Gå til innhold

Fusion først for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel 5 ganger Komplett sin omsetning, husk det var 1,7 mrd US dollar i underskudd, og komplett har vel noe over 2 mrd NOK i omsetning.

 

Det andre som er viktig å huske er at mesteparten av dette skyldes nedskrivning av verdien på kjøpet av ATI, og således ikke er "reelle" penger. Dvs. det betyr lite for AMD's løpende likviditet, men betyr en del for gjeldsgrad og muligheten til å låne penger.

 

Den interessante spørsmålstillingen er AMD's inntjening på løpende aktiviteter, og når den også er svak er det grunn til å bli bekymret.

 

Ellers så kommer det fram fra andre kilder at det er Phenom som skal brukes som utgangspunkt for CPU-delen av Fusion, og ikke "Bulldozer" som tidligere antatt. Mulig dette også er et tegn på at AMD sliter på flere fronter. Slik det virker pr dato vil ikke Phenom kunne hamle om med Nehalem, som Intel vil bygge sin "integrerte" løsning på.

Lenke til kommentar
Det var vel 5 ganger Komplett sin omsetning, husk det var 1,7 mrd US dollar i underskudd, og komplett har vel noe over 2 mrd NOK i omsetning.

 

Det andre som er viktig å huske er at mesteparten av dette skyldes nedskrivning av verdien på kjøpet av ATI, og således ikke er "reelle" penger. Dvs. det betyr lite for AMD's løpende likviditet, men betyr en del for gjeldsgrad og muligheten til å låne penger.

 

Den interessante spørsmålstillingen er AMD's inntjening på løpende aktiviteter, og når den også er svak er det grunn til å bli bekymret.

 

Ellers så kommer det fram fra andre kilder at det er Phenom som skal brukes som utgangspunkt for CPU-delen av Fusion, og ikke "Bulldozer" som tidligere antatt. Mulig dette også er et tegn på at AMD sliter på flere fronter. Slik det virker pr dato vil ikke Phenom kunne hamle om med Nehalem, som Intel vil bygge sin "integrerte" løsning på.

 

Helt riktig som du sier - jeg prøver meg på litt lekman's språk her:-)

 

Intel har jo levert alt de har lovet og litt til de siste årene, jeg tror at dersom Intel kommer før AMD og tar markedet like stort som de allerede har gjort med Core arkitekturen så begynner det å bli svart for AMD.

 

Hvis man ser på aksjekursen til AMD som har sunket 40% så gjenspeiler det faktisk folk oppfatning av hvor mye inntjening / verdi AMD vil skape i fremtiden.

Lenke til kommentar
Jeg trudde egentlig at det skulle mer til enn et år med underskudd før et så stort selskap som amd skulle få problemer... Men dette vet jeg lite om :p

 

Størrelsen på selskapet spiller ingen rolle i forhold til om et selskap får økonomiske problemer eller ei. Swissair, Sabena (deleid av Swissair), flere store amerikanske flyselskap (inklusive PanAm), Enron (omsetning minst 15 ganger AMD) og enkelte av de koreanske industrikonglomeratene er eksempler på selskaper like store og større enn AMD som har gått konkurs eller måttet gjennomgå spesielle former for refinansiering.

 

Og det kan fint skje i løpet av et år eller to om forretningsbeslutningene er håpløse nok og markedet utvikler seg feil. Ellers har ikke AMD bare et år med underskudd, de har i realiteten bare to år siden 2000 med overskudd (2004 og 2005). AMD har også lånt svært store beløp de siste årene, noe som gjør de sårbare.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvem som kommer med godt fungerende produkter først. Men skal det kun erstatte de tregeste integrerte laptop løsningene til å begynne med er det mulig å ta mange halvdårlige snarveier for å komme først vil jeg tro.

 

Det viktigste her vil vel være å få de store OEM kontraktene først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...