Gå til innhold

Våre favorittmobiler: Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm, jeg lurer på om søstra mi hadde den microtac motorolaen en gang i tiden. kom den også i en utgave uten klaff?

 

husker jeg forøvrig vurderte S55, men gikk for SE T610 i stedet ;)

 

det var mens kameraet på S55 var ekstrautstyr. etter at jeg kjøpte T610 kom vel siemens med en pakkeløsning.

 

når det gjelder E90 så tror jeg heller jeg går for komboen telefon og N800/N810. da kan en legge igjen "bomben" hjemme eller i jakka ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Ja Marius, ser at du også har vært en Siemens fanboy. Samme her.

Husker de gode menyene, bra firmware og Siemens var noen av de første til å legge ut oppdateringer på nett slik at vi kunne oppgradere telefonene våre selv.

 

Har fremdeles min gode gamle S55 liggende her, som jeg enda regner som en av de beste telefonene jeg har hatt. Utenom at jeg hadde noen småproblemer med knapper som falt av. Jeg var visst ikke den eneste :). hehe

Designet på den er noe av det bedre også.

Endret av Xpi
Lenke til kommentar

Flott artikkel.

Likte mange av telefonene du har vist frem i artikkelen.

Er selv også Siemens Fanboy, har hatt 5 stk gjennom åra.

Min første Mobil var derimot en Ericsson A1018S fra 98-99

med utskiftbart frontdeksel og ramme.

Noen av mine favoritter var blant annet:

 

Siemens C25.

Den var veldig liten når den kom ut og selv synes jeg at den er det fremdeles. Den hadde noen tøffe ringetoner, som ble trykket frem i tv-reklamen som gikk da.

 

Nokia 7110.

Søsteren min fant den ute på gaten en regnværsdag, uten batteri. Vi lot den tørke og satt i et 5110 batteri, telefonen funket bra og jeg brukte den en stund, til det vi måtte levere tilbake 5110 batteriet vi hadde lånt med noen.

Veldig stilig telefon med stor skjerm, infrarød (som jeg brukte til å spille 2 player tennis mot en kompis med) og ikke minst muligheten for å legge inn nye ringetoner.

 

Siemens M50.

Med gode taster, ingen utvendig antenne, java og blå opplyst skjerm sjarmerte denne meg raskt. Denne fungerer fortsatt og ble inntil litt siden, brukt som reserve mobil til ringing og sms.

 

Siemens M55.

Polytoner, fargeskjerm og discolys, pluss et bra utseende var noe av innholdet på mitt nye fargevidunder. For 500 kroner ekstra kjøpte jeg et eksternt VGA kamera med blitz som jeg plugget i under telefonen og knipset i vei med. hadde ingen måte å føre de over på pc med, så kvaliteten på bildene er jeg litt usikker på. Men ifølge en eldre SL55 test dere på Amobil gjorde, testet dere det samme kameraet og vist bildene på testen, som faktisk ikke så så gale ut.

 

Siemens M75.

Min siste Siemens mobil, men også den jeg kansje har hatt mest glede ut av.

Stor høyoppløst fargeskjerm, innebygd kamera, blåtann og minnekort var temmelig imponerende, syns jeg (og syns det fortsatt).

Muligheten i å bruke mobilen som mp3 spiller var veldig praktisk,

og det brukte jeg den mye som, måtte selvfølgelig kjøpe større minnekort.

Jeg la også over noen korte tegnefilmklipp som jeg hadde konvertert til riktig format og oppløsning.

Kameraet fikk en noe svak karakter ifølge testen deres, men for min del glimtet den ofte til med et og annet flott bilde som gjorde meg litt stolt på telefonen sin vegne.

Jeg er fremdeles veldig glad i menysystemet siemens hadde på denne, det så kansje ikke så fint ut som Nokia og SE's menysystem gjorde, men det var lettlært og mer logisk å bruke . Letet litt rundt på nettet og fant ut at det var mulig å bytte ut ikonene også, men jeg skal ikke gå i detalj om dette, siden det kansje ikke er helt etter reglene.

