Gå til innhold

Kjøp PC, hjelp AIDS-ofre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RED har til nå brukt ca. 10 ganger så mye på markedsføring som de har gitt til AIDS-ofre. Møkkafolk.

Du sier noe...

 

Tror jeg da heller hadde gitt pengene direkte... Kan tenke meg at Vista Ultimate fordyrer PC-en ganske for mye og for min del kunne jeg ikke tenke meg å betale for Vista uten å vite at jeg absolutt ville ha det først

Lenke til kommentar

Bra de bidrar til veldedige formål. Dell kan muligens starte en trend her. I tillegg til den grønne bølgen med "Green power"-produkter og lignende. Jeg kjenner ikke til Red så jeg har ingen formening om det var et godt valg av hjelpeorganisasjon.

 

Jeg lurer litt på hvordan prisingen av red-produktene foregår:

- Forblir kjøpesummen uendret om man velger red-utgavene av produktene?

- Legges red-bidraget til kjøpesummen slik at maskinene blir noe dyrere?

- Går man glipp av ordinære tilbud som f.eks dobbelt så mye ram til samme pris hvis man velger red-utgavene?

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt talt ikke lovlig i det norske land..

 

Gjorde et raskt søk på nettet angående dette:

"Kjøpsutløste donasjoner er forbudt i henhold til Forbrukerombudet og

Markedsrådets tolkning av markedsføringslovens § 1, ”urimelig ovenfor

forbruker”. Hovedårsaken til forbudet er at Markedsrådet mener at kjøpsutløste donasjoner kan føre til at forbrukeren opplever et samvittighetspress, samt at produktets pris og kvalitet vil komme i bakgrunnen."

Lenke til kommentar

Om det stemmer virker det ikke som lovverket har veldig store tanker om forbrukerens hjernekapasitet.

 

..Bare synd jeg akkurat har kjøpt meg en m1330 da. :)

Hadde nok uansett ikke kjøpt den i rød da, og alt dilldallet som skal være integrert i Ultimate kan de også bare ha for min del.. :sick:

Lenke til kommentar
RED har til nå brukt ca. 10 ganger så mye på markedsføring som de har gitt til AIDS-ofre. Møkkafolk.

Det er vel strengt tatt ikke korrekt. Det er ikke RED som bruker penger på markedsføring, det er de deltagende (sponsende) firmaene. Det er ikke nødvendigvis negativt. Vi må kunne anta at disse firmaene hadde brukt disse pengene på markedsføring i alle fall. Men nå markedsfører de samtidig (og gir penger til) en god sak...

 

Jeg lurer litt på hvordan prisingen av red-produktene foregår:

- Forblir kjøpesummen uendret om man velger red-utgavene av produktene?

- Legges red-bidraget til kjøpesummen slik at maskinene blir noe dyrere?

- Går man glipp av ordinære tilbud som f.eks dobbelt så mye ram til samme pris hvis man velger red-utgavene?

Kan ike svare for Dell, men Apple har også RED-produkter, og der er prisen identisk. Men så langt vet jeg bare om iPod Nano.

 

Dette er vel strengt talt ikke lovlig i det norske land..

Ja og nei, tror jeg. Markedsrådets tolkning (som nå er 16 år gammel) står vel for fall. Forbrukerombudet har visstnok endret mening. Og den satte - om jeg forstår det rett - ikke noe forbud mot kjøpsutløste donasjoner som sådan ("tennstikkene" har jo hatt det i alle år), men mot å markedsføre kronebeløpet/prosenten man bidrar med. Det er litt meningsløst, fordi det betyr at du som forbruker ikke vet hvor mye av salgssummen som går til det gode formålet.

 

Finnes dette i Norge?

Ja, Apple har det som sagt. Men Dell er bare i startgropen med det i USA. (De har produktsidene oppe, men du kan ikke kjøpe dem ennå, virker det som.)

 

Hva med å sende ned en tipakning kondomer isteden?

Som alle som har fulgt norsk bistandspolitikk har erfart: Kondomer hjelper ikke hvis de ikke blir brukt...

 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...