Gå til innhold

GT200 skal slåss mot R700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo alltid sånne store rykter før både nVidia og AMD / ATi lanserer nye toppkort, blir bare spennende å se hvordan kortene blir i praksis. :)

 

Nå i første omgang er jeg spent på hvordan det blir mellom AMD / ATi R680 vs GeForce 9800 GX2.

Siden GeForce 9800 GX2 vil trolig koste over 4000kroner, kanskje nærmere 5000?

Så kan vi sikkert fort plukke opp 2x R680 til prisen av 1x GeForce 9800 GX2, er spent på å se hva som vil yte best av det :)

 

2x HD 3870 yter vell bedre enn 1x 8800GTS 512MB?

Hvert fall i spill der Crossfire virker som det skal :)

Lenke til kommentar
Håper AMD/ATI klarer å levere samtidig med Nvidia. Kjipt hvis det blir som da 8800 serien regjerte alene i lengre tider.

 

Nå snakker vi jo toppkort her. Og toppkortene i nVidia sin GeForce 8-serie regjerte jo selv etter AMD / ATi kom med sine nye kort. De regjerer jo faktisk den dag i dag.

Lenke til kommentar
Nå snakker vi jo toppkort her. Og toppkortene i nVidia sin GeForce 8-serie regjerte jo selv etter AMD / ATi kom med sine nye kort. De regjerer jo faktisk den dag i dag.

... men ikke alene. Crossfire-løsninger, (særlig de med 4 kort) er absolutt til stede som en verdig konkurrent også i toppklassen (3000 - 6000 kr). Og konkurrane er som kjent bra for oss kunder :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå snakker vi jo toppkort her. Og toppkortene i nVidia sin GeForce 8-serie regjerte jo selv etter AMD / ATi kom med sine nye kort. De regjerer jo faktisk den dag i dag.

... men ikke alene. Crossfire-løsninger, (særlig de med 4 kort) er absolutt til stede som en verdig konkurrent også i toppklassen (3000 - 6000 kr). Og konkurrane er som kjent bra for oss kunder :thumbup:

 

Ja, og jeg selv om jeg stort sett alltid har holdt meg til GeForce vil jeg nok nå neste gang gå for AMD / ATI, rett og slett fordi nVidia var dumme nok til å ikke gi Intel SLi-lisens.

Jeg velger heller et godt Intel brikkesett og Crossfire enn et nForce brikkesett som jeg syntes ikke akkurat overbeviser på noen fronter.

 

Men nå vil vell ikke Quad-Crossfire være spesielt aktuelt eller ideelt for de fleste "gamere" da.

Greit nok at de til den totale prisen gir veldig god ytelse og alt sånt, men det er en del spill hvor Crossfire rett og slett ikke gir noe økt ytelse, heller mindre har jeg vell sett i noen få tester.

Og i slike situasjoner hadde det vært bedre med 2x kraftigere kort, eller 1x "ekstremt kraftig".

 

Jeg har fått inntrykk av at Crossfire er bedre enn SLi, gir bedre ytelsesøkning, har langt bedre Vista driver osv.. Men at Crossfire bare virker i noe sånt som 4 / 5 spill, mens med SLi vil du knapt oppleve at det ikke virker. Er dette tilfelle?

 

Også er det vell sånn at Crossfire "deler inn skjermen", at det ene skjermkortet tar seg av den øvre halvdelen av skjermen, mens det andre tar seg av den nedre? Og om du da kjører Quad blir det delt i fire? Stemmer det?

 

Det høres jo ganske smart og logisk ut, men hva med jeg som kjører Dual-Screen?

Ender jeg da opp med at det ene skjermkortet har "ansvaret" for skjerm 1, og den andre ansvaret for skjerm 2? Jeg spiller jo selvsagt bare på en av skjermene, så om det er tilfelle så vil jeg jo ikke få noen som helst ytelsesøkning?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tvert i mot! To varmekilder på 50W som ligger 10cm unna hverandre er betydelig lettere å kjøle enn én varmekilde på 100W. Tenk deg at det dobles ennå en gang or blir 4 varmekilder på 25W som ligger et tilsvarende stykke fra hverandre og ennå en gang til 8 varmekilder på 12,5W osv.

 

Ved å spre varmekilden utover vil også varmen spres utover kjøleren. Bunnen på luftkjøleren avlastes altså i oppgaven med å spre varmen utover til finnene.

