Gå til innhold

Kulturo: Truls and the Trees – Ailanthus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

"Uten noen form for egenart"? Jeg har sjelden blitt så glad av en konsert på Garage som da Truls and the trees spilte der! Jeg driter forsåvidt i egenart, men det var kjempefine og fengende låter med gode arrangementer.

 

Til anmelderen: Så vidt jeg skjønner har Truls en stor fanskare på Kjelsås, der han kommer fra; godt utafor Ring 3. For ikke å snakke om begeistrede konsertdeltakere i Trondhjem, Bergen og Bodø. Lurer på hvor mange tilhengere DU har utafor Ring 3!

 

Du må også gjerne presisere hvor på albumet vokalen er småfalsk. Jeg har studert klassisk sang i Wien i 4 år, og synes han gjør en svært god innsats på plata.

 

Musikk som folk blir glade av - det er skremmende det!

Lenke til kommentar
"Uten noen form for egenart"? Jeg har sjelden blitt så glad av en konsert på Garage som da Truls and the trees spilte der! Jeg driter forsåvidt i egenart, men det var kjempefine og fengende låter med gode arrangementer.

 

Til anmelderen: Så vidt jeg skjønner har Truls en stor fanskare på Kjelsås, der han kommer fra; godt utafor Ring 3. For ikke å snakke om begeistrede konsertdeltakere i Trondhjem, Bergen og Bodø. Lurer på hvor mange tilhengere DU har utafor Ring 3!

 

Du må også gjerne presisere hvor på albumet vokalen er småfalsk. Jeg har studert klassisk sang i Wien i 4 år, og synes han gjør en svært god innsats på plata.

 

Musikk som folk blir glade av - det er skremmende det!

 

Kanskje er låtene både fengende og arrangementene gode, men det behøver ikke bety at anmelder er imponert eller at anmelder lar det falle i smak. Når det gjelder Truls' sangteknikk - her har du nok et bedre øre enn meg, men la meg være så pragmatisk å si at det skrevne er et uttrykk for at jeg ikke synes det er spesielt vakkert, enten han synger virkelig rent eller ei.

 

Du insinuerer at jeg ikke er glad i godt humør eller glad musikk. Noen blir glad av Teletubbies-introen, andre mener kanskje det ikke er spesielt vakre toner, på tross av det glade budskapet. En titt på platesamlingen min vil forøvrig avsløre en stor sans for harmonisk og mentalt oppløftende popmusikk i diverse inkarnasjoner.

 

Hvor mange tilhengere jeg måtte ha eller ikke, utenfor eller innenfor Ring 3 - er meg revnende likegyldig. For min egen del er jeg kun interessert i å ytre mine synspunkter, uansett om de skulle elskes eller hates.

 

Ellers vil jeg takke deg for din manglende likegyldighet. Slikt varmer i en grå verden som sårt trenger nyansene og motpolene.

Endret av Nicolai Grøndahl
Lenke til kommentar

Aller først: Jeg anerkjenner selvsagt anmelders rett til ikke å like plata. Og jeg er hjertens enig i at det er bra med litt meningsutveksling.

 

Jeg protesterer like fullt på noen av de – etter min mening – irrelevante innvendingene som kommer fram her, ikke bare i din anmeldelse, men vel så mye i Saikos innlegg etterpå: At noe er ”uten form for egenart” eller høres ut som et ”typisk ”studentband”” er ikke kvalitetsmessige innvendinger i seg selv. Det er når man skulle tro Händels musikk var skrevet av Bach selv, at den er på sitt beste; i heldige øyeblikk er Shostakovich slående lik Stravinskij. (Jeg er selvsagt også drittlei de tusener av band som prøver å høres ut som the Smiths, Pearl Jam eller Radiohead, men det er fordi de er dårlige kopier av til tider kjedelige band.) Og hvorfor er det per definisjon dårlig å høres ut som om man studerer?

 

Det er selvsagt ikke anmelders ansvar å svare på dette. Sistesetninga min var også ment som en generell kommentar og ikke en personlig insinuasjon mot en anmelder som bekjenner at han går i fosterstilling til lyden av Beach Boys’ ultraharmoni.

 

Så til anmelders innvendinger: Her prøvde jeg å trekke fram to jeg syntes var spesielt irrelevante, og jeg er glad for at du presiserer at ”småfalsk” kun var en uttrykksmåte for at du ikke liker vokalen. Greit nok – fint å få klarhet i dét.

 

Deretter mener jeg at det ikke kan være et selvstendig kriterium for bedømmelse av musikkens kvalitet, hvor de som liker den har valgt å bosette seg i forhold til Oslos ringvei 3. Derfor nevner jeg også at jeg kjenner musikkinteresserte og -glade folk i Bergen, Trondhjem og Bodø (og til og med en gammel venninne bosatt i Karasjok!) som deler min begeistring for dette bandet, blant mange andre band her i verden, og som har vært på konsert i sine respektive hjembyer og kan rapportere om stor begeistring i bredere lag av publikum.

 

Så, jeg digger plata, anmelderen digger den ikke; det er helt greit – mitt anliggende er kun å fortelle dem som bor utafor Ring 3 og ikke har hørt den ennå, at det ikke står skrevet i stein at denne plata ikke er for dere.

Lenke til kommentar
Jeg protesterer like fullt på noen av de – etter min mening – irrelevante innvendingene som kommer fram her, ikke bare i din anmeldelse, men vel så mye i Saikos innlegg etterpå: At noe er "uten form for egenart" eller høres ut som et "typisk "studentband"" er ikke kvalitetsmessige innvendinger i seg selv. [...] Og hvorfor er det per definisjon dårlig å høres ut som om man studerer?

Som alle her vet er musikk en subjektiv greie, og om jeg synes de mangler egenart så var det en personlig, og igjen subjektiv, mening og ikke spesielt interessant å diskutere i lengden. Jeg så dem jo som sagt på Garage og var ikke spesielt imponert, dog virket det som om mange av de som var der var fornøyd. Vokalen var også grisesur til tider, om det var Truls selv eller andre i bandet kan jeg ikke svare på.

 

Det er ikke dårlig å høres ut som om du studerer, og det var ikke det jeg sa. Derimot sa jeg at jeg oppfattet dem som et typisk studentband, noe som jeg skal være enig i at ikke er en kvalitetsmessig innvending, men som kanskje innebærer en slags underforstått subkategori av "indie" for noen? Det gjør i allefall det for meg. Dessuten var det synd at mange som så Truls and The Trees ikke ble værende for å høre på Dots (også en ting som ofte hender rundt studentband).

 

[...]

at det ikke står skrevet i stein at denne plata ikke er for dere.

Hvis det i det hele tatt trenger å presiseres, så nei, det er ingen grunn til å ikke kjøpe plata hvis du er interessert. Alltid bra å støtte slike band.

 

Ellers vil jeg takke deg for din manglende likegyldighet. Slikt varmer i en grå verden som sårt trenger nyansene og motpolene.

Enig, synes det var på tide at vi fikk litt diskusjon på dette emnet, virket jo en stund som om ingen leste anmeldelsen/diskusjonen. Ekstra hyggelig er det jo at virker som Gregoria har registrert seg som bruker bare for å kommentere her :)

 

Edit: Etter å ha lest tråden på nytt i dag, kan jeg ikke akkurat se at Gregoria underbygger påstandene om at plata er så bra med grunner som er særlig objektive (eller kvalitetsmessige for den saks skyld).

Endret av Saiko
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...