Gå til innhold

Kampanje for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mandag 30. juni 2008 skal det ifølge Microsofts Windows-livssyklus være over for Windows XP, det vil si for både OEM- og retail-lisenser.

Vil dette si at dagens lisenser går ut på dato, eller at man ikke får kjøpt nye lisenser lengere?

Det vil vel si at man ikke lenger skal få support/windows update for XP?

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

I Juni 2008 kommer Windows XP til å ha ca 70% markedsandel på verdensbasis. Jeg kan ikke se for meg at Microsoft tør å dolke 70% av brukerne i verden i ryggen ved å stoppe oppdateringer, support og nysalg. Hvis de gjør det så vil det garantert bli et helvete for de som fortsatt sitter med XP etter at nye hull dukker opp og utnyttes i stadig større grad uten at de tettes. Stadig flere vil også forlate Windows XP i sinne og da muligens over til Linux eller Mac som "hevn". Andre igjen (f.eks Ludvig i Flåklypa) vil tenke "Ok, da får jeg vel kjøpe Vista".

Lenke til kommentar
Andre igjen (f.eks Ludvig i Flåklypa) vil tenke "Ok, da får jeg vel kjøpe Vista".

Tror dette vil gjelde storparten av XP-brukerne. Synd egentlig, hadde vært artig om flere hadde gått over til Linux.

 

Xp er fortsatt hovedgrunnen til at jeg ennå oftest bruker "Windows" som operativsystem på hovedmaskinen min. Er gjennom årenes løp blitt så godt kjent med Xp at det liksom er lettere enn å sette seg fullstendig inn i diverse linux distrubusjoner, selv om linux også er fint til sitt bruk. Men om jeg skal gjøre meg kjent med Vistas nye grensesnitt, kan jeg jo like gjerne gå over til linux som hoved-OS, og bare kjøre Windows (vista) når jeg virkelig trenger det (som f.eks til spill).

Lenke til kommentar
Vil dette si at dagens lisenser går ut på dato?

 

Nei! Er bare noen her inne som liker å skremme folk ved å unnlate å ta med utfyllende (kjente) detaljer rundt topic. :hrm:

 

Det er Mainstream-support perioden (slik som gratis tlf. support) som opphører juni 2008. Men det vil fortsatt være såkallt Extended-support (sikkerhets-oppdateringer o.l.) helt frem til april 2014

 

Altså ingen grunn til panikk.

Lenke til kommentar

hvis man (må ) kjøpe® windwos vista så fører det til en masse pes med å få alt det andre på plass.

sannsynligheten er rimelig stor for at man også må kjøpe ny maskin og ikke bare oppgradere.Det spørs bare hva som blir biligst.

Så er det om programmene man bruker vil virke 100 % og om man får tak i de rette driverne ( og om man får laste dem ned først )- hvis man bare oppgraderer

 

går man over til linux så blir problemstillingen om man får tak de rette programmene.det er ikke alle som ønsker å lære "alt på nytt"

Lenke til kommentar
Vil dette si at dagens lisenser går ut på dato?

 

Nei! Er bare noen her inne som liker å skremme folk ved å unnlate å ta med utfyllende (kjente) detaljer rundt topic. :hrm:

 

Det er Mainstream-support perioden (slik som gratis tlf. support) som opphører juni 2008. Men det vil fortsatt være såkallt Extended-support (sikkerhets-oppdateringer o.l.) helt frem til april 2014

 

Altså ingen grunn til panikk.

Dette er jo svært viktig informasjon! Hvorfor er ikke dette med i artikkelen? Av og til lurer jeg på om artikkel forfattere bare copy-paster informasjon for å få navnet sitt "på trykk" :hmm:

 

Bra spørsmål Mekanicus og bra svart Hulkhaugen!

Lenke til kommentar
Vil dette si at dagens lisenser går ut på dato?

 

Nei! Er bare noen her inne som liker å skremme folk ved å unnlate å ta med utfyllende (kjente) detaljer rundt topic. :hrm:

 

Det er Mainstream-support perioden (slik som gratis tlf. support) som opphører juni 2008. Men det vil fortsatt være såkallt Extended-support (sikkerhets-oppdateringer o.l.) helt frem til april 2014

 

Altså ingen grunn til panikk.

 

Det er ikke helt riktig. Mainstream support for Windows XP opphører ikke før 14. april 2009:

 

http://support.microsoft.com/lifecycle/?p1=3223

 

Extended support er helt fram til April 2014 ja, så er ingen hast med å kvitte seg med XP!

 

"

According to Microsoft's software support policy, "Mainstream" support includes paid, per-incident support, security updates, non-security related hotfixes, no-charge incident support, warranty claims, design changes, and feature requests (it's pretty unlikely that these will be honored for XP at this point, but it's in there), and access to information about the product through the Microsoft Knowledge Base and other online support areas.

 

The "Extended" support phase drops non-security hotfixes, no-charge incident support, warranty claims, and feature requests.

"

Endret av Spaz
Lenke til kommentar
Liker vista bedre jeg. Trenger veldig mye bedre hardware saerlig raskere harddisker hvis en skal bruke alle funktionene. Men det er vel noe som er på vei! Superfetch funktionen er vel det eneste jeg ikke helt har skjönnt hvorfor den er med

 

Jeg har lurt litt på hvorfor maskinvaren alltid må være ekstremt mye kraftigere for hver nye Windowsversjon som kommer ut. Se på kravene til Aero vs. Compiz Fusion, f.eks.

 

 

hvis man (må ) kjøpe® windwos vista så fører det til en masse pes med å få alt det andre på plass.

sannsynligheten er rimelig stor for at man også må kjøpe ny maskin og ikke bare oppgradere.Det spørs bare hva som blir biligst.

Så er det om programmene man bruker vil virke 100 % og om man får tak i de rette driverne ( og om man får laste dem ned først )- hvis man bare oppgraderer

 

går man over til linux så blir problemstillingen om man får tak de rette programmene.det er ikke alle som ønsker å lære "alt på nytt"

 

Kommer litt ann på hva du mener er de rette programmene. Som regel er grensesnittet veldig likt, og du kan kjøre ganske mange windowsprogrammer og -spil vha. Wine.

 

Det sier vel litt seg selv at du må "lære alt på nytt" når du går over til Linux, siden det faktisk er et helt annet operativsystem, men mye likner. Jeg tror dette er den største grunnen til at mange lar være å installere linux - eller går tilbake til windows etter å ha "forsøkt" i et par timers tid, eller fordi de er redde for å forsøke noe nytt. ;)

Lenke til kommentar
Vista bør uansett sjelden eller aldri installeres på en PC som ikke er helt ny. Har du en PC som er to år gammel bør Vista holdes langt unna. :p

Virkningsgraden vil Vista er lav. Mye ressurser går tapt på veien mellom maskinvare og nytteprogrammer. XP har en bedre virkningsgrad. Mindre av ressursene går tapt på veien mellom maskinvare og nytteprogrammer. Mange Linux-distroer har ennå bedre virkningsgrad. Det gjelder ikke bare gamle PC-er, men også nye.

 

"Oppgraderer" man fra XP til Vista så setter man samtidig ytelsen tilbake med et år eller to. Greit nok hvis 1-2 år gammel ytelse er bra nok, men hvis det ligger på grensa så hadde det jo vært kjekt om maskinkraften faktisk nådde frem til nytteprogrammene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...