Gå til innhold

Overklokker GeForce 8800 GTS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette går feil vei. Et par trender generelt i databransjen er:

- Høyere oppløsning på skjermene og mer AA (krever høyere minnebåndbredde)

- Lavere varmeutvikling = bedre for miljøet, støynivå osv.

 

Det Nvidia har gjort med de nye 8800 GT og GTS-kortene sine er:

- Ikke øke minnebåndbredden. Dermed får ikke de som ligger langt fremme på oppløsning bedre ytelse. De kunne ha beholdt den brede minnebussen på 320 - 384 bit og gitt denne gruppen veldig mye bedre ytelse. Nettopp den gruppen som trenger best ytelse.

- Når man øker GPU-hastigheten uten å øke minnehastigheten så gir det kun bedre ytelse i lave oppløsninger. Der man minst trenger økt ytelse.

- Siden den gruppen som virkelig trenger høyere ytelse, de med høy oppløsning, ikke får noe mer så kunne Nvidia like gjerne beholdt GPU-hastighetene på det gamle nivået til 8800 GTS 320/640 MB. Hensikten med det er at varmeutviklingen ville blitt mye lavere. Den økte GPU-hastigheten er bortkastet ytelse for de som virkelig trenger bedre grafikkytelse siden ikke minnet henger med. Den ekstra varmeutviklingen er å fyre for kråka, det kommer ikke til nytte (for de som trenger det).

 

Jeg synes derfor at Nvidia kan gjøre to ting:

- Lansere nye kort med lavere GPU-hastigheter uten å redusere minnehastigheten.

- Lansere nye kort med de samme GPU-hastighetene men med vesentlig raskere minne.

 

Da får to grupper sine ønsker oppfyllt:

- De med lav oppløsning og ønske om en stillegående spillmaskin.

- De med høy oppløsning og ønske om bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan vel ikke være andre enn "hardware-noobs" som vurdere å kjøpe ett *dyrt* 8800GTS i disse dager?

8800GT er jo billigere i innkjøp og yter bedre, for ikke å snakke om 3850/3870 som yter like bra/bedre samt er mer energieffektive.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være andre enn "hardware-noobs" som vurdere å kjøpe ett *dyrt* 8800GTS i disse dager?

8800GT er jo billigere i innkjøp og yter bedre, for ikke å snakke om 3850/3870 som yter like bra/bedre samt er mer energieffektive.

? 8800GTS har da en del bedre ytelse enn 8800GT. 128 shadere mot 112 + høyere minne, kjerne og shader frekvens.

 

jaja, fortsatt glad for at jeg kjøpte 8800GTX. Med tanke på at bushastigheten er så lav. (like lavt som mitt gamle 6800GT kort :ph34r:) Og som Simen1 sa noe om, så trenger jeg bedre ytelse i høy oppløsning. (1920x1200)

Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være andre enn "hardware-noobs" som vurdere å kjøpe ett *dyrt* 8800GTS i disse dager?

8800GT er jo billigere i innkjøp og yter bedre, for ikke å snakke om 3850/3870 som yter like bra/bedre samt er mer energieffektive.

 

Ehm, ikke helt fått med deg at det har kommet en ny 8800GTS? :thumbup:

 

Synes MSI-kortet lå bra i pris, men det er jo litt merkelig at ikke minnet er klokket noe. Pleier de ferdige OC-kortene å være presset til grensen, eller er det noe å hente på å klokke disse selv vs. å klokke et stock-kort selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...