Gå til innhold

Pentax oppgraderer toppmodellen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir stittende å studere støysammenligningen med 40D. Vi bør nok ikke legge for mye vekt på et enslig bilde, og særlig ikke fra beta firmware, men jeg synes det er interesant. For det første så ser jeg at K20D som dere selv nevner eksponerer noe lavere. Og det vil normalt gi mer støy. I tillegg så merker jeg mer karakteren på støyen.

 

For meg ser det ut som om 40D har mer luminansstøy, mens K20D virker bedre på kromastøy. Så jeg er langt fra sikker på om jeg er enig i forfatterens vurdering her. Jeg opplever støyen fra K20D som mindre generende, eller mer filmatig. Men det er min vurdering, og jeg ser det kanskje med Pentaxbriller.

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Er AF-en raskere på dette kameraet enn K10D? Treg AF er det eneste som virkelig irriterer meg med K10D.

 

Kjørte selv parallelt med Olympus og k10d en stund. Det som irriterte meg mest på k10d var støv. Ser ut som de har forbedret antistøvfunksjonen, m.a med klebrig støvoppsamler. Dette vil forhåpentligvis holde støvet borte fra speil/mattskive også.

 

Irritasjonsfaktor #2 var mangelen på værtette linser og leveransesituasjonen på de få som fantes. Får håpe Pentax får sving på dette også.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Irritasjonsfaktor #2 var mangelen på værtette linser og leveransesituasjonen på de få som fantes. Får håpe Pentax får sving på dette også.

 

DA*-serien eksisterer og er fullt mulig å få kjøpt i butikkene. De er like værtette som K10D og K20D.

 

Edit: Jeg ser at du kommenterer på at de er vanskelige å få tak i. Det skal ikke være noe problem nå om dagen.

 

Det skal visst også være mulig å slå av dobbeltsjekking av fokus i kameraet (er visst få eller ingen andre produsenter som bruker dobbeltsjekking av fokus) og det skal gjøre autofokussystemet noe raskere.

Endret av kskjon
Lenke til kommentar

Det er samme autofokussystem, men det er mulig å slå av dobbeltsjekken, slik at du kan ta bildet raskere. Det er selvsagt mulig at det vil gjøre at den ikke alltid treffer like godt.

 

Det er også hjelpemidler for å finne støv, der den viser hvit bakgrunn og de mørke støvprikkene av støv på skjermen, samt mulighet for å selv mappe ut defekte piksler automatisk uten å sende inn til verksted.

Lenke til kommentar
Det er samme autofokussystem, men det er mulig å slå av dobbeltsjekken, slik at du kan ta bildet raskere. Det er selvsagt mulig at det vil gjøre at den ikke alltid treffer like godt.

 

Det er også hjelpemidler for å finne støv, der den viser hvit bakgrunn og de mørke støvprikkene av støv på skjermen, samt mulighet for å selv mappe ut defekte piksler automatisk uten å sende inn til verksted.

Slik jeg har forstått det, så er det dobbelt-sjekken som de fleste klager på (av de som klager, vel og merke). Så at man nå kan slå den av er jo bra.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er AF-en raskere på dette kameraet enn K10D? Treg AF er det eneste som virkelig irriterer meg med K10D.

Jeg tror det er for tidlig å svare entydig på dette. Det lille som finns av brukererfaringer er fra beta testere. Så for alt vi vet, kan de kameraene ha betydelige forderinger på dette punktet. Men de signalene som har kommet tyder på at det ikke er noen betydelig bedring.

Spesifisasjonene viser at grunnsystemet er det samme, nemlig SAFOX VIII. Samtidig så antyder Pentax bedringer.

 

En av betatesterne antyder at han har forventinger til bedre ytelse, men at han ikke har fått testa det skikkelig ut. Det han har forventinger til er nok muligheten for å slå av denne dobbeltsjekkinga som andre postere nevner.

 

Vi får nok vite mer etterhvert. Jeg for min del følger med på hva denne Mark Dimalanta etterhvert har å si http://surfdoc.blogspot.com/ Han er profesjonell surfefotograf, og bidrar en del på DPReview. Jeg har forresten stor sans for denne fyren. Han lar seg ikke stoppe av det mange opplever som AF problemer. Så jeg har en sterk følelse av at Pentax sitt system egentlig er bedre enn det vi har lett for å tro. Jeg lurer på om det er vi som brukere, som ikke greier å utnytte styrkene i systemet fullt ut.

