Gå til innhold

11-åring bak første Iphone-virus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan altså konkludere med at Amobil dreier kjapt i retningen IT-avisen / Dagbladet / VG og skriver en flott artikkel med stor og farlig overskrift - om at det første viruset til iPhone:

 

1. Ikke var et virus, men et uhell

2. Aktivt må installeres av brukeren og dermed vil få tilnærmet ingen spredning

3. Er skrevet av en 11-åring

 

Jeg er ganske skuffet over redaksjonen. Det hadde vært mye bedre for Amobils integritet dersom artikkelen hadde hatt en spydig tone overfor "viruset" og overskriften hadde vært av typen "Første "virus" til iPhone - eller bare dårlig kode fra en 11-åring?"

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Vi kan altså konkludere med at Amobil dreier kjapt i retningen IT-avisen / Dagbladet / VG og skriver en flott artikkel med stor og farlig overskrift - om at det første viruset til iPhone:

 

1. Ikke var et virus, men et uhell

2. Aktivt må installeres av brukeren og dermed vil få tilnærmet ingen spredning

3. Er skrevet av en 11-åring

 

Jeg er ganske skuffet over redaksjonen. Det hadde vært mye bedre for Amobils integritet dersom artikkelen hadde hatt en spydig tone overfor "viruset" og overskriften hadde vært av typen "Første "virus" til iPhone - eller bare dårlig kode fra en 11-åring?"

 

-snubbel

Det står vel ikke i artikkelen at det "ikke er et virus, men et uhell". Det virker som om 11-åringen skulle kode et eller annet, og vips ble det et virus, noe som ikke var blant 11-åringens intensjoner.
Lenke til kommentar

Jeg kan ingenting om programmering, men at man skal lage et program, skriver litt feil, og vips, så ble det et program som ødelegger mobiltelefonen og sletter systemfiler, det har jeg liten tro på ... Greit at programmet kan få mobiltelefonen til å klikke, men å slette spesielle systemfiler, det skal det vel mer enn en skrivefeil til for å gjøre?

 

Virus er, som nevnt ovenfor, et program som kan kopiere seg selv. Dette er ikke et virus. Håper overskriften kan endres.

 

Jeg må si meg litt enig med de andre her, jeg er også lei av ITAvisens forsøk på å skrive "iPhone" i hver eneste setning og vri på sannheten som gjør at iPhone plutselig får "virus". Men dette skjer sjeldent på Amobil.no (i alle fall slik jeg oppfatter det), så det er jo ikke så ille da!

Lenke til kommentar

Kan heller ikke noe om programmering, men ser kan tenke meg at programmet på en eller annen måte bruker systemfiler som er viktige for andre programmer og gjør de korrupt sånn at programmene ikke lenger funker. Dette ser ikke ut til å være tilfelle hvis artikkelen er rett da.

Viruset er en trojaner som ligner veldig mye på en oppdatering til telefonen, og har navnet ?iPhone firmware 1.1.3 prep?. Dersom du laster ned denne "oppdateringen" og installerer den på iPhone, kjører et program som ikke har andre kjente ulemper enn at teksten "Shoes" viser på skjermen, og at det tar opp minnekapasitet.

 

Prøver du å slette det, fjerner det imidlertid samtidig mange kritiske filer på telefonen, og flere av Iphone-programmene slutter å fungere. .

Høres egentlig ikke ut som nevnte uhell er tilfelle her.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
Vi kan ihvertfall avkrefte at mac produkter (som iphone er) er vanskelig å hacke :) Med en gang det ble interesant så var det ikke noe problem.

Trojaneren utnytter ikke noen sikkerhetshull i systemet.

 

Snakker ikke om virus. men om iphone brukes med hvilken som helst operatør. Apple prøver å stenge og innen ei uke så er den opnet igjen. Noen har vel snart instalert windows mobile på den tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...