Gå til innhold

Etterfølgeren til D40x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merkelig at ingen AF-S objektiv er lansert samtidig da?
Nå er jo 16-85VR og 60mm Micro Nikkor lansert da, begge de er AF-S...

 

 

Med dette har nok Nikon faset ut 1 kamera, slik at de kun sitter med 3 igjen:

 

Amatør: d60

Semi-proff: d300

Proff: d3

 

Tidligere var deg jo

 

D40

D80

D200

dx2

Så vidt jeg vet, er ikke D40 faset ut ennå, det er antakelig bare D40x som går ut. Dermed har du D40, D60, D80 (foreløpig i hvert fall), D300 og D3...
Lenke til kommentar

Trådløs blitsstyring er jo veldig kjekt å ha da. D40 har den LCD på toppen. I såfall ser det ut til at den er bort her. Dette har Sony fått pepper for i sine anmeldelser, vi får se hvordan anmelderne reagerer når en av de to store går til samme skritt.

 

Det ser ut til at D60 skal konkurere mot bla. A200.

 

De største forkjellene er at du får innebygd fokusmotor og stabilisator i A200. Mens blitssystemet forløpig er bedre hos Nikon. Flere forskjeller dukker nok opp etterhvert :)

Lenke til kommentar
Trådløs blitsstyring er jo veldig kjekt å ha da. D40 har den LCD på toppen. I såfall ser det ut til at den er bort her.
Nei, D40(x) har heller ikke skjermen på toppen... Men det gikk jo Canon også bort med på 400D og 450D, så det er nok nisjen...
De største forkjellene er at du får innebygd fokusmotor og stabilisator i A200. Mens blitssystemet forløpig er bedre hos Nikon. Flere forskjeller dukker nok opp etterhvert :)
Men så er det etter hvert "tilstrekkelig" med rimelige objektiver med VR til Nikon også, og kit-objektivet vil nok for de fleste ha VR. Så jeg tror ikke det blir noe stort problem...

 

AF-motoren er også bare viktig for dem som er interessert i fastoptikk eller har optikk fra før, for nå er utvalget av zoomer såpass stort at det ikke er noe problem lenger. Bruktmarkedet er også et dilemma, men de fleste vil være fornøyd med 18-55VR og 55-200VR på D60 tror jeg...

 

Da er artikkelen oppdatert med veil. pris fra Nikon Norge, satt til kr 5990,- for kit med 18-55VR.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Bedre blitsstyring er jo ikke å forakte. Og "Active D-Lightening" er vel nyttig, særlig for amatører som bruker JPEG.

 

Men jeg skjønner ikke helt hvordan de implementer "Stop-Motion" opplegget; tar man en haug med seriebilder som lagres som en "film" ?

 

Tom

 

Ja, slik jeg forsto det er det en etterbehandlingsfunksjon i kamera som setter sammen bilder til videofiler. Blir vel svært praktisk til timelapse-sekvenser.

 

JPEG er flott.

Lenke til kommentar
Merkelig at ingen AF-S objektiv er lansert samtidig da?

Tenkte spesiellt på 85mm f1.4 som mange tror skal komme...

 

Med dette har nok Nikon faset ut 1 kamera, slik at de kun sitter med 3 igjen:

 

Amatør: d60

Semi-proff: d300

Proff: d3

Tror nok vi kommer til å se en D80-etterfølger/oppdatering også. PMA-08 starter tross alt ikke før på torsdag :p

 

Virker som ren markedsføringstaktikk fra Nikon å slippe litt og litt opp mot PMA... først nyheten om noen nye objektiver, så et nytt amatørhus... Så får vi se hva som kommer på den 30.-31.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...