Gå til innhold

Snart kan du betale med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette bare en vanlig rfid-brikke som like godt kunne vært limt fast på hva som helst? Hvor kommer mobilen inn i bildet? Jeg vil mye heller ha en RFID-brikke liggene i lommeboka, og som godkjennes når jeg går forbi.. (Så lenge jeg da ikke betaler nabokassens regning :p)

 

Edit:

Hmm, okay, ser nå at man skal slå inn koden på mobiltelefonen. Hva er vitsen? Kan man ikke heller ha rfid-brikken i lommeboka/på kortet og slå inn koden på den dingsen som mottar signalet? Ser ikke poenget i at koden skal tastes inn på mobilen kontra rett i en terminal... Men men

Endret av Halvis
Lenke til kommentar

Den overskriften leste jeg i 1998 også fra telenor...

 

som nevnt i artikkelen så var det eneste som kom muligheten til å betale en brus fra brusautomat... noe jeg foresten ikke har sett noe til i trøndelag enda....

 

Dette er en flopp... Visakortet er her...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

1. Smartkort... genial greie så lenge ikke alle telefonene har det som standard. Det er jo også mange som bytter telefon mye sjeldnere enn oss her inne på forumet, og som tvilsomt vil bytte bare pga dette.

Oystercard i London og Octopus i Hong Kong tenker jeg bare. Genialt, kan jo handle på 7/11, Mcdonalds, brusautomater og alt mulig med det kortet.

 

2. Scorpioen84 (er det nicket med vilje forresten?): Joda, på brusautomatene på prinsen kino kan man betale med sms, hvis man abonnerer på teit tjeneste fra telenor. Ikke akkurat lettvint, eller for alle... Nå har jeg ikke vært der på mange måneder, men det gikk i alle fall tidligere.

At man ikke kan betale med visa på automater har forresten irritert meg mange ganger. Jeg er jo ikke typen som har småpenger hele tiden, og ikke tar de sedler heller...

Lenke til kommentar
At man ikke kan betale med visa på automater har forresten irritert meg mange ganger. Jeg er jo ikke typen som har småpenger hele tiden, og ikke tar de sedler heller...

 

problemet der er såkalte mikrobetalinger. husk at hver gang en bruker kortet så skal forskjellige instanser ha betalt.

 

bare ta en titt på bankkontologgen en gang og se hvor mange ganger dem lister opp betalingsterminalgebyr.

 

om en skal betale 2,50 for hver gang en skal ha ei brus til 10 så forsvinner vinninga i spinninga så å si.

 

og det er her oystercard og lignende kommer inn. en lader det omtrent som kontantkortsystemet på en mobil.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
bare ta en titt på bankkontologgen en gang og se hvor mange ganger dem lister opp betalingsterminalgebyr.

om en skal betale 2,50 for hver gang en skal ha ei brus til 10 så forsvinner vinninga i spinninga så å si.

Er det fortsatt noen som har det slik altså.?

Fri bruk på visakortet er tingen... ;)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg har flere visa-kort med fri bruk. I Skandiabanken oppfordrer de til at jeg skal ta ut penger i butikk, for det slipper de å betale for, mens de må betale hvis jeg tar ut i minibankene til andre banker (og de har jo ingen minibanker selv).

 

Jeg tror dog ikke at kostnaden knyttet til et varekjøp er særlig stor, finnes det kanskje noen prisliste hos bankenes betalingssentral, eller hvem var det nå som drifter det systemet? Kan i alle fall ikke se for meg at det koster i nærheten av 3 kroner som mange tar i gebyr?

 

Er det derimot en kostnad knyttet til bruk av kredit-delen på kortene, altså hvis ting ikke debiteres direkte fra konto? Jeg opplever nemlig stadig i utlandet at de vil ta 1,5% eller noe slikt, ekstra hvis man vil betale med visa i stedet for cash...

 

Bare litt grubling som egentlig ble litt off topic. Sorry, bare nysgjerrig :)

Lenke til kommentar

har ikke noe tall å vise til dessverre. Men husker jeg kom over en regning for bruk av kortterminal på et par hundretusen. Om den regninga var for en måned, et kvartal eller så mye som et år aner jeg ikke... Mao er det ikke sikkert det er så ille.

 

Men uansett: synd at butikker - og til sist kundene - må betale for kortløsningene. Forstår jo at vedlikehold o.l. koster penger, men det har nå heller aldri vært gratis å trykke opp sedler/mynter. Så jeg skulle gjerne sett staten kunne tatt det økonomiske ansvaret rundt å drifte betalingsløsninger.

Lenke til kommentar

Det du sier om kostnaden ved å ha kontanter er faktisk et godt poeng. Mynter behøver jo ikke skiftes ut så ofte, men det gjør sedler. I utgangspunktet burde kontanter nå vært unødvendig. Det eneste som mangler er kanskje litt bedre reserveløsninger for kortbruk. Kostnadsbesparelsen ved å ikke lage og vedlikeholde kontanter burde altså kunne gått til å drifte elektroniske betalingssystemer. Godt poeng Halvis :)

 

Ligger forresten en fin publikasjon som jeg fant på Norges Banks sider, "Årsrapport om betalingssystemer"

 

Dei fleste minibankane i Noreg tilhøyrer bankane. Eigaren

av ein minibank mottek eit interbankgebyr på 6,90 kroner

når eit BankAxept-kort som er utferda av ein annen bank,

blir nytta til å ta ut kontantar. Banken som har utferda kortet,

blir belasta for dette gebyret. Nesten alle bankane i utvalet

tek seg betalt av kunden når pengar blir tekne ut i andre

bankar sine minibankar. Den gjennomsnittlege listeprisen

låg framleis så vidt under interbankgebyret i 2006

(Kap. 3: Prisar i

betalingsformidlinga)

 

Jeg prøvde også å finne ut hva det koster å benytte seg av varekjøp, men jeg fant bare ut hva bankene belaster deg som privatkunde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...