Gå til innhold

Nokia lover HD-opptak med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med HD-kvalitet antar jeg at Nokia her snakker om HD-oppløsning. For med den begrensede opptikken man får plass til i mobiltelefoner er HD-oppløsning på bilde/video totalt ubrukelig. Alt over fem megapiksler på mobil-kameraer er totalt ubrukelig og rent PR-jippo. Det er desverre folk der ute som tror MP er alt som har noe å si for bildekvaliteten. I farten glemmer de alt som har med opptikk å gjøre. Derfor selger også mobiler med flere megapiskler enn konkurrentene bedre. Om man skal ta opp video med så god kvalitet at HD-oppløsning er noe poeng må man nok opp i størrelsen til et ordentlig videokamera. Om man vil vise video på HD-oppløselige skjermer gjør jo oppskalering av video samma nytten.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så er det ganske enkelt at antall pixel bestemmer størrelsen på bildet ikke kvaliteten, hvis du har mange pixler, men alle har dårlig kvalitet så blir bildet dårlig (noe som virker ganske logisk).

 

Er sikkert noen som kan forklare dette bedre enn meg, for jeg er absolutt ingen ekspert. ;)

Endret av hernil
Lenke til kommentar
jeg stiller meg tvilende men men...

 

ikke nok med at en trenger en solid brikke for å fange data, en trenger solid lagerplass også, selv om en komprimerer til til helvet og litt til...

 

Hvordan i alle dager kan du si noe slikt? Hadde jeg vist deg mobilen som jeg har i dag for 10-15 år siden, hadde du trodd alt den kan gjøre ville vært mulig i dag?

Jeg kan garantere deg at mobiler vil kunne spille og ta opp HD.

Spørsmålet er ikke om det er mulig, det er når det er mulig.

Lenke til kommentar

Klart det kommer, men kvaliteten vil nok være i nedre segment, og innen den tid vil de gode videokamraene alltid være hakket hvassere. Som man etterhvert ser så tar mobilen over for vannlige fotokamra og speilrefleks tar seg av kvalitetssegementet. Det samme vil nok skje innenfor video.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget i dette. Man burde nok forbedre på opptikken, og ikke bare tenke i megapiksler og Hd.

Man burde lage noe solid i grunn før man begynte å stappe med megapiksler og alt annet tull.

 

Sett at du kjøper deg nytt kamera, blir ofte spørsmålet fra den andre: Hvor mange megapiksler har det? Og jeg gidder snart ikke lenger å si den gamle leksa om at antall megapiksler ikke er alt...

Lenke til kommentar

er vel som med hertz på cpu. var det ikke en kameraprodusent som prøvde å gå bort fra det med megapixler for noen år siden, men ga opp fordi kundene omtrent forsvant over natta?

 

tingen er den at kunder elsker å ha en enkel numerisk faktor som dem kan bruke for å sammenligne varer, enten det er megapixler, hertz, watt eller hestekrefter.

 

for den med litt over gjennomsnitt peil så vet en at det er flere faktorer som spiller inn, men for hvermannsen er det "høyere tall = bedre" som gjelder. tenk homer simpson som standard kunde...

Lenke til kommentar

Indeed. Den dagen mobilkameraer kommer med bildestbilisatorer, fritt valg av ISO, bedre opptikk sånn all over, og optisk zoom etc begynner det å komme seg. Men da vil også digitale kompaktkameraer ha forbedret seg tilsvarende. Så mobilkameraer vil alltid ligge noen hakk bak dedikerte kameraer og videokameraer. Det sier seg jo selv at mobiler ikke kan konkurrere da et dedikert kamera kun inneholder elektronikk beregnet på bildetaking, mens mobiler inneholder så mye annet rart. Men det er jo ingen tvil om at også opptikken har forbedret seg på mobilkameraer, men ikke nok til at det er noe vits i å øke antall megapiksler.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...