Gå til innhold

Ny prøveversjon av Server 2008 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal denne bli (Millenium)Vistas Win2K ?

Nå synes jeg du rakker ufortjent mye ned på Windows 2000 ved å sette den i sammenheng med Millennium. De to OSene er to forskjellige grener i Windows utvinklingstre. Millennium var endestoppet for grenen som vokste via Windows 95, 95 OSR2, 98 og 98SE. Windows 2000 var et stort evolusjonært steg fra en annen gren: Windows NT-grenen.

 

Når vi først er inne på utviklingsgrener så tror jeg Microsoft fortsatt holder to separate løp.

Desktop: Windows 2000, XP, Vista

Server: Windows 2000, 2003, 2008

 

Vel, det skal sies at XP kom i to utgaver der den ene (64bit-versjonen) var basert på Windows server 2003 og Vista 64bit skal være basert på 2003 så de to løpene er ikke fullstendig adskilte. Windows 2000 ble brukt til både desktop og server med litt forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Skal denne bli (Millenium)Vistas Win2K ?

Nå synes jeg du rakker ufortjent mye ned på Windows 2000 ved å sette den i sammenheng med Millennium. De to OSene er to forskjellige grener i Windows utvinklingstre. Millennium var endestoppet for grenen som vokste via Windows 95, 95 OSR2, 98 og 98SE. Windows 2000 var et stort evolusjonært steg fra en annen gren: Windows NT-grenen.

 

Når vi først er inne på utviklingsgrener så tror jeg Microsoft fortsatt holder to separate løp.

Desktop: Windows 2000, XP, Vista

Server: Windows 2000, 2003, 2008

 

Vel, det skal sies at XP kom i to utgaver der den ene (64bit-versjonen) var basert på Windows server 2003 og Vista 64bit skal være basert på 2003 så de to løpene er ikke fullstendig adskilte. Windows 2000 ble brukt til både desktop og server med litt forskjellige varianter.

 

Litt dårlig formulert av meg. Det jeg mente var at 2000 var mye bedre en millenium og at jeg lurte på om 2008 kunne bli hva 2000 var for millenium. dvs en erstatning av et elendig OS. Nå skal det være sagt at Vista er bedre en millenium men jeg nyter fortsatt XP.

Lenke til kommentar

Jeg håper og tror 2008 blir langt bedre enn Vista ja. Omtrent som forholdet mellom Me og 2000 var i sin tid (stabilitetsmessig og funksjonsmessig, ikke maskinkravene)

 

AJ: Når du sier det så husker jeg å ha hørt det før.

 

Kan det stemme at slektstavla ser noe slikt ut?

post-3851-1196938238_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Familietreet til Windows:

Den der har jeg vanskelig for å tro på. At XP skal være basert på Millennium må være helt feil. Jepp, designerne har nok latt seg inspirere av Me, eller skal jeg si øvd seg på å jåle opp 98, før de gikk løs på å jåle opp 2000 til XP. Det at XP ble til 2003 før det igjen ble til XP SP2 har jeg også vanskelig for å tro på. Videre står det at det var en IA64-versjon av XP, noe det aldri har vært. Og at Vista skal være basert på XP SP2 i stedet for 2003, nei, det slektstreet ser ut som en skikkelig smørje.

Lenke til kommentar

Da har du lest slektstreet feil :)

Det viser hvilke teknologier operativsystemene er basert på, sortert i kronologisk rekkefølge. Fargekodene viser hvordan operativsystemene er relatert i forhold til hverandre. Av fargekodene kan du se at Server 2003 er basert på XP, men at XP SP2 ikke er basert på Server 2003. Ei heller at XP er basert på Millennium. Pilene forteller noe om kronologisk rekkefølge.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...