Gå til innhold

Slik blir fremtidsmobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med mobiler idag er at alle de forskjellige funksjonene spiser opp strømmen i batteriet. Hvis man da samtidig skal spille musikk sier det seg at batteriet ikke akkurat varer lenge. Det er vel det eneste ankepunktet mot å bruke telefoner som MP3-spiller for tiden. Eller, nå er vel ikke lydkvaliteten fra mobiler like god som fra de beste MP3-spillerne heller da. Tror alltid dedikerte MP3-spillerne vil ha bedre lydkvalitet enn mobilene. Dermed vil nok lyd.entustiastene alltid velge en MP3-spiller til fordel for en mobil når det kommer til bærbar musikk.

Lenke til kommentar
Problemet med mobiler idag er at alle de forskjellige funksjonene spiser opp strømmen i batteriet. Hvis man da samtidig skal spille musikk sier det seg at batteriet ikke akkurat varer lenge. Det er vel det eneste ankepunktet mot å bruke telefoner som MP3-spiller for tiden. Eller, nå er vel ikke lydkvaliteten fra mobiler like god som fra de beste MP3-spillerne heller da. Tror alltid dedikerte MP3-spillerne vil ha bedre lydkvalitet enn mobilene. Dermed vil nok lyd.entustiastene alltid velge en MP3-spiller til fordel for en mobil når det kommer til bærbar musikk.

 

Ja helt klart. Utviklingen av funksjoner på egentlig det meste av mobileenheter har gått for raskt iforhold til utviklingen av batteri. Mobiltelefoner i dag må jo lades hele tiden. Batteriet på bærbare PC-er er jo heller ikke noe spesielt å skryte av. Vi kunne trengt en liten revolusjon innenfor batteriutviklingen :)

Lenke til kommentar
Når mobilene våre blir underholdningssentraler, vil mp3-spilleren slik vi kjenner den i dag dø ut. Ingen vil være interessert i å bære på en stor og klumpete Ipod i tillegg til en mobiltelefon - spesielt ikke når det på ingen måte er nødvendig.
ja, for "mp3"-spilleren kommer ikke til å utvikle seg i det hele tatt :mrgreen:
Lenke til kommentar
Hva menes det egentlig med at en ikke behøver å løfte fingeren for å skrive på KU990/Viewty..?

 

 

 

Det som menes er at KU990 er trykkfølsom, og ikke berøringsfølsom. Det er et lag, eller en slags film som ligger oppå skjermen. Derfor kan du; trykke, flytte fingeren, trykke, flytte fingeren. Hvis du skjønner:p (litt knotete forklart, kom med forslag:p)

 

Fungerer bedre enn på berøringsfølsomme skjermer, som på for eksempel iPhone, der du må; ta på, løfte, ta på , løfte, opp, ned, opp, ned.

 

Mer hadde jeg ikke å si;D

Lenke til kommentar

Mine kommentarer til punktene i artikkelen:

 

- Du kan føle skjermen

Enig i at det blir mer vanlig de neste par årene

 

- Mobilen får prosjektør

Neppe på annet enn digre klumpete monstertelefoner

 

- Du lader mobilen noen få ganger i året

For-godt-til-å-være-sant-batteriet er nettopp det. For godt til å være sant. Batteriene utvikler seg nok men det er neppe snakk om noen revolusjon de første 10 årene.

 

- Mobilen blir en PC

Jeg tror ikke det. Folk vil ikke ha 100-i-1-dingser men heller flere dingser som er super til nettopp sin ting. Det er enklest og mest oversiktlig og billigst ved oppgraderinger av enkelte ting man vil ha forbedret.

 

- Mobilen smelter sammen med nettet

Dette har allerede begynt. Opera Mini er ett eksempel på en slik synergi. IPhone + iTunes er et annet og Google Earth mobile er et tredje. Musikkfinne-tjenester finnes også. Det vil nok bli gradvis mer omfattende sammenkobling av nett og applikasjoner på mobilen. Særlig tale-tekst-oversetting-tekst-tale vil bli populært.

 

- 100 Mbps på mobilen

Det dukker nok opp om noen år men vil neppe bli billig eller særlig mye brukt før om mange år.

 

- Mobilen dreper mp3-spilleren

Det kan hende, men jeg er usikker

 

- Mobilen blir det nye TV-et

Neppe. Det er slett ikke behagelig å se på video/TV med så små skjermer. Det krever også for mye å kjøre en egen regi for små skjermer. Mulig det blir kult et par år bare fordi det er nytt, men så dør det ut som en flopp. Folk sparer heller TV-tittinga til de kan sette seg forran sin 50" full-HD TV med 10000:1 kontrast som de kjøpte for 5-6000 kr på en elektrokjede.

Lenke til kommentar
- Mobilen blir en PC

Jeg tror ikke det. Folk vil ikke ha 100-i-1-dingser men heller flere dingser som er super til nettopp sin ting. Det er enklest og mest oversiktlig og billigst ved oppgraderinger av enkelte ting man vil ha forbedret.