Anyways. telefonen slet litt med byggekvalitet dessverre, gummien fra styrepinnen falt raskt av og førte til en ubehaglig og litt uresponsiv styrepinne. det løsnet også en hengsle på batteriet så telefonen skranglet hvis du ristet på den. Gummipakningene forsvant etter ca 1 1/2 år. Etter ca 2 år sluttet ok tasten å fungere, så jeg får ikke bekreftet pin koden når jeg slår den på lenger.

Bortsett fra dette er det virkelig en bra telefon som jeg er glad for at jeg kjøpte.

Den varte i omtrent 2 år, før den ble skiftet ut me en Sony Eriksson telefon.

 

Bruker nå en W580i som jeg har hatt i ca 1 1/2 måned og som jeg er ganske fornøy med. For tidlig å si om dette er en favoritt eller ikke.

 

Beklager hvis dette ble en litt for lang post. :)

Lenke til kommentar

SXG75 ja.. Det kunne vært en super telefon, ja jeg kunne sogar kanskje hatt den fortsatt hadde ikke firmwaren holdt elendig kvalitet. Det var så grunnleggende feil som at hvis navnet skulle vise på innkommende samtaler, måtte nummeret lagres med +47.. Men da viste ikke navnet til avsenderen på SMS; der måtte nummeret være lagret uten +47..

 

Hadde min noen måneder før den endte på QXL, det var nok som sagt her begynnelsen på slutten for Benq-Siemens ligger..

 

Har aldri hatt en telefon der avstanden mellom forventninger og realitet var så stor ;)

Lenke til kommentar

Får dele mine favoritt-telefoner jeg også da:-)

 

Siemens S3+:

Full matriseskjerm, sms-mottak (ikke send) og uten tastelys:-)

Helt forferdelig dårlig batteritid...

 

Nokia 3110:

Den første banantelefonen fra Nokia, med den karakteristiske blå valg-tasten, som for allvor ble kjent på 5110.

 

Nokia 6110:

Alle kjenner vel denne? IR, matriseskjerm, Nokia logo manager, 14,4kps modem, kalender og grafisk meny

 

Ericsson GH688:

Klassiker. Husker vi pusset magnesiumrammen med stålull, slik at den ble skinnende blank, satte på ultra-slim batteri og den minste antennen:-)

 

Nokia 7110 - som andre her har nevnt...:

Scrollhjul, lagring av flere nummer + e-post under samme kontakt, wap-leser, og et fjer-ladet deksel som ble tregere og tregere å skyte ut...

 

Nokia 6210:

Dette er kanskje den telefonen jeg har eid frem til nå, som jeg har vært mest fornøyd med noensinne.

Utrolig tynn, kjempefin skjerm, og alle de funksjonene som gjorde 7110 så bra.

 

Siemens SL-45...:

...som Marius skriver om - var den første telefonen jeg brukte 6000 kr på. Kjøpte den med en gang den kom på markedet, og introduserte meg for musikk på mobilen for første gang.

Jeg har aldri eid en mp3-spiller i hele mitt liv pga den telefonen der:-)

 

Nokia 3650:

Telefonen som introduserte meg for Series 60 plattformen. Jeg brukte den til fullest, og installerte blant annet:

- irc-klient

- Program for å laste ned nyhetsklipp (video) fra en eller annen amerikansk side

- Winamp fjernkontroll (via BT)

- MP3 spiller - tror kun den støttet mono lyd?

++

Husker best jeg pleide å irritere den lokale Thorn butikken, som hadde tv'er i utstillingsvinduene som jeg skrudde på fullt volum om kvelden:-) De skjønte ingenting dagen etter:-)

 

Qtek 7070:

Første telefonen jeg kjøpte som benyttet Windows Mobile. Ufattelig treg, men fy så mye gøy jeg hadde med den.

