Gå til innhold

Vil hindre iPhone-monopol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Norge vil neppe monopol på iPhone tatt godt imot.

Slik det er i dag tilbyr jo både Telenor og Netcom mulighet for å si at bindingen mot et bruddgebyr på opptil 2.000 kr. Dette må jo også være mulig når iPhone blir lansert, men det blir da spennende hvordan avtale en av dem (hvis den kommer for salg her) gjør med Apple.

Lenke til kommentar
Vi er heldig i Norge med et såpass sterkt forbrukerombud og forbrukervern. :)

 

Det kan man jo diskutere om forbrukerombudet har innflytelse til å påvirke noe som helst. Det spørs det om de har. Om det blir slik at Apple må selge telefonen ulåst eller via flere operatører, så kan det jo hende de driter i å selge telefonen i Norge. Hvor heldige er forbrukerne da ... Kan vi omformulere det til at vi er heldige som har et forbrukerombud som hindrer norske forbrukere fra å kjøpe enkelte produkter? :)

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Åpning av iPhone-salget vil jo bare gå ut over brukerne - man må bestille abonnementet i butikken for å kjøpe en telefon, slik som med alle andre subsidierte telefoner i dag, og dermed kan man ikke gjøre som i USA og kjøpe en billig, AT&T-subsidiert telefon, for så å låse den opp med én gang man kommer inn døra hjemme.

 

Jeg er glad jeg kjøpte iPhone i USA mens dollaren var lav, i stedet for å handle for fire-fem tusen på Finn... :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er bra. Om dette hindrer salg av iphone så vil jeg tro at de som virkelig vil ha denne mobilen får tak i den og hacker den. Og om den kommer til salg så kommer den mere brukervennlig out of the box.

 

Den eneste som taper er Apple som prøver å binde opp produktet sitt så mye som mulig. apple fansen vil sikkert være uenig og jeg forstår det

Lenke til kommentar
Den eneste som taper er Apple som prøver å binde opp produktet sitt så mye som mulig. apple fansen vil sikkert være uenig og jeg forstår det

 

Å binde iPhone opp mot tungt subsiderte dyre abonnement er et av Apples lurere triks i det siste, faktisk. :) Det er vanskelig nok å selge en teknologisk utdatert telefon til $500, men om de hadde vært nødt til å vise iPhones egentlige pris på nærmere $1500 (jfr. prisen i tyskland på €999) hadde de aldri klart å selge en eneste telefon. iPhones suksess i USA er nesten utelukkende basert på at kjøperne ikke vet hva telefonen egentlig koster dem. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Det er vanskelig nok å selge en teknologisk utdatert telefon til $500, men om de hadde vært nødt til å vise iPhones egentlige pris på nærmere $1500 (jfr. prisen i tyskland på €999) hadde de aldri klart å selge en eneste telefon. iPhones suksess i USA er nesten utelukkende basert på at kjøperne ikke vet hva telefonen egentlig koster dem. :)

 

Teknologisk utdatert? Fordi den mangler MMS og 3G? Etter omtrent en måneds bruk savner jeg slett ikke noen av delene - og fordelene med telefonen overgår LANGT alle ulemper jeg har klart å finne. Brukergrensesnittet er så mye bedre enn noen telefon jeg noensinne har vært borti, og touchskjermen er MYE bedre enn for eksempel en kompis sin HTC-telefon som jeg har fått anledning til å prøve. Når telefonen samtidig er så kraftig som den er, og slår absolutt alle andre smart-telefoner på hastighet, er det ikke tvil for mitt vedkommende.

 

...dessuten koster den $399, ikke $500, i USA. Og det har ikke slått deg at prisen på €999 er satt fordi de ønsker at folk skal kjøpe subsidierte telefoner...?

Lenke til kommentar

At den er utdatert er en sannhet med modifikasjoner. Det er mye den mangler, men den teknologien som er der, er bra utført. Jeg skjønner den er aktuell for noen.

 

Den store grunnen til at den selger (i mine øyne) er dens store likheter med ipod og dens "samarbeid" med itunes. De som har ipod og itunes vil se fordeler med iphone. Dette i tillegg til en orginalitet.

 

Jeg må si at den har overrasket meg. Det skal bli spennende å se hvordan den gjør det i fremtiden. For min del vil jeg aldri ha en mobil uten taster igjen.

 

I tillegg har jeg fått apple litt i halsen, mest pga en utrolig hype i media og en haug med mennesker som tilsynelatende ikke forstår at man kan ha en ryddig media samling uten itunes og ipod.

Lenke til kommentar

Jorgis her er du litt på bærtur. Prisen på iPhone er ikke EGENTLIG €999. Det er helt feil, grunnen til at de selger den så dyrt er at de vil at alle skal styre unna det, og heller kjøpe den for €399, slik at de blir kunder hos Tmobile/O2 eller hvem det nå er. Apple tjener penger på å selge iPhone til $399 i USA.

Lenke til kommentar
Jorgis her er du litt på bærtur. Prisen på iPhone er ikke EGENTLIG €999. Det er helt feil, grunnen til at de selger den så dyrt er at de vil at alle skal styre unna det, og heller kjøpe den for €399, slik at de blir kunder hos Tmobile/O2 eller hvem det nå er. Apple tjener penger på å selge iPhone til $399 i USA.

 

Den selges for €999 så da blir det prisen på den uten operatørlås, uavhengig av hvilken politikk fra Apple/02/T-Mobile som ligger til grunn for valget av pris. Det er latterlig dyrt, men selvfølgelig står vi alle fritt til å ikke kjøpe en til den prisen. Nå som den for øyeblikket ikke kan låses opp grunnet ny bootloader-versjon i de nyeste enhetene så kan det jo hende at det selges noe til denne høye prisen. Hvis man ikke da bare kjøper en enhet fra ebay som garantert blir billigere.

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med min Iphone ved privat bruk, som jobbmobil ville den dog ikke fungert som det nevnes i artikkelen. Til det mangler den for mye funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Jorgis her er du litt på bærtur. Prisen på iPhone er ikke EGENTLIG €999. Det er helt feil, grunnen til at de selger den så dyrt er at de vil at alle skal styre unna det, og heller kjøpe den for €399, slik at de blir kunder hos Tmobile/O2 eller hvem det nå er. Apple tjener penger på å selge iPhone til $399 i USA.

 

Apple tjener penger på å selge iPhone til $399 fordi de får relativt store andeler av hva brukerne betaler til AT&T. Hvis folk ikke aktiverer telefonen til AT&T taper faktisk Apple penger per iPhone de selger, hvorfor ellers tror du de ikke vil tillate folk å betale iPhone med kontanter? Eller forsøker å sperre for at folk skal jailbreake/unlocke dem?

 

If one analyst’s estimate is correct, those unlocked phones are costing Apple millions of dollars. Piper Jaffrey analyst Gene Munster said that he believes Apple receives $18 per iPhone per month from AT&T Wireless, based on iPhone-related revenue Apple reported in its latest quarterly earnings, totaling more than $4.5 million in lost revenue.

 

$18 per mnd. blir i løpet av to års binding $432 direkte til Apple i tillegg til de $399 de tar i butikken. Apple kan ta så "lav" pris på Apple Store fordi de får dekket inn resten av summen fra AT&T. Kanskje €999 er en overdrevet pris, men uten binding i USA vil den trolig måtte koste nærmere $800.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...