Gå til innhold

Våre mobilfavoritter: Del 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er en ting jeg alltid lurer på med iphone, hvor lett er den å styre med en finger?

 

alle disse snarveiene krever gjerne at en bruker 2 fingre, noe som gjerne betyr at en da er oppe med begge hender (enten fordi du bruker en finger fra hver hånd, eller bruker en hånd til å holde mens den andre utfører bevegelsene).

 

en annen morsom sak er at dette må være den korteste lista så langt. 1999, ericsson, 2000 siemens, 2007 iphone. ikke kom å si at det har har vært SL45 som har stått for jobben hele den tiden, eller at det ikke har vært noen telefon mellom den og iphone som har hatt noe spennende å by på...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
er en ting jeg alltid lurer på med iphone, hvor lett er den å styre med en finger?

 

alle disse snarveiene krever gjerne at en bruker 2 fingre, noe som gjerne betyr at en da er oppe med begge hender (enten fordi du bruker en finger fra hver hånd, eller bruker en hånd til å holde mens den andre utfører bevegelsene).

 

en annen morsom sak er at dette må være den korteste lista så langt. 1999, ericsson, 2000 siemens, 2007 iphone. ikke kom å si at det har har vært SL45 som har stått for jobben hele den tiden, eller at det ikke har vært noen telefon mellom den og iphone som har hatt noe spennende å by på...

 

Så lenge du har en veske eller clip-on på iPhone som gir deg godt grep er det en veldig smal sak å bruke den med én hånd. Å skrive gjør man dog best med to hender. Bruker man én hånd er man redusert til skrivehastigheten man har på vanlige mobiltelefoner. Bruker man begge kan man lett komme opp i 40 wpm.

Lenke til kommentar

Gøy å mimre!

 

Se det bildet av T28 i artikkelen!! Det er bare så überstiiilig.

 

De derre Ericssontelefonene med flipp var konge. Hadde en T10 og senere to stk T39. T39 er alt i alt det mest gromme jeg har hatt. T39 var lekker til tusen. Den var fullstappet med finesser og hadde god batteritid. Displayet var lite, men klart, og hadde et herlig turkis lys.

 

Tenk om SE hadde laget en retro av flipptelefonene med noe større display (i farger), innebygget kamera og musikkspiller.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Takk :) dette er tre telefoner det var verdt å nevne på en slik liste!

Men det er en ting her jeg som mobil fanatiker reagerer kraftig på!!!

At du faktisk sier KU990 er en dårlig kopi av iPhone er helt på jordet!! Prada Phone var det første offentlig viste konseptet av en PDA telefon i dens form og bruker funksjonalitet KU990 følger!! Så her skjøt du direkte skivebom i avsluttningsordene i din artikkel.... LG var først, så kom Apple og deretter HTC. KU990 er absolutt ikke å annse som en kopi av iPhone, dette har vært oppe så mange ganger til diskusjon at man faktisk blir kvalm av å se en av de ansatte i amobil nevne det. KU990 kjører samme programvare som Prada Phone (og som sagt LG var først ute men HEL og FULLDEKKENDE skjer styring).

Forrutenom at du tråkket i salaten på det punktet er jeg enig i listen...

T28 var fremtiden, SL45i var en fantastisk telefon, og sannsylnligvis den mest betydningsfulle telefonen i historien grunnet dens støtte for minnekort.

Bruker opplevelsen iPhone gir er helt fantastisk. Mulighetene den telefonen viser lar oss tenke langt inn i fremtiden!

Men ALDRI å da mener jeg ALDRI kall KU990 en iPhone kopi!!!!

Lenke til kommentar
hobgoblin: Alle funksjonene hjelper deg lite hvis de er lite brukervennlige, og du ikke klarer/makter å bruke dem.

 

Må si meg enig med hobgoblin; har aldri hatt problemer med å benytte meg av funksjonene på mine telefoner. Bruker for tiden en N95 og synes den er genial. Har selv ikke prøvd iPhone, men mistenker at brukervennligheten er noe "hypet". På alatests sider er over 1500 brukererfaringer med iPhone samlet og den scorer betydelig dårligere enn telefoner som Nokia N95 og 6300 og SE W580i og K810i for å nevne noen av MANGE.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Øystein, utenom at jeg ville valgt en enda enda eldre Ericsson som min favoritt istedet, nemlig min Ericsson GH 688 fra 1996. Ikke min første mobil, men den første jeg var skikkelig fornøyd med da den hadde god batteritid, ramme av magnesium og bedre batteritid enn mange modeller på den tiden (sett i forhold til størrelsen).

 

Siemens SL45, senere oppgradert til SL45i er også en av mine definitive favoritter opp gjennom årene. God byggekvalitet, første mobilen min med brukbar mp3-spiller, stor skjerm og ikke minst var den god på sms og ringing.

 

I dag er det en iPhone i lommen min, en perfekt mobil for min bruk i privatsammenheng. På jobben går det i HTC Touch eller Nokia 6120 Classic, men ingen av dem er som Øystein beskriver like brukervennlig som iPhone. Jeg ser videoer fra Youtube eller surfer på nettet med en skikkelig nettleser mens jeg hører på mp3 med denne mobilen, noe jeg aldri har gjort i så utstrakt grad med andre mobiler jeg har hatt opp i gjennom årene.