 

 

---

Det er nok en del som ikke kjenner til hva denne dobbeltsjekkinga egentlig innebærer. Så jeg har lyst til å bruke noen ord på dette. I bruk så jobber Pentax sitt system ganske raskt. Men de prioriterer nøyaktighet. Derfor har de lagt inn en allegoritme hvor fokus sjekkes en gang til før du får fokusbekreftelse. Du kan tydelig høre dette når autofokusen jobber. Systemet nøler tilsynelatende brøkdelen av et sekund, før det enten bekrefter, eller finjusterer.

 

Så vi kan kanskje snu det hele på hodet, og si at de andre merkene er mindre sofistikerte enn Pentax sitt system. De slurver rett og slett noe mer. Til gjengjeld er de altså noe raskere. Jeg ser her bort fra toppmodellene. De er atskillig mer sofistikerte. Men f.eks entry level husene fra de to store slurver en god del. Dette er i hvert fall det en del erfarne fotografer påstår. Jeg må innrømme at jeg ikke har testa ut AF på de andre merkene grundig.

 

Jeg må og innrømme at jeg i en del tilfeller har vært rimelig frustrert over mangel på fokus med K10D. Spesielt når jeg har drevet med konsertfoto, og artistene da fyker rundt på scena som forvirra høner. Men når jeg skotter bort på sidemannen (som selvfølgelig bruker Canon), så har han ofte sett like frustrert ut som meg. Så jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal tro.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Her kommer faktisk allerede det første som ligner på en litt mer dyptgående test

http://www.ephotozine.com/article/Pentax-K20D-DSLR

"Testen" er basert på Pentax sin eklusive presentasjon i Dubay. Hvilken firmware som var i huset sies det ikke noe om, så det meste bør nok tas med en klype salt. Men et visst inntrykk får vi :)

 

Konklusjon:

 

Pentax K20D Plus points

Dust alert feature

Extended Shake reduction

Good ISO results

Pixel mapping feature

 

Pentax K20D Minus points

No reason why the monitor couldn't be bigger

The Live view AF could be problematic

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Der er veiledende priser klare http://www.pentax.no/page/products/121783/

 

K200D tilbyr altså værtetting for 6500. Gateprisen kommer nok til å dette noe etterhvert, for de som er litt tålmodige. Kommer til å selge som nyhakka møkk.

 

Tipper gateprisen på K20D havner rett under den magiske 10k grensa. I omtrent samme selskap som A700 og 40D. Det blir spennede å se hvordan markedet reagerer på dette.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg syns Pentax opererer med rett fokus når de velger å prioritere bildekvaliteten. LiveView er vel et nødvendig onde i disse dager så det var ventet. Fra K10D synes jeg egentlig ikke K20D tilbyr noen virkelige "må ha" nyheter.

Blir nok å vente på "K30D" (or whatever), passerer vel 100.000 eksponeringer neste vår engang...

Jeg vil anse K100D -> K200D som et større hopp fremover enn K10D -> K20D, K200D'en tror jeg blir en "hit".

 

Ser også et det kommer noen nye DA* objektiver, dog i 100mm + klassen. Ønsker meg en DA* 30mm F1.0 (eller noe) samt en i vidvinkelområdet.

 

Dog er det positivt at det skjer ting hos Pentax, de siste par-tre årenene har vært et løft. Ser ikke ut til at salget til Hoya har lagt noen demper på aktiviteten.

Lenke til kommentar

Pentax hevder å ha prioritert ren billedkvalitet framfor rå hurtighet når det har utvikla denne modellen.

 

Dette høres fint og flott ut, men hva betyr det? Er det tomme floskler, eller har det konkret innhold :hmm: Ikke godt å si egentlig. Men jeg har forsøkt å grave litt i et forsøk på å finne et svar. Og, det mest opplagte stedet og lete er nok den nyutviklete sensoren. Der finner jeg to eller heller tre faktorer som tyder på at det ligger alvor bak ordene.

 

Først er det en CMOS sensor. CMOS har en opplagt fordel framfor CCD, nemlig at den bruker mindre strøm, og dermed utvikler mindre varme. Det gir mindre støy på høy ISO, spesielt ved lengre eksponeringer. Men dette er ikke revolusjonerende. Canon har laget CMOS i en årrekke.

