Gå til innhold

Programvaren som overvåker deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, dette er selvsagt ikke lov uten samtykke. Man må tross alt feste sensorer på personen som skal "overvåkes" også.

 

Jeg kan godt se for meg at forskning rundt dette vil føre til store fremskritt i brukervennlighet i programmer, ettersom man i etterkant da kan sammenligne hva som skjer på PCen med hva som skjer med brukeren. Da kan man kanskje finne ut hvilke ting som frustrerer folk mest med forskjellige programmer, og selvsagt hva som fungerer etter hensikten.

 

At det skal bli noe allment utbredt program har jeg overhodet ikke noen tro på.

Lenke til kommentar

Dette er vel ingen pålagt programvare, de må vel få utvikle hva de vil uten at datatilsynet skal komme? Det er vel heller ikke en vanlig bruker som skal ha dette. Kanskje det kommer et personlig treningsprogram? Så med en laptop og tredemølle kan du få en detaljert oversikt over formen og fremgangen.

Lenke til kommentar
Dette er vel ingen pålagt programvare, de må vel få utvikle hva de vil uten at datatilsynet skal komme? Det er vel heller ikke en vanlig bruker som skal ha dette. Kanskje det kommer et personlig treningsprogram? Så med en laptop og tredemølle kan du få en detaljert oversikt over formen og fremgangen.

 

Helt enig! :)

 

At Microsoft utvikler nye konsepter ser jeg over hodet ikke noe galt med!

 

Ser for meg at dette kan være en frivillig funksjon som man kan skru av og på som man vil, og evt. velge å sende inn resultater til bruk i statistikk.

 

MEN; Tviler vel på at den jevne Windows-bruker gidder å bruke penger på masse sensorer som skal kobles til kroppen :p

Lenke til kommentar
heh, aldri si aldri. kan være en måte å måle en arbeiders effektivitet på.

la oss si at om signalene faller innenfor hvile området for lenge så får du en prikk, nok prikker og du får trekk i lønna, nok trekk i lønna og du får sparken...

og et sånt prinsipp vil aldri funke uten at det er tvang på det... derfor vil det enten bli pålagt, ellers vil man ikke kunne bruke dette til å straffe folk.

 

dessuten tviler jeg på at et slikt argument kommer serlig høyere enn løyndetektor. Greit: dette kan bli brukt til forskning, men aldri noe mer!

Lenke til kommentar
Ser for meg at dette kan være en frivillig funksjon som man kan skru av og på som man vil, og evt. velge å sende inn resultater til bruk i statistikk.

Hvem er det som skal motta, oppbevare og bearbeide disse potensielt sensitive helseoplysningene?

Jeg skjønte det sånn at det skulle brukes i bedrifter. Bedrifter har som regel begrensede brukerrettigheter på PC-er, særlig i USA. Forsøk på å ta bort slik overvåkning vil skape mistanke hos arbeidsgivere og brukere vil føle seg presset til å ha på funksjonen. Hvis de i det hele tatt får anledning til å skru den av. For ikke å snakke om den store andelen windows-brukere som ikke har særlig peiling på data og ikke vet at de blir overvåket eller hva de innhentede helseopplysningene kan brukes til.

 

Det hadde vært en kul egenskap, særlig for helsefriker og folk med helseproblemer å kunne legge inn et slikt program for eget bruk og muligens muligheter for å sende helseopplysningene til fastlegen, en AMK-sentral eller foreldre/pårørende. Men at Microsoft eller arbeidsgivere skal ha noen mulighet til å snoke i private helseopplysninger er jeg sterkt i mot. For ikke å snakke om hvordan forsikringsselskaper ville fråtset om de fikk tilgang på slike helseopplysninger.

Lenke til kommentar

Og hittil er de fleste kommentarene basert på antagelser og synsing og hva andre har skrevet tidligere, basert på rykter og slarv, etter det jeg kan se.

 

Det snakkes om en patentsøknad, men hittil har ingen kunne referere til noe konkret. Så vi vet ikke hva dette patentet går ut på, og da blir det meningsløst å diskutere konsekvensene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...