Gå til innhold

XP solgte bedre enn Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva var galt med millenium?

 

Regner med at neste versjon av windows har samme forhold som millenium/xp. XP ble alt det millenium ville være, kanskje windows seven blir alt det vista vil være.

 

Behovet for å oppgradere er nok ikke like stort lenger. Windows 98 var ikke et særlig stabilt operativsystem, det var ganske tregt, og et var ikke pent. XP er mye mer optimalisert, og det ser bra ut grafisk. Hva skal man da med vista? Vista har fancy skrivebordseffekter, men kontrollpanelet er helt fryktelig.

Lenke til kommentar

Dette overrasker meg ikke veldig.

Vista har blant annet fått masse dårlig kritikk, noe som fører til at færre har lyst til å oppgradere fra XP. Dessuten er det mange XP-brukere der ute som ikke vet om Vista, og som ihvertfall ikke gidder betale 1-2000 kroner for å oppgradere noe man allerede er fornøyd med.

De fleste av de som har Vista (og som har prøvd det mer enn 20 minutter) kommer neppe til å gå tilbake til XP.

Lenke til kommentar
Dette overrasker meg ikke veldig.

Vista har blant annet fått masse dårlig kritikk, noe som fører til at færre har lyst til å oppgradere fra XP. Dessuten er det mange XP-brukere der ute som ikke vet om Vista, og som ihvertfall ikke gidder betale 1-2000 kroner for å oppgradere noe man allerede er fornøyd med.

De fleste av de som har Vista (og som har prøvd det mer enn 20 minutter) kommer neppe til å gå tilbake til XP.

Har prøvd vista i mange timer jeg, har prøvd: beta1, beta2, rc1, rc2, Home Premium, Ultimate. Men det er veldig slitsomt kontrollpanel, for ikke alle nettverksinnstillinger ligger under nettverk i kontrolpanelet, og mange, maaange sånne ting gjør det slitsomt.

Lenke til kommentar

Overasker meg egentlig ikke. Vista er såpass mye tregere enn XP at det ikke er særlig optimalt å ha det på litt tregere pcer. Regner med at pc-produsentene ser dette også og kvier seg med å selge sine litt billigere pcer med vista.

 

UAC systemet er også svært plagsomt (noe de forhåpentligvis gjør noe med i SP1) og kan gjøre at mange ønsker å gå tilbake til XP.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Etter og ha prøvd ut Vista en stund så ble jeg ikke noe positivt overrasket med spesielt tanke på ytelse med tanke på spilling..forhåpentligvis så vil dette forandre seg i SP1.

Men har gjort meg klar til SP1 og har nå kjøpt Vista 64-bit Ultimate og 4gb ram..

 

Ja UAC er ganske fustrerende så den er slått av..

 

NB: Quick edit funker ikke her. Kun full edit..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Jeg har gått over til Vista Ultimate 64bit på min hovedmaskin nå.

Og her går faktisk alt jeg foretar meg i explorer raskere enn tidligere, programmer starter raskere, oppstart er raskere, stort sett det meste går mer "smooth" enn med Windows XP.

 

Alle drivere og programmer ser ut til å fungere også, noe som jeg faktisk ikke forventet.

Alle spillene mine kjører helt utmerket, dog er ytelsen dårligere enn med XP.

 

UAC og diverse andre ting er selvsagt deaktivert.

Men jeg ser ingen umiddelbar grunn til hvorfor jeg skulle ønske å gå tilbake til XP.

 

Var veldig skeptisk til Vista, jeg prøvde meg på det rett etter lansering. Og det ikke heller grusomt dårlig.

Men nå fungerer faktisk alt, jeg har alle drivere osv.. Det nok litt driver optimalisering som kan bli gjort, men ellers fungerer ting minst like bra som i XP, utenom nettopp ytelsen i spill.

Jeg kjører vell og merke RC1 av SP1.

 

Eneste som er litt plagsomt er ting som "Network and sharing center", det er litt krunglete å komme seg dit mann vil. Du må gjerne gjennom noen flere menyer og litt dilldall iforhold til hva du måtte på XP.

