Gå til innhold

Sett fart på XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sett fart på XP

Minnepinner kan gi bedre ytelse

 

Med programmet eBoostr kan du med bruk av USB-minnepinner la Windows XP jobbe raskere.

 

Uten at vi i denne omgang har gjort noen vitenskapelig test, virket testsystemet å være noe mer responsivt etter installasjonen av eBoostr. Programmer syntes å starte opp ørlite raskere, men forskjellen er likevel helt marginal.

 

Stemmer "introen" godt overens med "konklusjonen"?

Lenke til kommentar
Helt off-topic, men hvor mye RAM brude man egentlig ha for å slå av pagefile? Kjører 3GB RAM med ett par i dual-channel og en enkeltstående brikke. Vet dette ikke er helt optimalt, men merka godt forskjell fra bare 2 brikker.

Det er det bare deg selv som kan svare på. Viss du bruker under 3GB minne så kan du slå av vekslefilen, det er vel ikke særlig mangen som bruker over den mengen minne til vanlig uansett. Men som det er sagt over, det lønner seg ikke å slå av vekslefilen, PC-en blir ikke noe kjappere uansett. For å finne gode grunner til å ikke slå av vekslefilen så er det bare å søke litt på Google.

Lenke til kommentar

Interessant, men står det noe mer om cachestrategien til eBoostr? Readyboost har som kjent en Cachestrategi som går på å lagre dll-filer på minnepinnen fordi det er små filer som ofte blir aksessert. Hvis denne fungerer på samme måte så tipper jeg de gir den samme effekten på systemet.

 

Selv kan jeg tenke meg å installere en programvarebasert Ramdisk på XP og la utvalgte programmer kjøre derfra. Sammen med en sync-applikasjon som kan lagre innholdet på harddisken før jeg slår av maskina og laste det inn i ramdisken igjen ved oppstart så tror jeg det vil fungere svært effektivt. Særlig for nettleseren og cachede filer fra den.

 

Programmets egen ytelsestest viste at vi oppnår i snitt over 20 MB/s lesehastighet fra cachen (minnepinnen), mens harddisken i systemet kun leverer 10 MB/s. Sistnevnte virker imidlertid kunstig lavt.

Jeg synes ikke det virker lavt for de filtypene det typisk er snakk om (dll). Det er ikke uvanlig at harddisken bruker 80-90% av tida på å vente på aksesser når mange så små filer skal leses. Maksimal overføringshastighet som ofte er 50-80 MB/s på harddisker oppnår man kun når det leses store sammenhengende filer (mange MB uten å flytte lesehodet til annet enn neste spor).

Lenke til kommentar
Dette har jeg ikke noe tro på. De testene jeg har lest av Vista's ReadyBoost viser marginale forskjeller. Vil tro man får mer igjen for pengene ved å kjøpe mer systemminne istedenfor softwarelisens + rask minnepinne.

 

Tror du heller skal prøve FØR du snakker jeg.

 

Har lasta dette ned og prøvd dette på maskinen min, har dog 2,4Ghz og 1,5GB system minne og en Kingston 1GB minnestikk.

 

Installerte stikken, kjørte i Gang Opera, IE og begge ble cachet opp i minnestikken og ved neste oppstart av disse programmene gikk det mye raskere.

 

Testet også med Sims2 og UT2k3, ved første oppstart av disse spillene med minnestikke så gikk de som "vanlig", ved neste oppstart av begge spillene gikk det makabert raskere. Ved Sims2 så ble loade tiden halvert fra spillet lastes inn til man kan spille. Ved UT2k3 så merket jeg at endel menyer lastes raskere inn, vanskelig å måle loading fra brett til brett da jeg spiller online.

 

Men klart, det er forskjell fra system til system, vil absolutt anbefale for de som ikke har "verdens beste" systems spek.

 

Frank

Lenke til kommentar
Startet du PC-en om igjen mellom forsøkene sånn at det ikke lå i ram?

 

Nei, minne pinnen blir ikke tømt ved omstart av maskin, det ligger fast på minnepinnen. Men det vil hele tiden bli lagt inn nytt ut fra hvilke programmer du bruker.

 

Er jo derfor det også ble valgt minnepinne som teknologi slik at den ikke blir tømt, skal den bygge opp heletiden så forsvinner noe av poenget.

 

JEg er ikke 100% sikker, men jeg vil tippe at programmet hele tiden dytter inn det som er mest brukt og det som er nyest. slik at den ikke holder på gamle filer.

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Nei, minne pinnen blir ikke tømt ved omstart av maskin, det ligger fast på minnepinnen. Men det vil hele tiden bli lagt inn nytt ut fra hvilke programmer du bruker.

Det var ikke det han spurte om. Windows mellomlagrer som kjent også nylig brukte programmer i RAM slik at forskjellen på første og andre gangs oppstart er stor helt uavhengig av om man bruker readyboost/eboostr eller ikke. For å si noe om hvorvidt eboostr fungerer må man sjekke forskjellen i oppstartstid første gang etter reboot med og uten programmet. Altså: Ta tiden uten eboostr -> installer eboostr -> omstart -> last programmer for at cachet skal fylles opp -> omstart -> ta tiden *med* eboostr.

Lenke til kommentar
Nei, minne pinnen blir ikke tømt ved omstart av maskin, det ligger fast på minnepinnen. Men det vil hele tiden bli lagt inn nytt ut fra hvilke programmer du bruker.

Det var ikke det han spurte om. Windows mellomlagrer som kjent også nylig brukte programmer i RAM slik at forskjellen på første og andre gangs oppstart er stor helt uavhengig av om man bruker readyboost/eboostr eller ikke. For å si noe om hvorvidt eboostr fungerer må man sjekke forskjellen i oppstartstid første gang etter reboot med og uten programmet. Altså: Ta tiden uten eboostr -> installer eboostr -> omstart -> last programmer for at cachet skal fylles opp -> omstart -> ta tiden *med* eboostr.

 

 

Har testet litt, da jeg gjorde en dårlig test til å begynne med.

 

De-aktiverte eBoostr, lastet inn Sims2 på 1min37sec.

Avsluttet Sims2

Lastet inn Sims2 og det tok da ca 58sekunder

Avsluttet Sims2

Lastet inn Sims2 og det tok da ca 58sekunder

*************************************

Restartet maskinen med eBoostr aktivert

lastet inn Sims2 på ca 1min37sec.

Avsluttet Sims2

Lastet inn Sims2 og det tok da ca 58sekunder

Avsluttet Sims2

Lastet inn Sims2 og det tok da ca 58sekunder

 

Jeg for bite i det sure eplet og trekke min tidligere konklusjon tilbake (dere hadde rett).

 

Kan nevne at den eneste feilkilden er stoppeklokken min og raskheten i fingerferdigheten min.

 

Beklager for rask konklusjon.

 

Men jeg kan i hvertfall nevne at menuer lastes raskere i UT2k3 med eBooster enn uten så litt nytte verdi har det i hvertfall, men ikke verdt pengene de ønsker for en lisens.

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...