 

Det samme skjer ved vannkjøling men vil sikkert ha mindre å si der siden finnene på innsiden av blokka tar mindre areal enn det finnene på en luftkjøler tar. Dermed blir det mindre å hente på spredningseffekten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Så de nye "Top" korta blir kort med 2 GPUer på som 7950GX2, tidenes mest bugga dritt kort. Og som bygger på SLI teknologi? Nei takk.

 

Så du tror ikke at ting kan endres på 2 år? Muligens mer, jeg er ikke helt sikker på når 7950 GX2 kom ut. Alle lærer av sine feil, og bare på grunn av det forrige kortet ikke var som det skulle, så betyr ikke det at dette kortet vil bli lik.

Lenke til kommentar
Så de nye "Top" korta blir kort med 2 GPUer på som 7950GX2, tidenes mest bugga dritt kort. Og som bygger på SLI teknologi? Nei takk.

 

Så du tror ikke at ting kan endres på 2 år? Muligens mer, jeg er ikke helt sikker på når 7950 GX2 kom ut. Alle lærer av sine feil, og bare på grunn av det forrige kortet ikke var som det skulle, så betyr ikke det at dette kortet vil bli lik.

 

Med tanke på at driverene til 7950GX2 fremdeles, etter 1-1.5år bugger og ikke gir den ytelsen det burde/skal, og at mange spill har null støtte for slik, så har jeg ikke mye til håp for den nye generasjonen.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å skaffe et GeForce 9800 GX2, når det sies at det nye toppkortet i GeForce9 serien skal komme alt i mars - mai? Og det skal jo være med en GPU prosessor og samtidig yte bedre.

 

Venter heller noen få måneder på det kortet :)

Selv om det sikkert blir noe voldsomt overpriset i starten, men det gjelder nok også 9800 GX2 :p

Lenke til kommentar
Hva er poenget med å skaffe et GeForce 9800 GX2, når det sies at det nye toppkortet i GeForce9 serien skal komme alt i mars - mai? Og det skal jo være med en GPU prosessor og samtidig yte bedre.p

Det skal visst komme til jul ;)

 

Åjah, leste et sted hvor de sa mars - mai. Snakker vi jul, da er det jo plutselig litt mer poeng med 9800 GX2 :)

Lenke til kommentar
Nå snakker vi jo toppkort her. Og toppkortene i nVidia sin GeForce 8-serie regjerte jo selv etter AMD / ATi kom med sine nye kort. De regjerer jo faktisk den dag i dag.

... men ikke alene. Crossfire-løsninger, (særlig de med 4 kort) er absolutt til stede som en verdig konkurrent også i toppklassen (3000 - 6000 kr). Og konkurrane er som kjent bra for oss kunder :thumbup:

 

Ja, og jeg selv om jeg stort sett alltid har holdt meg til GeForce vil jeg nok nå neste gang gå for AMD / ATI, rett og slett fordi nVidia var dumme nok til å ikke gi Intel SLi-lisens.

Jeg velger heller et godt Intel brikkesett og Crossfire enn et nForce brikkesett som jeg syntes ikke akkurat overbeviser på noen fronter.

 

Men nå vil vell ikke Quad-Crossfire være spesielt aktuelt eller ideelt for de fleste "gamere" da.

Greit nok at de til den totale prisen gir veldig god ytelse og alt sånt, men det er en del spill hvor Crossfire rett og slett ikke gir noe økt ytelse, heller mindre har jeg vell sett i noen få tester.

Og i slike situasjoner hadde det vært bedre med 2x kraftigere kort, eller 1x "ekstremt kraftig".

 

Jeg har fått inntrykk av at Crossfire er bedre enn SLi, gir bedre ytelsesøkning, har langt bedre Vista driver osv.. Men at Crossfire bare virker i noe sånt som 4 / 5 spill, mens med SLi vil du knapt oppleve at det ikke virker. Er dette tilfelle?

 

Også er det vell sånn at Crossfire "deler inn skjermen", at det ene skjermkortet tar seg av den øvre halvdelen av skjermen, mens det andre tar seg av den nedre? Og om du da kjører Quad blir det delt i fire? Stemmer det?

 

Det høres jo ganske smart og logisk ut, men hva med jeg som kjører Dual-Screen?

Ender jeg da opp med at det ene skjermkortet har "ansvaret" for skjerm 1, og den andre ansvaret for skjerm 2? Jeg spiller jo selvsagt bare på en av skjermene, så om det er tilfelle så vil jeg jo ikke få noen som helst ytelsesøkning?

Under spilling slåes skjerm nummer 2 av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...