 

Den virkelig evolusjonen (jeg kaller det heller evolusjon) ligger i at de har økt størrelsen på hver enkel pixel gjennom å gjøre kretsløpene som ligger mellom pixlene mindre i overflate. Men det stopper ikke der. De har og greid å lage pixelbrønnen kortere. Denne tegningen viser skjematisk hva de har gjort, og hvilken betydning vil ha. Hver pixelbrønn ser rett og slett mer lys.

 

---

Over til litt spekulasjoner.

Det at Pentax selv har utviklet denne teknologien i samarbeid med Samsung åpner og for en virkelig interesant mulighet. Det gjør dem uavhengige av underleverandører når det gjelder den gamle våte drømmen om fullformat, eller enda bedre digitalt mellomformat (645D) :yes:

De kan selv bestemme om og når de skal gå i retning av større sensorer. Og, når vi studerer skissen så ser vi en fordel i teknologien. Den eleminierer eller minimerer et stort problem. Nemlig at de gamle teknologien, med dypere pixelbrønnene ga vignetering i vidvinkleområdet ved større sensorformat. Årsaken til dette vigneteringsproblemet var at lyset faller skrått inn på sensoren i kantene. Dette er selvfølgelig rene spekulasjoner. Personlig tviler jeg, siden Pentax til nå har vært konsekvente på å lansere objektiver for APS-C. Men!

 

Jeg lurer på om det betyr at de kan hente fram igjen de eldre objektivseriene, og bruke dem i fullformat eller mellomformat sammenheng. I så fall er det egentlig bare produksjonskapasitet som stopper dem i forhold til å lansere fullformat eller eventuelt å relansere den gamle ideen om 654D. Hmm... ???

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
For øvrig har Pentax uttalt at 645 er lagt på is inntil videre, evt kansellert, men at de jobber med et alternativ. Vi har ikke flere detaljer om dette, men det blir interessant å se.

"On hold" er vel den offisielle formuleringen.

Og så har de i tillegg kommet med masse tåkeprat som kan bety alt melom himmel og jord. Det som synes klart er at de er ambisiøse, og lukter på ulike veier mot de høyere markedssfærer. Det kan tolkes som de tenker noe totalt nytt, eller en gradvis oppspekking av de eksisterende modellene.

 

Jeg mener og håper at de i tillegg kommer med noe mer entry level. For meg virker det egentlig mest logisk å begynne i den enden. Det er der de store kjøpergruppene befinner seg. De som lukter på noe mer enn den kompakten eller mobilekameraet de har fra før.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Pentax vil ta en enda større del av markedet nå med K20D og spesiellt K200D. Å tilby et weather-resistant kamera til den prisen som de nå gjør tror jeg kan være et meget smart trekk.

 

Det skal bli veldig interessant å følge markedet dette året. Forhåpentligvis går dette rette veien, og flere butikker vil velge å ta inn Pentax også. Problemet nå er jo nettopp at det er få butikker som fører Pentax, og de har generelt sett lite hyllevarer. Med økt markedsandel og økt salg vil vi kanskje få se en positiv endring her.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at Pentax vil ta en enda større del av markedet nå med K20D og spesiellt K200D. Å tilby et weather-resistant kamera til den prisen som de nå gjør tror jeg kan være et meget smart trekk.

 

Det skal bli veldig interessant å følge markedet dette året. Forhåpentligvis går dette rette veien, og flere butikker vil velge å ta inn Pentax også. Problemet nå er jo nettopp at det er få butikker som fører Pentax, og de har generelt sett lite hyllevarer. Med økt markedsandel og økt salg vil vi kanskje få se en positiv endring her.

 

Mvh,

Beej80

Dette er jeg igrunn enig med deg. Det jeg savner er en noenlunde seriøs butikk jeg kan gå å se og ta på utstyret og stille vettuge spørsmål. Gidder f.eks. ikke å gå på Elkjip eller lignende.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
noenlunde seriøs butikk

[OFF TOPIC]

De blir det færre og færre av, helt uavhengig av bransje. Virker som pris er eneste kriterie for suksess, kunnskap er mindre viktig.

[/OFF TOPIC]

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...