Gå til innhold

Veien til jobb - del 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg googlet selv jobbsøkertips, og satte opp en liste over de mest vanlige spørsmålene man får på intervjuer. I forkant av intervjuene "pugget" jeg svarene som passet meg best. Jeg satte opp personlige svar på hvert enkelt punkt, slike som beskrev meg mest mulig, og finpusset dem for å passe til inntrykket jeg ville gi. Det er bedre å gjøre det på den måten enn å fyre opp et svar på sparket, for tro meg; du kan svare mye feil. Jeg må innrømme at jeg glemte svarene på en del av spørsmålene som var vanlige (egne styrker og svakheter f.eks.) når jeg først satt på intervjuene, men jeg hadde tenkt nok på det til at jeg kunne ro meg inn med noen velkalkulerte svar.

 

Et lurt svar på spørsmålet om egne svakheter er å nevne noe som andre kanskje peker ut som en svakhet i noen tilfeller, men som samtidig er en styrke for jobben du søker på. Det er uansett alltid et triks å komme med relativt åpne svar på slike spørsmål, slik at man kan diskutere rundt dem på intervjuet. Dialog er en meget god måte å få litt forbindelse med intervjuerne på.

 

Prøv alltid å virke normalt selvsikker, ha øyenkontakt, vær åpen på spørsmålene som stilles og vis hvordan du selv er. Intervjuerne forstår godt at du kan være litt nervøs, så om du snubler i et ord eller to, forstår de nok det.

 

Det var mine små tips. Jeg har aldri vært på et intervju uten å få jobbtilbud, men det har vel mer med økonomiske oppgangstider å gjøre enn utrolige intervjuferdigheter. ;)

Lenke til kommentar
Førsteintrykket veier tungt, og dersom det står "Dimmu Borgir" eller "Jesus elsker deg" på genseren, kan det sende feil signal til en arbeidsgiver.

 

:/

Me not like.

 

Jeg vurderte å stille på intervju med "I'm here about the bowjob" T-skjorte, men slo det fra meg ;) Hadde vært festlig, men siden jeg tross alt ville ha jobben tok jeg ingen sjangser.... :)

Lenke til kommentar

Også er det veldig viktig å være morsom og folkelig. Ihvertfall for min egen del! Husker jeg forberedte meg skikkelig til jobbintervjuet og hadde ordentlige notater og alt i orden.

Så kom jeg dit og alt sjefen spurte om var "var du god på skolen da?" "Ja..", "Ok, ser deg på mandag!" :) Men da hadde jeg allerede vært gjennom én utsiling da.

Lenke til kommentar

Første jobbintervjuet mitt ( og det som førte til første jobben min) snakke jeg over telefon om været i ca 20 minutt. 2 dager senere var jobben min.

 

Andre gangen var det ett par spørsmålsrunder og slikt. Fikk faktisk det "Hvor ser du deg selv om 5 år" spørsmålet 2 ganger og hadde ikke noe skikkelig svar noen av gangene.

 

Som oftest står det i slike guider at pengespørsmålet kommer opp senere, men med den lille erfaringen min kommer det som oftest opp i slutten av intervjurunden. Så det er viktig å ha et begrep på hva en bør ha og dersom en kan begrunne litt hvorfor er det også fint. Så ser det ikke ut som en slenger ett beløp ut i luften.

 

Tror et intervju er mere for at de som skal ansette en har for å bli bedre kjent med en som person. Evt stille noen spørsmål fra søknaden som kanskje ikke kom helt frem.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...