Gå til innhold

Gdrive snart en realitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Genialt om det kommer en offisiell gdrive. Tipper den kommer til å bruke samme lagringsplass som gmailen (og dermed være knyttet til epost addessen akkurat som de fleste andre tjenestene gopogle tilbyr). Det vil tilsvare over 5 GB slik det er nå (og det kan være grunnen til at lagringsplassen har økt så dramatisk i det siste).

Lenke til kommentar

Utrolig interressant syns nå jeg. Enig i at det er "kjipt" at upload hastigheta er så lav, men da er det jo bare et poeng å sørge for å ta backup ofte i stedet for å slenge opp 2GB på en gang. Men spørsmålet syns jeg er hvor trygt er det? Tenker ikke da på om CIA eller FBI har mulighet til å snoke (håper nesten de får full tilgang der), men at ikke alle bildene jeg har tatt de siste 10 åra plutselig forsvinner. Men det er kanskje her forskjellen mellom beta og en offisiell versjon ligger, at de kan nesten garantere at du ikke mister alt du har der?

Lenke til kommentar
nettverksbasert backup er genialt, hadde norge bare ikke vært så kjip på upload hastigheten...
Ja, det er vitterlig staten Norge som er kjipe og har satt foten ned for opphastigheter. Har ingenting med hvordan ADSL-standarden fungerer ...

 

Neimen så flott. Nå kan Google ha søkehistorikk, e-post, alle filer, reisedestinasjoner og telefonsamtalene mine logget. Dette skal jeg slenge meg på. Heia Google! :)
Godt det ikke bare er meg som begynner å bli skeptisk... Ser ikke på meg selv som paranoid, men liker ikke at et kommersielt selskap skal vite mer om meg, enn jeg vet selv.
Lenke til kommentar
nettverksbasert backup er genialt, hadde norge bare ikke vært så kjip på upload hastigheten...
Ja, det er vitterlig staten Norge som er kjipe og har satt foten ned for opphastigheter. Har ingenting med hvordan ADSL-standarden fungerer ...

 

Nei for hadde staten *host*telenor bygd ut fibernettet i Norge så hadde adsl vært avleggs for lenge siden. Et godt eksempel er jo Sverige. 10-100 mbit er jo vanlig som adsl-adsl2 her.

 

Nei få fingen ut og få oss vekk fra steinalderen.

Lenke til kommentar

For alle som er (med god grunn) paranoide for at google skal overvåke. Installer truecrypt, som er et open source multi platform krypteringsprogram. Da kan man lagre et kryptert filsystem i en image fil. Denne kan så lastes opp på serverene, og da kan nok både google, CIA, FBI, 007, SAS og andre glemme å kunne se hva filene dine inneholder. Dette vil dessverre ikke være praktisk i alle sammenhenger siden man mister muligheten til å endre på hver enkelt fil på servern.

 

Man kan selv velge hvilke krypteringsalgorimter som skal brukes, eller en kombinajon av flere. Siden programmet er open source, er det heller ikke mulig å skjule en "loop hole" som myndigheter eller andre kan benytte seg av.

Lenke til kommentar
Nei for hadde staten *host*telenor bygd ut fibernettet i Norge så hadde adsl vært avleggs for lenge siden. Et godt eksempel er jo Sverige. 10-100 mbit er jo vanlig som adsl-adsl2 her.Nei få fingen ut og få oss vekk fra steinalderen.

At fiber er vanlig i Sverige, er en overdrivelse. Riktignok er Sverige langt fremme på fiber-fronten, de liker å prøve ut den nye teknologien. Og det er bra. Skulle gjerne sett at norske selskaper/staten turde å satse mer på fiber. Men det er ikke til å komme unna at fiber er dyrt. Veldig dyrt. Grunnen er at grøftene ikke graver seg selv, og som en del bør ha fått med seg har vi særdeles lav befolkningstetthet i dette landet. Landskapet er også mildt sagt kupert, med masse fjorder og fjell i veien overalt...

