Gå til innhold

Creative Zen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kommer ingen av dagens MP3 spillere med vegglader? De kommer kun med USBkabel som brukes både til lading og overføring. Praktisk nok det, men hadde jeg hatt en PC i nærheten hadde jeg jo ikke hatt brukt for MP3 spilleren.. :wallbash:

 

Når man f.eks er 14 dager i syden må man da faktisk ut med et par hundrelapper ekstra for en lader på en allerede "overpriset" gadget. Smålig å ikke gi med dette til kundene. :shrug:

Lenke til kommentar
Det hadde imidlertid vært å foretrekke at lydsporene på minnekortet blandet seg med resten av musikken – slik det er nå, er innholdet avskilt fra hverandre.

 

Jeg synes at dette er et veldig kritisk punkt ved denne spilleren. La oss si man hører på musikk som ligger på det integrerte minnet, og vil høre på det som ligger på det eksterne, så vil det si at man må gå helt ut til hovedmenyen for og så velge utforskning av minnebrikken. Det der er en utrolig tungvint metode, og muligens noe man blir svært fort lei av. Skjønner ikke at Creative kan bomme så grovt. De burde jo kunne sakene sine.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt 16 GB-utgaven, primært for bruk som mediespiller, og jeg ville ikke lovpriset denne spilleren på noe som helst måte:

 

- Medfølgende programvare fungerer ikke under 64-bits operativsystem, og programvare som gjør det kan heller ikke lastes ned (det eneste er programmet for å lagre zencasts)

- Å påstå at spilleren støtter DivX og Xvid er ren løgn så lenge man faktisk må konvertere til wmv for å kunne så mye som legge det inn på spilleren.

- Spilleren kan ikke brukes som portabel harddisk uten videre, siden man ikke får lagt filer på den som spileren ikke kan spille av.

- Spilleren mangler ikke bare kompatibilitet med divX og Xvid, men også wmv som er konvertert med annen software enn Creatives egen.

- Creatives egen software kan sugestarte en Harley. Den er dødstreg og ikke spesielt robust. Filer som i alle andre programmer er helt ok, kan finne på å krashe konverteringen, noe som er litt plagsomt dersom man har satt den eviglange konverteringsprosessen til å bli gjort mens man er på jobb eller i drømmeland.

- For å sortere videoer i mapper nytter det ikke å lage en mappe i spillersoftwaren og så flytte filene dit. Man må kopiere filene først ut av hele spilleren, slette dem på spilleren, og så legge dem inn igjen i mappen. De kan ikke flyttes på normalt vis.

- Spilleren kan finne på å låse seg rett som det er, spesielt hvis man er litt uforsiktig med å koble den fra PCen. Den vil da ikke slås på uten å ha blitt resatt først. Ha alltid med deg en nål om du går noe sted med denne!

- Man kan ikke lade spilleren på annet vis enn fra en PC, om man da ikke kjøper en USB-lader i tillegg. Man kan heller ikke skifte batteri, så om man sitter på buss/tog/hvafaen i 15 timer risikerer man å være underholdningsløs i 10-11 av dem. Hva er vitsen med 16 GB+ minnekort om man bare har 4,5 timers batterikapasistet samma faen hva man gjør?

 

Heldigvis er det muligheter for forbedret firmware med tiden. Creative forbedret firmwaren i Zen Vision såpass at den faktisk støtter DivX og Xvid og ble langt mindre touchy enn før mht filformat og slikt.

 

Det eneste positive jeg egentlig har å si om Creative Zen, inntil så skjer også for denne spilleren, er at siste versjon av firmwaren gir deg mulighet til å ta sikkerhetskopi av bilder på et SD-kort, slik at du kan slette det og ta flere bilder når det er fullt. Om det støtter RAW? Aner ikke. Hadde jeg stolt på det som backup for bildene mine, om det så gjorde? Aldri i livet!

 

Jeg vurderte å returnere spillerfaenskapen til Komplett som reklamasjon pga feilaktig markedsføring (manglende videostøtte, bl.a.) men eneste grunn til at jeg ikke gjør det er at jeg ikke gidder krangelen med Komplett, og jeg har et lønnlig håp om at Creative en dag får laget skikkelig firmware til dette makkverket.

 

PS! Jeg glemte at det medfølgende programmet heller ikke klarer å konvertere Xvid og DivX uten at du i tillegg laster ned og installerer riktig codec. Slikt burde og kunne vært innebygget i softwaren fra Creative.

