Gå til innhold

Imation entrer SSD-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Få frem flere produsenter, så vi får ned prisene :)

Jeg er enig i det, med vekt på ordet produsenter.

 

Skulle helst hvert fall hatt en 3.5" SSD disk som system disk før året er omme.
Du får metallskinner som gjør at du kan sette 2,5" SSD (eller hardisker) inn i stasjonære maskiner med plass for 3,5" harddisker. De koster "ingenting". Når det er snakk om flash så er ikke fysisk plass noe problem. Prisen derimot setter sine begrensninger.

 

Bytter ut alle diskene om prisen blir gunstig nok :)

Det høres både overoptimistisk ut med hensyn på pris og unødvendig ut med tanke på ytelse. Det er stort sett bare OS-partisjoner og programmer som har nytte av så ekstrem aksess-ytelse som SSD kan gi. Rene lagringsdisker er nok mye mer gunstig å ha som tradisjonelle harddisker enn som SSD i mange år fremover. (Med mindre man har et veldig lite lokalt lagringsbehov.)

Lenke til kommentar
Skulle helst hvert fall hatt en 3.5" SSD disk som system disk før året er omme.

Har tenkt på det selv, kunne vært veldig praktisk. Men nå som jeg ser hvor små de faktisk er, så kan man nesten bare bruke dobbelsidig tape og lime de på kabinettdøra. Så hva vi lenger skal med det "digre" 3,5" formatet skjønner ikke jeg ;)

Lenke til kommentar
Få frem flere produsenter, så vi får ned prisene :)

Jeg er enig i det, med vekt på ordet produsenter.

 

Skulle helst hvert fall hatt en 3.5" SSD disk som system disk før året er omme.
Du får metallskinner som gjør at du kan sette 2,5" SSD (eller hardisker) inn i stasjonære maskiner med plass for 3,5" harddisker. De koster "ingenting". Når det er snakk om flash så er ikke fysisk plass noe problem. Prisen derimot setter sine begrensninger.

 

Bytter ut alle diskene om prisen blir gunstig nok :)

Det høres både overoptimistisk ut med hensyn på pris og unødvendig ut med tanke på ytelse. Det er stort sett bare OS-partisjoner og programmer som har nytte av så ekstrem aksess-ytelse som SSD kan gi. Rene lagringsdisker er nok mye mer gunstig å ha som tradisjonelle harddisker enn som SSD i mange år fremover. (Med mindre man har et veldig lite lokalt lagringsbehov.)

 

 

Ja, men nå har jeg stort sett bare os og programmer på maskinen.

Resten har jeg på nettverkslagringen.

 

Derfor hadde jeg håpet på om ikke så alt for lenge å kun kjøre SSD i maskinen.

Lenke til kommentar
Skulle helst hvert fall hatt en 3.5" SSD disk som system disk før året er omme.

Har tenkt på det selv, kunne vært veldig praktisk. Men nå som jeg ser hvor små de faktisk er, så kan man nesten bare bruke dobbelsidig tape og lime de på kabinettdøra. Så hva vi lenger skal med det "digre" 3,5" formatet skjønner ikke jeg ;)

 

Hehe, hva med å ha vanlige harddisker der som gir 50 ganger mer plass per krone? ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant å se hvordan slike disker vil øke batteritiden til bærbare i tiden fremover. Noen som har hørt noe om hvor mye ekstra batteritid som kan oppnås med SSD i MacBook Air?

 

Er det noen som foresten vet om det vil være mulig å bytte ut harddisken i MacBook med en SSD? Planer å kjøpe en, men tviler på at SSD vil være spesielt interessant før om ett år med tanke på prisen.

 

Redigert: Ser ut som jeg fant det jeg trente; CES 2008: Sandisk SSD. Omtrent Plug and play med MacBook (og de fleste andre laptopper ville jeg anta), 10-15 % mer batteritid og en del raskere boottime (blir dessverre ikke spesifisert hvor mye).

Endret av JonT
Lenke til kommentar
hvor gode er ssd diskene samenlignet med fks. en raptor disk på 10.000rpm??

hva er egentlig så fantastisk med de?

 

Ingen bevegelige deler, bruker mye mindre strøm, bein solide (harddisker dør jo av seg selv),

potensiale for LANGT høyere datagjennomstrømning og aksesstider.

De trenger ikke å være fysisk store for å ha god lagringskapasitet.

 

Så og si alt er vell bedre med de :p

Lenke til kommentar
hvor gode er ssd diskene samenlignet med fks. en raptor disk på 10.000rpm??

hva er egentlig så fantastisk med de?

 

Ingen bevegelige deler, bruker mye mindre strøm, bein solide (harddisker dør jo av seg selv),

potensiale for LANGT høyere datagjennomstrømning og aksesstider.

De trenger ikke å være fysisk store for å ha god lagringskapasitet.

 

Så og si alt er vell bedre med de :p

noe sånt jeg tenkte :p

Lenke til kommentar

Har selv kjøpt en slik 3000 32 GB versjon, måtte kjøpe den fra Belgia, men den ble kjapt levert!

 

kjøpte fra www.ssdisk.eu hvis noen andre er interessert.

 

Jeg prøvde å kontakte den norske distrubutøren uten hell. Belgerne har de fleste modellene på lager. Shippes på dagen ved motatt betaling.

 

Disken står i et drivverk (audio) og jeg er mektig imponert over boot time i kontrast til CF kortet jeg brukte før (8GB, Sandisk Extreme IV, 40MB/s read/write) Kjørte XP før, nu er det Vista et går i!

 

 

P.S, Ta en titt på Den nye Sony Vaio TZ298, der de kombinerer en 64GB SSD med en 250GB secondary disk! Lanserer i USA i April, så en kan vel bare drømme på å få den i norge med det første...

Vaio TZ298 Den skal erstatte min Thinkad X60, personlig mener jeg Apple (air) er HELT på bærtur med 1 usb bort, spesielt med tanke på at denne brukes som nettverksport....

Endret av dale
Lenke til kommentar

Ser frem til å få inn en SSD disk i en ny Media Center pc jeg har tenkt til å kjøpe. Bare lurer på om 16 GB er nok. Har en Home server hvor all godis'en ligger, men hadde vært deilig å kunne buffre tv streamen til en ssd disk kontra diskene på Home serveren (når du ser på tv så buffrer den automatisk det du ser på slik at du kan spole bakover). Noe sier meg at jeg må minimum opp på 32 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...