 

I følge teleavisen.no var det pr 11. jan i år 293.475 fiberkunder i Sverige. Norge hadde samtidig kun ca 60.000. Men så må man huske på at det bor dobbelt så mange i Sverie som her, så slikt sett ser det ikke helt ille ut. Alle land som er nevnt i artikkelen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sverige: 293.475 / 9.142.817 = 3.20%

Danmark : 74.991 / 5,470,919 = 1.37%

Norge: 60.000 / 4.770.000 = 1.25%

Nederland: 77.200 / 16.570.613 = 0.46%

Italia: 269.500 / 59.206.382 = 0.45%

Kilde: http://www.teleavisen.no/wip4/nyheter/5_pl...-d.epl?id=10321

Folketall tatt fra wikipedia

Endret av Halvis
Lenke til kommentar
Neimen så flott. Nå kan Google ha søkehistorikk, e-post, alle filer, reisedestinasjoner og telefonsamtalene mine logget. Dette skal jeg slenge meg på. Heia Google! :)

Krypter filene dine godt før du lagrer de på Gdrive så slipper du snoking.

 

Men jeg tror google helst vil at folk ikke krypterer filene. De drar sikkert nytte av at mange lagrer de samme filene. Dvs. at google lagrer ikke ørten kopier av f.eks spillefilm.mpg fra ørten brukere men lagrer en av de og lager en virtuell link fra alle de aktuelle brukernes filsystemer til den egentlige fila. På den måten slipper google å bruke så mye lagringsplass på filer som mange brukere har identiske kopier av.

Lenke til kommentar
Neimen så flott. Nå kan Google ha søkehistorikk, e-post, alle filer, reisedestinasjoner og telefonsamtalene mine logget. Dette skal jeg slenge meg på. Heia Google! :)

Krypter filene dine godt før du lagrer de på Gdrive så slipper du snoking.

Gdrive blir sikkert populært det. 99% av det som blir på Gdrive vil være ukryptert. Lurer på hvilke data us myndigheter vil ha mest lyst til å kikke nærmere på, sorteringen er til og med gjort:-D

(«klype salt»).

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Har i denne sammenhengen testet Mediamax. 25 GB gratis (1GB download per måned, maks str. på download filer er 10 MB). Virker også som en bra løsning.

 

Mediamax er så tregt, så tregt. Har brukt og testet tjenesten en god del for en tid tilbake, men valgte til slutt å slette min konto der. I tillegg tima det ut med jevne mellomrom.

 

Selv når jeg valgte i en periode å betale for tjenesten, bedret det seg ikke (noe man kanskje skulle tro). Så jeg vil ikke anbefale Mediamax.

 

Til backup er Mozy.com genial. Automatisert, kryptert, off-site backup. Ingen max størrelse på filene. 2GB gratis eller 2.3GB gratis ved bruk av denne linken.

 

(Note: Referall linken gir 256mb ekstra gratis både til meg og deg.)

Endret av marekz
Lenke til kommentar
Genialt om det kommer en offisiell gdrive. Tipper den kommer til å bruke samme lagringsplass som gmailen (og dermed være knyttet til epost addessen akkurat som de fleste andre tjenestene gopogle tilbyr). Det vil tilsvare over 5 GB slik det er nå (og det kan være grunnen til at lagringsplassen har økt så dramatisk i det siste).

 

Hadde vært fint med en offisiell gdrive, ja. Men for min del hadde den nok fungert som en plass for uviktige filer. Har noe med at jeg ikke ønsker å legge "alle eggene i samme kurv".

 

Jeg tipper også at det blir restriksjoner på maks filstørrelse og kanskje på lagring av .exe filer, som det er på Gmail per i dag.

 

Litt off-topic; men grunnen til økning av lagringsplassen tror jeg nok er Gmail's svar på Yahoo's unlimited storage og Hotmails nylige økning til 5GB. Gmail kunne ikke bli "hengende etter".. :)

Lenke til kommentar
Neimen så flott. Nå kan Google ha søkehistorikk, e-post, alle filer, reisedestinasjoner og telefonsamtalene mine logget. Dette skal jeg slenge meg på. Heia Google! :)

Krypter filene dine godt før du lagrer de på Gdrive så slipper du snoking.

 

Men jeg tror google helst vil at folk ikke krypterer filene. De drar sikkert nytte av at mange lagrer de samme filene. Dvs. at google lagrer ikke ørten kopier av f.eks spillefilm.mpg fra ørten brukere men lagrer en av de og lager en virtuell link fra alle de aktuelle brukernes filsystemer til den egentlige fila. På den måten slipper google å bruke så mye lagringsplass på filer som mange brukere har identiske kopier av.

Jeg vil fremdeles ikke at et selskap skal ha tilgang til alt jeg eier og gjør digitalt. Hvis jeg uansett var en terrorist ville jeg ikke snakket med medterroristene på Google Talk/Gmail, planlagt bombemål på Google Earth og legge treningsvideoene ut på Google Video. En ekstern harddisk som backup passer meg bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...