 

pokker om jeg veit hva for svinger det her vil ta. bare se på redfly som gjør en mobil om til en pc pr def ;)

 

en kan også undres på å om ikke uttrykket pc er utvannet i dag, siden alt fra dvd-spilleren til mobiltelefonen strengt tatt er en datamaskin. ja, noen av dem har ganske spesifiserte funksjoner, men alle bruker en eller annen cpu til å behandler rekker med binærkode.

 

- Mobilen smelter sammen med nettet

Dette har allerede begynt. Opera Mini er ett eksempel på en slik synergi. IPhone + iTunes er et annet og Google Earth mobile er et tredje. Musikkfinne-tjenester finnes også. Det vil nok bli gradvis mer omfattende sammenkobling av nett og applikasjoner på mobilen. Særlig tale-tekst-oversetting-tekst-tale vil bli populært.

 

hehe, intel talen under CES? skal ikke LTE/4G rett og slett være voip i mobilt format?

 

- Mobilen dreper mp3-spilleren

Det kan hende, men jeg er usikker

 

alt skjedd meg. eller for å si det på en annen måte, jeg hoppet fra en cdspiller (med mp3-støtte) til en mobil med minnekort og mp3 spiller. funker greit så lenge en ikke må ha musikk 24/7 (for det holder ikke batteriet til).

 

- Mobilen blir det nye TV-et

Neppe. Det er slett ikke behagelig å se på video/TV med så små skjermer. Det krever også for mye å kjøre en egen regi for små skjermer. Mulig det blir kult et par år bare fordi det er nytt, men så dør det ut som en flopp. Folk sparer heller TV-tittinga til de kan sette seg forran sin 50" full-HD TV med 10000:1 kontrast som de kjøpte for 5-6000 kr på en elektrokjede.

 

eller så har en http://myvu.com/ ;)

 

pokker og, slik jeg har forstått det så gir ungdommen pokker i tven og går til youtube og lignende for underholdningen sin mer og mer.

 

HD is dead, long live the net ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Venter på en mobil som har noe slags 'double-slide' funksjon av tastatur. Vil ikke kun ha en trykkfølsom skjerm på en mobil.

Men, en slags iPhone (skjermen), kombinert med et double-slide-tastatur hadde vært glimrende.

Om man skyver den ene veien kommer T9-tastene opp, og om man skyver den andre veien får man qwerty-tastatur.

Det kan være samme slags slide, ettersom man kan bruke f.eks. oled-taster, og forandre utseende.

 

Det, sammen med et glimrende batteri hadde vært noe.

Lenke til kommentar
eller så har en http://myvu.com/ ;)

 

pokker og, slik jeg har forstått det så gir ungdommen pokker i tven og går til youtube og lignende for underholdningen sin mer og mer.

 

HD is dead, long live the net ;)

Enig. Tror TV på mobilen kommer til å ta av den dagen det blir gratis/veldig billig. Som TVen hjemme og nett-tv. Det kan nok ta noen år før den dagen kommer, men at den kommer er det ingen tvil om :)

 

Og jeg tror så absolutt at mobilen kommer til å bli en PC og ta over for alt mulig av håndholdt teknologi i hjemmet.

Om 10-15 år vil PCen ha drept videoavspilleren (PCen er koblet trådløst til TVen) og stereoen. Mobilen kommer til å drepe mp3 spilleren og digitale kameraer, både video og stillbilder. Men ikke speilrefleks.

Lenke til kommentar

Noe av dette er jeg enig i, andre ting tviler jeg litt mer på.

Mp3-spilleren kommer nok til å forsvinne til fordel for mobil med mp3-funksjon. Det tror jeg også på lengre sikt kommer til å skje med kompaktkameraene.

 

Det jeg tviler litt mer på, er at vi får telefoner som har så lang batteritid. Ikke fordi at jeg tviler på at det kommer ny og bedre batteriteknologi, men fordi produsentene da stapper inn mer teknologi som bruker mer strøm.

Har egentlig batteritiden blitt noe bedre de siste 10 årene? Synes å huske at jeg ladet min 5110 (den gamle fra slutten av 90-tallet) omtrent en gang i uken. Telefonen jeg har nå må jeg lade mye oftere.

 

Tror heller ikke de fleste telefonene kommer til å bli mye mindre. Grunnen er at størrelsen de har nå er mest praktisk. Man må jo tross alt ha taster/menysystem i passe størrelse.

Lenke til kommentar
eller så har en http://myvu.com/ ;)

 

pokker og, slik jeg har forstått det så gir ungdommen pokker i tven og går til youtube og lignende for underholdningen sin mer og mer.

 

HD is dead, long live the net ;)

Enig. Tror TV på mobilen kommer til å ta av den dagen det blir gratis/veldig billig. Som TVen hjemme og nett-tv. Det kan nok ta noen år før den dagen kommer, men at den kommer er det ingen tvil om :)

 

Og jeg tror så absolutt at mobilen kommer til å bli en PC og ta over for alt mulig av håndholdt teknologi i hjemmet.

Om 10-15 år vil PCen ha drept videoavspilleren (PCen er koblet trådløst til TVen) og stereoen. Mobilen kommer til å drepe mp3 spilleren og digitale kameraer, både video og stillbilder. Men ikke speilrefleks.

 

men speilrefleks kommer til å bli en hobby/stil gjenstand...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...