 

Ellers så ser Microsoft virkelig ut til å ha fått taket på Vista nå, må si meg veldig positivt overrasket over hvor bra det faktisk kjører :)

 

Jeg syntes det å kalle Vista for Millenium 2 er å dra ting ALT for langt.

Vista hadde som stortsett alle Windows versjoner en del start problemer, ræva drivere, og mye rot.

Men nå ett år etterpå, med SP1 og sånt så ser Vista ut til å faktisk begynne å fungere som det skal.

Og jeg vil ikke si at det er noe dårligere operativsystem enn XP, det er mye mer brukervennlig for de som ikke kan så mye PC også. Eneste negative er spillytelsen som burde forbedres. Men det er jo mer nVidia sin jobb å få has på Vista driverne sine.

 

Jeg har vell og merke en nokså kraftig maskin, med en Core 2 Duo E6600, 4GiB RAM og litt sånt.

Vista er nok ikke det du burde putte på en maskin med mindre enn 2GiB RAM nei, jeg vil nok anbefale 4GiB RAM og 64bit versjonen.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det å kalle Vista for Millenium 2 er å dra ting ALT for langt.

Vista hadde som stortsett alle Windows versjoner en del start problemer, ræva drivere, og mye rot.

Men nå ett år etterpå, med SP1 og sånt så ser Vista ut til å faktisk begynne å fungere som det skal.

Og jeg vil ikke si at det er noe dårligere operativsystem enn XP

 

ME var jo heller ikke noe særlig dårligere enn 98, det var bare det at det heller ikke var noe særlig bedre. Personlig synes jeg det er det største problemet med Vista, det er lite som gjør at det virker nyttig å oppgradere, og nettverksytelsen er elendig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da har jeg satt opp min andre PC med Vista. Den første jeg satte opp var en bærbar Compal-maskin for en venn. Nå har jeg shoppet deler og satt opp alt fra scratch. Vista Home Premium 64-bit fant alt av drivere. Til og med et gammelt firewire-kort fungerte. Eneste som ikke fungerer var smartkortleseren fra Buypass (Norsk Tipping). En mail til de så kom det en ny kortleser.

Vista fungerer faktisk utrolig bra. Jeg har selv vært veldig skeptisk, men er positivt overrasket. Spilling gidder jeg ikke å holde på med, så hvordan det fungerer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det å kalle Vista for Millenium 2 er å dra ting ALT for langt.

Vista hadde som stortsett alle Windows versjoner en del start problemer, ræva drivere, og mye rot.

Men nå ett år etterpå, med SP1 og sånt så ser Vista ut til å faktisk begynne å fungere som det skal.

Og jeg vil ikke si at det er noe dårligere operativsystem enn XP

 

ME var jo heller ikke noe særlig dårligere enn 98, det var bare det at det heller ikke var noe særlig bedre. Personlig synes jeg det er det største problemet med Vista, det er lite som gjør at det virker nyttig å oppgradere, og nettverksytelsen er elendig.

 

AtW

 

Nettverksytelsen er kraftig forbedret med SP1 :)

Lenke til kommentar
Jeg syntes det å kalle Vista for Millenium 2 er å dra ting ALT for langt.

Vista hadde som stortsett alle Windows versjoner en del start problemer, ræva drivere, og mye rot.

Men nå ett år etterpå, med SP1 og sånt så ser Vista ut til å faktisk begynne å fungere som det skal.

Og jeg vil ikke si at det er noe dårligere operativsystem enn XP

 

ME var jo heller ikke noe særlig dårligere enn 98, det var bare det at det heller ikke var noe særlig bedre. Personlig synes jeg det er det største problemet med Vista, det er lite som gjør at det virker nyttig å oppgradere, og nettverksytelsen er elendig.