 

EDIT: Omformulering. Syntes jeg var litt vel hardhendt.

 

EDIT2:

 

Jeg vil presisere et par ting her:

 

1) Jeg har et forskjellig bruksmønster for denne spilleren enn det den i denne testen er testet i henhold til. jeg hører svært lite på musikk og bruker denne hovedsaklig til å se film på. jeg har derfor ingen problemer med å akseptere at denne testen konkluderer med at den er en fremragende mp3-spiller. jeg synes imidlertid at den i henhold til mitt bruksmønster, dvs som filmspiller, suger. Kraftig. Inntil Creative får oppdatert firmwaren på skikkelig vis.

 

2) Jeg uttalte meg her som angrende kjøper av denne spilleren - ikke som representant for Akam eller Hardware-nettverket. i tilfelle det var uklart: Min kritikk er av Creatives produkt - ikke Amobils test eller den som står bak den.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
- Spilleren kan ikke brukes som portabel harddisk uten videre, siden man ikke får lagt filer på den som spileren ikke kan spille av.

Går du inn i menyen skal det være ett egent valg som heter ekstern harddisk. Der kan du velge kapasitet du vil ha, og så vil minne på spilleren bli partisjonert. Og hvis du er inne i dette valget når du kobler den til PC-en, vil den komme opp som en ekstern harddisk.

Lenke til kommentar
- Spilleren kan ikke brukes som portabel harddisk uten videre, siden man ikke får lagt filer på den som spileren ikke kan spille av.

Går du inn i menyen skal det være ett egent valg som heter ekstern harddisk. Der kan du velge kapasitet du vil ha, og så vil minne på spilleren bli partisjonert. Og hvis du er inne i dette valget når du kobler den til PC-en, vil den komme opp som en ekstern harddisk.

 

Minnekortet i spilleren gjør det, men ikke selve spilleren.

Lenke til kommentar
- Medfølgende programvare fungerer ikke under 64-bits operativsystem, og programvare som gjør det kan heller ikke lastes ned (det eneste er programmet for å lagre zencasts)

Mangel på drivere er generelt et problem med 64-bits operativsystemer så jeg ville ikke sett på det som et stort minus. Kjører du 64-bits må du netsen regne med slike problemer.

 

- Spilleren mangler ikke bare kompatibilitet med divX og Xvid, men også wmv som er konvertert med annen software enn Creatives egen.

Zen støtter faktisk Xvid, eller den må gjøre det, jeg får i alle fall opp i GSpot at de originale videofilene som fulgte med videospilleren (.avi) er Xvid. Hvis noen vet mer om dette så vil jeg gjerne høre det. Jeg synes i alle fall det er veldig rart at det ligger Xvid-filer på spilleren som man kan spille av når man ikke kan legge inn nye Xvid-filer. Prøvde også med firmware-oppgradering, men det hjalp ikke.

 

Edit: Jeg har en av de originale filene som lå på spilleren, hvis noen har lyst til å se på den så si fra.

 

Edit 2: Jeg må også nevne at jeg faktisk fikk til å spille wmv fra andre kilder enn Creatives egen software, den må bare være rett oppløsning. Jeg har også hørt fra andre at man kan bruke Windows Media Player for å konvertere filer til Zen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har et til minus å tilføye, og for meg er det et stort minus!

 

Dersom du hører på musikk i tilfeldig rekkefølge, stopper midt i en sang, slår av spilleren og slår den på igjen etter to timer eller mer, da har den glemt hvor den var. Ikke bare har den valgt en annen sang, men den har også "nullstilt spillelisten" din. Med det mener jeg at dersom du har hørt på 500 av 1000 sanger før den forble avslått i to timer, da er du tilbake på 1 av 1000. Kanskje det ikke betyr mye for enhver bruker, men jeg liker ikke at sangen jeg hørte mens jeg gikk til jobb også kommer når jeg går hjem igjen.