Lenke til kommentar

Ericsson T28 hadde ikke blåtann innebygget, den første telefonen fra Ericsson som hadde det var R520m. Men T28 hadde støtte for eksternt BT adapter som festet i den forferdelige tilbehørskontakten den hadde i bunnen:

post-7917-1198365146.jpg

Tror bare att det kunne brukes til lyd, men er ikke sikker. Typisk Ad-hoc-ericsson-løsning :-)

Noen som husker Chatboard, en god ide som T9 knuste sønder og sammen.

Lenke til kommentar

Liker måten du snakker om iPhone på. Du har greid å få frem noen gode argumenter (bedre enn de fleste andre jeg har snakket med) for å kjøpe den. dessverre finnes det alt for mange grunner til ikke å kjøpe iPhone også. Uten at jeg skal gå mer inn på det.

 

Det jeg reagerer litt på, og det gjelder ikke bare i denne artikkelen, men haugevis av andre også, er hvordan du sier at "alle" andre mobiler er så tungvindte og vanskelige å bruke. Har lenge fundert på dette! Kan noen vennligst foklare meg hva som er så vanskelig med funskjonene man finner på andre mobiler? f.eks på Symbian S60, Windows Mobile, SE's mobiler eller S40.

 

Jeg kan ikke fatte og begripe hva i huleste som er så vanskelig med f.eks. MP3 spiller, video, websurfing eller epost. Jeg har aldri hatt noen problemer med å bruke disse funskjonene. Synes alt er logisk satt opp og lett tilgjengelig. Betyr det at jeg er smartere enn alle andre? Det tviler jeg på! Tror dere undervurderer hvermansen litt her. Dagens mobiler er slett ikke vanskelige å bruke.

Lenke til kommentar
hobgoblin: Alle funksjonene hjelper deg lite hvis de er lite brukervennlige, og du ikke klarer/makter å bruke dem.

 

Må si meg enig med hobgoblin; har aldri hatt problemer med å benytte meg av funksjonene på mine telefoner. Bruker for tiden en N95 og synes den er genial. Har selv ikke prøvd iPhone, men mistenker at brukervennligheten er noe "hypet". På alatests sider er over 1500 brukererfaringer med iPhone samlet og den scorer betydelig dårligere enn telefoner som Nokia N95 og 6300 og SE W580i og K810i for å nevne noen av MANGE.

 

Tror ikke du skal basere deg på de brukererfaringene. N95 er f.eks. tykk, treg, dårlig bygd, har dårlig og liten skjerm, og knotete knapper og menysystem. I tillegg ligger den og slarker i lommen og samler støv i slide-mekanismen. Den er selvfølgelig stappet med funksjoner, men det er stort sett alt den har å by på. Jeg tipper iPhone har dårligere score fordi den er såpass hypet, fordi den kun leveres med AT&T, fordi det er Apple, fordi veldig veldig mange har kjøpt den osv. iPhone er kanskje ikke så spennende med mindre man er en passelig avansert bruker. Først da blir den morsom.

 

Utover standardfunksjonene på min iPhone har jeg:

 

- Speed-dial

- Mulighet til å lage templates og masse-utsende SMS til forhåndsbestemte grupper

- Tusenvis av internettradiokanaler

- BSD (jepp, jeg kan sette opp telefonen som webserver, ftpserver, irssi-klient osv)

- Kontaktsynkronisering over wifi/edge mot outlook ved hjelp av Funambol (og snart også kalender osv)

- Simplify Media (kan streame all musikken jeg har på PC-en til telefonen så lenge jeg har wifi)

- Kan fjernstyre WMP, WinAMP og iTunes med deilig interface på telefonen (cover art og full pakke)

- Kan rotere og zoome bilder real-time med PhotoBoard (meget fett)

- Full remote desktop-støtte (VNC) som fungerer som en drøm

- Et spill som ligner på Guitar Hero og mange andre geniale spill

- Samt haugevis med nyttige nettsteder som er spesialtilpasset for iPhone, som Digg, Facebook, Google, uTorrent webui osv.

- +++ listen kunne vært minst 20 ganger så lang. For øyeblikket har jeg ca. 50 programmer installert.

 

Alt dette er bare toppen av kransekaken, det er gratis og jeg storkoser meg :) Når iPhone får muligheten til å filme og sende MMS skal jeg kose meg bittelitt til, men det er ikke funksjoner jeg vektlegger.

 

Dette hadde jeg aldri hatt eller giddet å bruke om jeg satt med N95, 6300, W580i osv.

 

Det eneste jeg vil kritisere iPhone for er den forferdelige op-amp'en som sitter i den, og at batterilevetiden kanskje kunne vært litt bedre. Min holder i ca. 2 dager før jeg må lade den.

 

Og dette kommer fra en som aldri har likt Apple, iPods, Mac osv.

Lenke til kommentar

Morsom artikkel, om enn noe amputert :)

 

Hadde selv T28 og SL45, og disse var begge geniale i sin tid. Spesielt SL45 var en drøm. Hadde imidlertid store problemer med at minnekortet "forsvant" så den måtte restartes... Var inne på reparasjon fire ganger før jeg gav opp og skiftet til SE sin P800 som jeg absolutt savner i denne listen. Synes den var en like stor nyhet i sin tid som iPhone nå er i 2007.

 

Nå skal det dog nevnes at min iPhone døde etter bare 7 dager, så jeg er nok ikke kommet halvveis i utforskingen av plattformen. ;)

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...