 

AtW

 

Nettverksytelsen er kraftig forbedret med SP1 :)

 

Det er bra, men ikke bra nok desverre, om jeg ikke har misforstått, så har de ikke fjernet den tåplige trottlingen når man spiller media.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dere har nevnt mye allerede, men det kommer nok også til en viss grad av at overgangen til XP fra 95/98 og 2000 ikke var noe særlig god. Det var mange som klaget på XP. Og nå vi er blitt vant med XP, dataene våres er blitt sterkere og XP har blitt utbedret så ser vi ingen grunn til å ta den dansen igjen..

Lenke til kommentar
Dere har nevnt mye allerede, men det kommer nok også til en viss grad av at overgangen til XP fra 95/98 og 2000 ikke var noe særlig god. Det var mange som klaget på XP. Og nå vi er blitt vant med XP, dataene våres er blitt sterkere og XP har blitt utbedret så ser vi ingen grunn til å ta den dansen igjen..

 

Hva er poenget ditt? At fordi det alltid er noen som klager når det kommer et nytt OS, så skal man ignorere alle innsigelser? At alle oppgraderinger er like gode? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til?

 

AtW

Lenke til kommentar
Dere har nevnt mye allerede, men det kommer nok også til en viss grad av at overgangen til XP fra 95/98 og 2000 ikke var noe særlig god. Det var mange som klaget på XP. Og nå vi er blitt vant med XP, dataene våres er blitt sterkere og XP har blitt utbedret så ser vi ingen grunn til å ta den dansen igjen..

 

Hva er poenget ditt? At fordi det alltid er noen som klager når det kommer et nytt OS, så skal man ignorere alle innsigelser? At alle oppgraderinger er like gode? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til?

 

AtW

 

Tror han mener det at XP er perfekt, og at vi ikke trenger noe nytt OS. Da XP kom trengte vi litt bedre maskiner enn de vi hadde med blant annet 98, og nå som Vista har kommet så trenger vi litt bedre maskiner enn de med XP på.

(Correct me if I'm wrong)

Lenke til kommentar

Det nok riktig det at Vista ikke tilbyr noe revolusjonerende iforhold til XP.

Men har du en god og kraftig PC, så vil du nok med Vista + SP1 føle at du får et generelt raskere og mer "smooth" system.

 

På et punkt jeg føler at Vista er bedre enn XP er på 64bit.

Vista 64bit er nok å foretrekker foran XP 64bit.

 

Og det var en av hovedgrunnene til at jeg bevegde meg over på Vista,

nettopp på grunn at Vista 64bit kjører mye bedre enn XP 64bit.

 

Personlig syntes jeg at Vista 32bit kunne ha vært droppet, slik at fokuset på 64bit programvare og drivere hadde blitt langt større.

Jeg mener nå om du først skal over på Vista, så kan du likså greit ta steget over til 64bit også.

Lenke til kommentar
Det som ovverrasket meg var at 106% av maskinene kommer med windows forhåndsinstallert :p

 

Det er jo her Microsoft har skutt seg selv i foten.

Etter min mening bommet de stort med dette "Vista Capable" greiene sine,

og Vista kommer jo forhåndsinstallert på maskiner som strengt tatt ikke burde kjørt Vista.

 

Dette har jo sagt et veldig dårlig inntrykk, da folk sitter å tror de har en "Vista klar" maskin,

som de da regner med at drar Vista 100% smertefritt og optimalt, også går alt tregere enn med XP.

Vista kommer jo forhåndstinstallert på maskiner med single core CPU og 1GiB RAM, og det kan gi fort i alt annet enn en smertefri og "smooth" Vista opplevelse.

 

Når folk da skaper seg at bilde av at dette er sånn som Vista er, så er det klart det skaper hysteri.

Jeg merker jo at de aller fleste tror at Vista er helt ræva og grusomt uansett maskinvare osv..

Det er jo ikke tilfelle, har du en god maskin, 4GiB RAM og kjører Vista 64bit så vil det mest sannsynlig føles raskere og bedre enn XP.

 

Men folk gir jo ikke Vista en kjangs, fordi det har blitt totalt svartelista. Noe som jeg syntes er utrolig synd.

Bare det at folk uttaler at Vista = Millenium 2 bekrefter jo bare hvilket bilde folk har skapt seg av Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...