Gå til innhold

Kulturo: Tar Depp over for Ledger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter det tragiske dødsfallet til skuespiller Heath Ledger kan det se ut til at Johnny Depp tar over rollen i Terry Gilliams film ”The Imaginarium of Doctor Parnassus”.

 

Les mer

 

Interesant Depp er jo en mann jeg mye heller vil se i Terry Gilliams surealistiske verden enn Heath Ledger. Heat Ledger var en kjekkas, noe som gjør at han ikke passer i en del filmer. For meg ødela han nesten I´m not there, det er ingen ting med hans karakter som traff noe av Bob Dylans ånd. Ideen om at Dylan kunne blitt for stor for seg selv og utviklet de kvinnediskrimenerende holdningene som Heaths karakter hadde i filmen er det ikke noe galt med. Men det er bare det at når Heat tolker rollen føles det heller som om, Dylan er en reaksjonær kjekkas kødd og ikke en desilusjonert opprør og radikaler.

Lenke til kommentar
Heat Ledger var en kjekkas

 

I motsetning til Johnny Depp? ;)

 

 

Du skjønner hva jeg mener, da kjekkas ikke innebærer at man ser godt ut men at man er en viss type fyr. Tenker da den ekle fyren på idrettsklassen eller lignende. Johnny Depp har aldri hvert i en slik kategori. ;)

Lenke til kommentar
Haha, godt poeng :thumbup: Ekkel fyr på idrettsfag,LOL

 

Hvis man har interesse for det kan man lese wikipedias artikkler for Stock Characters brukt i amerikansk film, der finner du the Jock som er den fyren jeg snakker om, og han finnes i alle high school filmer (i hvertfall er Heath så langt unna Bob Dylan jeg kan tenke meg i type, og ble ordentlig provosert av filmen Cate Blanchet derimot helt fantastisk tolkning av Bob).

 

Andre stock characters vi alltid ser igjen i forskjellige genre, er The evil scientist og motstykke the idealistic scientist/academic som står igjen som han som ikke lar seg rive med av mengden og står fast på de sanne/gode verdiene, men ikke blir hørt, eller mellomtingen som hverken er god eller ond bare eksentrisk type Doc. Back to the future. The Ugly beautifull girl, hun som alltid har hvert stygg, men som egentlig er veldig pen når alt kommer til alt, elsker alle disse stereotypene fordi vi finner de i virkeligheten (kanskje ikke Sci Fi stock characters.). Men ideen i feks. High school filmer med kvalme atleter med bleiket håret, hvem av oss har ikke møtt dem da vi var yngre? Vi som sitter her på forumet å interesserer oss for film etc. var jo så ofte ofrene for deres infantilitet. :)

Lenke til kommentar

Minner ikke særlig om The Jock her i hvert fall..... :wee:

 

joker_clap.gif

 

Heath Ledger er blitt kjent som en reaksjonær skuespiller som det finnes få av der ute, en som lever seg helt inn i rollen. Veldig mye som Daniel Day Lewis (men ikke like dyktig). Er nok en av grunnene til at dette dødsfallet gikk såpass inn på den godeste DDL som dedikerte Screen Actors Guild-prisen sin til Ledger, en mann han aldri har møtt.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
I motsetning til Johnny Depp? ;)

Du skjønner hva jeg mener

 

Ja, klart jeg gjør ;) Og jeg skjønner forsåvidt hva du mener med å plassere Ledger i jock-båsen, men bare i sammenligning med Depp. Ledger ser litt for sympatisk ut til å spille en kjip jock.

 

Andre stock characters vi alltid ser igjen i forskjellige genre, er The evil scientist (...)

 

Min favoritt når det kommer til sånne 'typer'. Jeg har en liten drøm om at noen lager en film med Mengele som denne karakteren (han var vel strengt tatt litt sånn i virkeligheten, men skulle gjerne sett ham litt mer animert, eller som en karakter fra en gammel James Whale-film). Hvis noen er hypp på å gjenopplive naziexploitation-sjangeren (en forbanna kul sjanger).

 

elsker alle disse stereotypene fordi vi finner de i virkeligheten

 

Det er gjerne en grunn til at disse har oppstått, og stereotyper har gjerne solid rot i virkeligheten. Og det er selvfølgelig fantastisk underholdende når man møter en slik stereotype i det virkelige liv, ja.

Lenke til kommentar
Ja, klart jeg gjør ;) Og jeg skjønner forsåvidt hva du mener med å plassere Ledger i jock-båsen, men bare i sammenligning med Depp. Ledger ser litt for sympatisk ut til å spille en kjip jock.

 

Jada skjønner det, var bare den Dylan filmen som virkelig ga meg avsmak, jeg hadde bare lyst til slå til både Ledger og regissøren som i det hele tatt kunne tolke noen sider av Dyland karakter inn i Heath Ledger. Depp i Ledgers rolle i I´m not there kunne hvert veldig interesant, Depp kan man virkelig se for seg som kunstnerisk kreative Dylan. Som blir tatt av egen stjernestatus og pynter seg med gullbriller, og henger på seg en rekke meninger han egentlig ikke har innerst inne. Ledger er for meg fyren med gullbrillene allerede før han tar de på seg.

 

For meg som er idealist er det alltid trist å høre om kunstneren som mister sine idealer, så film om Dali i dag. Mannen ga opp ekteheten kunsten og det han stod for politisk, og stilte opp i alskens kommersielle tvprogram, og melket sukseen for alt det var verdt. Slo hånden av en gamle venner fordi de ikke hadde penger og status nok, og var mest opptatt av å henge med de rike og berømte og ikke sine medkunstnere. Når han døde var ingen av vennen hans der, som Luis Buñuels sønn sa det, men bare en masse rike mennesker som var fasinert av det å kjenne Dali, alle hans ekte venner hadde han for lengst støtt fra seg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...