 

Deretter har det kun vært Windows Mobile på meg. I dag har jeg en tyTn II som jeg er ufattelig fornøyd med, og jeg hadde ikke byttet til E90 om jeg så hadde fått den slengt etter meg:-)

Ingenting slår WM på e-post og kalender bruk etter min oppfatning.

 

Har hatt et utall andre telefoner, men det er disse som umiddelbart dukker opp i mitt hode som "klassikere"

 

By the way - KNALLBRA ARTIKKEL MARIUS!

 

Håper det blir flere artikler a'la "Ukens retromodell" :-)

 

Keep up the good work, og gratulerer med det magiske tallet 100000!

Endret av dai_ca
Lenke til kommentar

Liker disse artiklene her :) litt nostalgi i hverdagen er utrolig spennende.

 

Har hatt RinGo selv (riktignok RinGo en, men den eneste forskjellen lå i designet), RinGo var kul og det var det Nokia Solgte på, med kul mener jeg at den hadde ett design som på den tiden var inn :) dessuten hadde den jo utrolig god dekning.

 

Har også hat Motorola cd930, den var dyr og vant alle tester da den kom ut (forutenom design tester hbor nokia 8810 gjorde rent bord). Den var utrolig kul og hadde ett tidsriktig design. Av kule funksjoner kan lyd opptaker nevnes (å ja det var spesielt på den tiden). Forøvrig hadde SMS editor`en tilkobling til telefon listen så man kunne velge ønsket kontakt å sende melding til etter meldingen var ferdig skrevet.

 

SL45i har jeg også hatt og for en telefon, men Samsung slapp nok den første MP3 telefonen på markedet.

 

SX1 var og er kul, hadde den aldri selv men designet og funksjonaliteten var i særklasse.

Lenke til kommentar
Av kule funksjoner kan lyd opptaker nevnes (å ja det var spesielt på den tiden). Forøvrig hadde SMS editor`en tilkobling til telefon listen så man kunne velge ønsket kontakt å sende melding til etter meldingen var ferdig skrevet.

 

Lydopptakeren var genial, ja.

Så CD930 kunne sende SMS ved hjelp av telefonlisten? Overrasker meg egentlig ikke,

Husker at Motorola-telefonene på den tiden stort sett bare skilte seg ut i design.

Programvaren var den samme, selv på de billige telefonene.

Det som skilte dem var at enkelte funksjoner var deaktivert, som on display-klokke, vekkerklokke og andre vanlige funksjoner. Så om en telefon hadde flere av disse softwarefunksjonene aktivert, så var den dyrere :-)

Husker jeg syns dette var helt fjernt.

Lenke til kommentar

Jeg har en Siemens ME45, kjøpt våren 2001, i daglig bruk. Den telefonene har fått utrolig mye juling. Jeg har blant annet plukket den opp av smeltevannsdammen den endte i etter turen ned en bratt steinur. Nå er dessverre batteriet helt på felgen og jeg må bytte den ut. Synd at utvalget av telefoner som tåler røft friluftsliv nesten forsvant sammen med Siemens.

Lenke til kommentar
Det som skilte dem var at enkelte funksjoner var deaktivert, som on display-klokke, vekkerklokke og andre vanlige funksjoner. Så om en telefon hadde flere av disse softwarefunksjonene aktivert, så var den dyrere :-)

Husker jeg syns dette var helt fjernt.

Desverre mye av det samme som preger markedet i dag, spesielt fra SE.

Lenke til kommentar
Det som skilte dem var at enkelte funksjoner var deaktivert, som on display-klokke, vekkerklokke og andre vanlige funksjoner. Så om en telefon hadde flere av disse softwarefunksjonene aktivert, så var den dyrere :-)

Husker jeg syns dette var helt fjernt.

dessverre mye av det samme som preger markedet i dag, spesielt fra SE.

 

Hva tenker du på da arehei?

 

Siemens for meg betyr ekstremt dårlig SW, utrolig mye bugs og ustabile enheter.

At de var først med noe er så sin sak,

men det er nok en grunn til at de ikke lages lengre...

Endret av bmwm3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...