Gå til innhold

Asus Radeon HD 3870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som sjokkerer meg i disse testene er hvor elendig selv de mest ekstreme skjermkortene vi har i dag er i samtlige DX10 spill. Selv med 8800Ultra så havner du jo under 60FPS om du vil ha litt god oppløsning og full AA / AF. Det er jo mildt sagt tragiske tall.

 

Når det kommer til HD 3870 er jo prisen såpass bra, at 2x HD 3870 er aktuelt for mange.

Og siden du er tvunget til å ha et nforce basert brikkesett for å kjøre SLi, så er det jo bedre med Crossfire med tanke på at du har mulighet for å kunne bruke bedre hovedkort da.

 

Det negative er jo at Crossfire har problemer i en del spill, hvor det utrolig nok kan ende opp med å gi deg dårligere ytelse og ikke bedre. SLi ser ikke ut til å ha så mye av dette problemet.

Men så gir som oftest Crossfire deg høyere ytelses økning enn SLi da.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har et slikt kort fra sapphire i shuttlen min, og er meget fornøyd med det.

 

Men for dere som vurderer et slikt kort ville jeg satset på et kort fra sapphire, der får man nemlig med "black box" fra valve, som er en litt strippet orange box med Portal, Team Fortress 2 og Half Life 2 episode 2. Valuta for pengene altså, greit å få et par knallbra spill med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Noen hundrelapper billigere?

Asus kortet dere viser til koster 1790...

Hva angår de billigste modellene, så har vel differansen nesten aldri vært høyere enn 60-90kr. Dog har de knapt vært mulige å få tak i til denne prisen.
På tidspunktet rundt lansering av 3870 ble det ofte tatt frem at 8800GT ikke var tilgjengelig, men det var jo heller ikke 3870...

Forresten var det snacks bilder, og det var gøy å kunne "se dem større".

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Må bare få skrive under på stillheten fra disse kortene, har selv 2x Sapphire kort stående i maskinen og hører ikke de igjen. Før øyeblikket hører jeg kun summingen fra en 12cm vifte som står og surrer i bakkant på laveste turtall og den blir overdøvet av knitringen fra harddiskene mine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synd at 3870 er såpass mye dårligere i spill enn 8800GT.

Blir vanskelig å kun selge på lavt strømforbruk og bra ytelse i "benchmarks". :)

8800GT er jo også blitt særdeles effektiv i forhold til tidligere 8800GTS, men legg merke til hvor mye mer effektiv ATI (38n0) er på idle, noe jeg selv har erfart (med 2 stk 3850).

Ser noen vil "krangle" litt om pris, men 38n0 er *klart* billigere enn 8800GT.

Kan ikke sammenlikne ett "tilbudspriset" 8800GT mot ett "veiledene" priset 3870.

8800GT må ned i pris (litt til) før jeg "gidder" å kjøpe ett, men da det er så ettertraktet (og bra) tror jeg ikke det skjer på en stund.

Får følge med på diverse tilbud. :)

 

PS.

Har bestilt ett Powercolor HD3870 PCS (den med heatpipe/"ferdig" overklokket).

Så får vi se om noen "perser" i 3DMarks ryker neste uke (regner med det). :woot:

Lenke til kommentar

Ikke helt uventet resultat. Men jeg synes ikke man skal være så kategorisk med å kalle HD 3870 for dårligere enn 8800 GT. Det stemmer jo ikke i alle spill og alle oppløsninger. Avhengig av hvilke spill og oppløsninger man bruker så kan godt HD 3870 være det beste av de to kortene for en del spillere. I tillegg har det et litt bedre strømforbruk enn 8800GT og noen bedre egenskaper når det kommer til avspilling av HD-filmer.

Lenke til kommentar

Testene indikerer jo for det meste at 8800GT yter best i de fleste spill, hvert fall om du skrur på AA / AF (noe jeg som oftest gjør, om det er mulig med henhold til ytelse)

 

Når det gjelder 2x HD 3870 Crossfire vs 2x 8800GT SLI, så tror jeg fort at HD 3870 tar igjen 8800GT på en del tester. Men så vil jo støte på det problemet med at Crossfire i noen spill faktisk gir ingen, og heller dårligere ytelse enn om du kjører uten Crossfire aktivert. SLI virker som fungerer i flere spill enn Crossfire.

 

Inntrykket jeg har fått hvert fall, er at Crossfire gir best ytelse økning, og har bedre drivere (spesielt i Vista) iforhold til SLI. Men på den andre siden så er det flere spill hvor Crossfire ikke gir deg noen effekt sammenlignet med SLI. Så du må jo nesten velge hva du vil satse på :p

 

Når det kommer til SLI krever jo det et nForce brikkesett. Som stort sett utvikler mer varme, er mer ustabilt, yter dårligere og er stort sett er dårligere enn tilsvarende Intel brikkesett.

Så for meg er SLI stort sett uaktuelt, siden nVidia med å ikke gi Intel SLI lisens tvinger oss over på deres brikkesett for å kjøre SLI. Det har jeg svært lite respekt for, og jeg ønsker heller ikke å kjøre et nForce basert hovedkort, da jeg er stort sett skuffet med det nForce680i hovedkortet jeg innehar idag. nVidia viser gang på gang at hovedkort et Intel sine hjemmebane, og ikke deres.

 

Og jeg er overbevist om at nVidia faktisk taper penger på å ikke gi Intel SLI lisens, da mange heller velger Crossfire fremfor SLI siden de ønsker et P35 / X38 / X48 brikkesett. Er jo sikkert også folk som sitter med 1x GeForce kort og et Intel brikkesett, som kunne skaffet seg et GeForce kort til og kjørt i SLI, men det har de altså ikke mulighet til. Idioti spør du meg :thumbdown:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Synes også det var mye. I følge XBitlabs, som har en metode som måler forbruket til selve kortet alene, har kommet fram til rundt ~80W forskjell.

 

lit skeptisk til de tallene der, 2900XT er jo kjent over allt for og dra 210W ++ og her snakkes det om "kun" 161 :hmm:

 

men på en annen side er hw sine tall litt annerledes enn hva man leser på nett, er jo alltid sånn at disse tallene varierer mye fra test til test.

 

kan det være at enkelte skjermkort stresser resten av systemet mere enn andre?

Lenke til kommentar
Synes også det var mye. I følge XBitlabs, som har en metode som måler forbruket til selve kortet alene, har kommet fram til rundt ~80W forskjell.

 

lit skeptisk til de tallene der, 2900XT er jo kjent over allt for og dra 210W ++ og her snakkes det om "kun" 161 :hmm:

 

men på en annen side er hw sine tall litt annerledes enn hva man leser på nett, er jo alltid sånn at disse tallene varierer mye fra test til test.

 

kan det være at enkelte skjermkort stresser resten av systemet mere enn andre?

 

Det kan vell ha med testoppsettet å gjøre?

Hvor god luftgjennomstrømning osv det er i kabinettet skjermkortet blir testet i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...