 

På iPod'ene jeg har hatt, er det ikke noe problem å la den stå avslått en dag for så å fortsette der du satte på pause sist. Jeg har alltid likt å la spilleren gå gjennom alle låtene (selv om jeg skipper litt) før jeg begynner på en ny runde. Apropos dét! På en iPod står det 1 av 1000 - 2 av 1000 - 3 av 1000 og så videre ut ifra hvor mange sanger du har spilt, mens på Zen står det f.eks 433/1000 - 28/1000 - 877/1000 ut ifra hvilken posisjon akkurat den sangen har på spilleren din. Ærlig talt, er det noen som virkelig bryr seg om det nummeret? Kanskje jeg har gått glipp av noe, men jeg tror ikke det nummeret kan være særlig interessant.

 

 

Edit: Jeg har forresten ingen problemer med programvaren og Vista x64.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
På en iPod står det 1 av 1000 - 2 av 1000 - 3 av 1000 og så videre ut ifra hvor mange sanger du har spilt, mens på Zen står det f.eks 433/1000 - 28/1000 - 877/1000 ut ifra hvilken posisjon akkurat den sangen har på spilleren din. Ærlig talt, er det noen som virkelig bryr seg om det nummeret? Kanskje jeg har gått glipp av noe, men jeg tror ikke det nummeret kan være særlig interessant.

Jeg får opp 1/8 osv, ut fra hvor mange sanger det er på albumet som sangen hører til. Ganske enkelt fordi jeg har rette ID-tagger på mp3-filene. Jeg skjønner at det er irriterende for folk som er vant å organisere filene sine etter filnavn, men har man en mp3-spiller som bruker id3-tag (slik de fleste gjør) er det like godt først som sist å sette rette tagger på filene sine (da blir det mye lettere å finne frem osv). Det finnes program som lar deg sette tag på masse av filer på en gang med info fra freedb (en åpen internett-database) med noen få museklikk.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Edit: Jeg har forresten ingen problemer med programvaren og Vista x64.

 

Jeg kjører Win XP x64 og får opp følgende når jeg forsøker å kjøre installasjonen:

 

post-29613-1199909901_thumb.jpg

 

Jeg har vista 64 bit og det fungerer veldig bra. Aldri problemer hverken oppdateringer, konvertering eller synkronisering osv. Har du testet compatibility mode med eks. XP SP2? Har aldri testet 64bit versjonen av XP, men trodde den skulle fungere rimelig likt som Vista x64, med tanke på kompatibilitet.

 

Har du evt. prøvd og installere vista x64 versjonen? Jeg kjører selv det som fulgte med CD-en, men jeg ser det også er egne vista versjoner ute.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Mangel på drivere er generelt et problem med 64-bits operativsystemer så jeg ville ikke sett på det som et stort minus. Kjører du 64-bits må du netsen regne med slike problemer.

Du mener vel: Mangel på drivere er generelt et problem med Creative så jeg ville ikke sett på det som et stort minus. Kjører du Creative må du netsen regne med slike problemer.

 

Forøvrig så har jeg forgjengeren: Creative Zen V Plus. Den har også bedriten programvare. Så lenge man dropper å installere programvaren fungerer den faktisk som ekstern harddisk og man får lagt inn sangene direkte på den. Da fungerer den også under flere OS enn Windows 32bit. Blant annet Windows XP 64bit og Ubuntu 32 og 64 bit. NB. Hvis man installerer programvaren så MÅ man bruke den. Prøver man å avinstallere så får man ikke overført noe som helst til spilleren. Man må altså la være å installere programvaren i utgangspunktet. (Mulig det går an å fikse med litt register-redigering, men det har jeg ikke giddet å prøve på)

 

Mitt inntrykk hittil er altså at Creative lager bra maskinvare men suger på programvare/drivere.

 

Dersom du hører på musikk i tilfeldig rekkefølge, stopper midt i en sang, slår av spilleren og slår den på igjen etter to timer eller mer, da har den glemt hvor den var. Ikke bare har den valgt en annen sang, men den har også "nullstilt spillelisten" din. Med det mener jeg at dersom du har hørt på 500 av 1000 sanger før den forble avslått i to timer, da er du tilbake på 1 av 1000. Kanskje det ikke betyr mye for enhver bruker, men jeg liker ikke at sangen jeg hørte mens jeg gikk til jobb også kommer når jeg går hjem igjen.

Det problemet hadde jeg også på min Creative Zen V Plus og jeg fant ut at jeg kunne løse problemet ved å ikke trykke pause før jeg slo av spilleren. Dersom spilleren står på play når den slås av så starter lydsporet akkurat der det stoppet. Veldig kjekt når man hører på lydbøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...