den til høyre.

 

neonode er ingen av disse. svjhf så bruker dem ett rutenett av ir-lasere til å lese hvor det "trykkes".

noe som er en tilsvarende løsning til det lasertastaturet som en kan få kjøpt, hvor en laser tegner tastaturet, og en annen leser hvor en plasserer fingrene.

 

og ja, dem to andre i den linken er noe tilsvarende det apple bruker om jeg forstår ting rett. bare at dem baserer seg på en spesiell stylus heller den en finger eller annet med tilsvarende elektriske og/eller termiske egenskaper.

Lenke til kommentar
neonode er ingen av disse. svjhf så bruker dem ett rutenett av ir-lasere til å lese hvor det "trykkes".

noe som er en tilsvarende løsning til det lasertastaturet som en kan få kjøpt, hvor en laser tegner tastaturet, og en annen leser hvor en plasserer fingrene.

 

Korrekt.

 

backgrounnd_neonodeSolutionsSection.jpg

 

Som vi ser, så er det et rutenett med laserstråler over skjermen, og når en eller flere av disse brytes kalkulerer telefonen hvilke og responderer deretter. Dette er en kjempeløsning, syns jeg. Fungerer utmerket, og særlig sammen med den lille vibrasjonen man får i telefonen ved hvert tastertykk. Tactile feedback, er det ikke det de kaller det?

 

Edit: ikke optimal IMG-tag.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Enig med skribent her, en telefon til 6000 burde være en komplett pakke? uansett om det er en "designer" telefon, burde den fortsatt ha 3G, og langt mer under panseret, enough said.

 

Hvis man ønsker design, så må man betale. Og uansett om du vil ha 3g, er det ikke sikkert kundegruppen denne telefonen er ment for, vil det. Heldigvis er vi forskjellige, med forskjellig behov.

Lenke til kommentar
Enig med skribent her, en telefon til 6000 burde være en komplett pakke? uansett om det er en "designer" telefon, burde den fortsatt ha 3G, og langt mer under panseret, enough said.

 

Klarer ikke å dy meg; har en kompis som akkurat (i dag faktisk) har kjøpt seg en ny BMW 3 touring til 450 000. Det er over 100 000 mer enn jeg betalte for min Toyota Avensis. Avensis'en er en dødskjedelig bil, men den er større og med mer utstyr enn BMW'en. Med andre ord; BMW er en drittbil fordi du får andre biler som har mere utstyr og som er billigere...

Lenke til kommentar
Enig med skribent her, en telefon til 6000 burde være en komplett pakke? uansett om det er en "designer" telefon, burde den fortsatt ha 3G, og langt mer under panseret, enough said.

 

Hvis man ønsker design, så må man betale. Og uansett om du vil ha 3g, er det ikke sikkert kundegruppen denne telefonen er ment for, vil det. Heldigvis er vi forskjellige, med forskjellig behov.

 

Hadde fortsatt ikke gjort noe om dem hadde slengt på litt mer under panseret, tviler på kjøpsgruppen ville hatt noe imot det :p

Lenke til kommentar

Prisen kommer jo bare på hva man sammenlikner det med. Kanskje en mobiltelefon med Armanis funksjoner egentlig koster 2.500 - 3.000 kroner. Da koster denne mobiltelefonen det dobbelte av hva den, i følge enkelte forubmbrukere, er verdt.

 

Kjøper du en dress det står Armani på, må du nok bla opp omtrent 10.000 kroner. Du kan også kjøpe en dress til 1.000 kroner. Nå er selvfølgelig Armanidressen av bedre kvalitet enn billigdressen, men nå står det vel i Amobils artikkel at mobiltelefonen er av svært god kvalitet også?

 

Til å være et moteprodukt er det overhode ikke ille å betale 6.000 kroner for en "funksjonsløs" mobiltelefon (sammenliknet med pris). Armani-merket koster mye penger, og det er tross alt noe av poenget med merket. Kjøper du Armani, Gucci, Prada, Dior osv., så er det dyrt. Det gjør at så mange ikke kjøper det, og du betaler med andre ord også for noe spesielt, ikke bare noe fint med god kvalitet. Jeg synes det er kjedelig at alle skal gå rundt med like mobiltelefoner, og det er jo enklte moibltelefoner "alle" har. For de som liker å skille seg ut - og selvfølgelig har lommebok til det - så kan Samsung P520 Armani være et alternativ, og jeg synes det blir feil å kritisere mobiltelefonen for prisen når dere er så trangsynte at dere ikke kan gjøre annet enn å sammenlikne spesifikasjoner (og et snev av brukervennlighet) med prisen.

 

For å si det veldig kort, det står GIORGIO ARMANI på mobiltelefonen, hadde dere virkelig forventet noe billig?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...