Gå til innhold

TOP500-liste med mye nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrivefeil i artikkelen:

 

Storbritannia er den store aktøren i Europa med 48 systemer (opp fra 43), mens Tyskland kommer inn som nummer to med 31 (ned fra 24).

Skulle vel stått opp der?

 

Selvsagt. Takk. Det har blitt rettet.

 

Her har ikke skribent brukt en supercomputer til regninga nei:p Er svært vanskelig å gå ned fra 24 til 31!

 

Min hjerne er kun en supercomputer visse tider på døgnet - tydeligvis ikke da jeg nærmet meg slutten på artikkelen. På det tidspunktet begynte muligens følgende "logikk" å ta over...:

 

 

post-100671-1195039925_thumb.png

 

 

-Espen

Lenke til kommentar
Bare jeg som lurer på hva disse blir brukt til, sånn til det daglige?

Top500 har en rekke statistikker over systemene, blant annet bruksområde.

 

Sjekk kakediagrammet her.

 

 

40% av bruksområde er 'not specified'. Siden en stor andel av systemene står i USA så tror jeg kanskje de brukes av Skynet og til overvåkning av hele verden, samt strategisk planlegging av tredje verdenskrig. :ph34r: :!:

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Hehe, det er en del klassifiserte systemer i det amerikanske forsvaret (f.eks til atombombesimuleringer) men det er også en del systemer som rett og slett ikke har ett enkelt bruksområde. Det kan være spleiseprosjekter mellom en rekke store institusjoner eller basert på utleie av kapasitet. Svært mange av de på lista leier nok ut overskuddskapasitet.

Lenke til kommentar
ikke overraskende ble norge knust av sverige, på plass nr 5, 23, 154, 209, 353, 394 og 445.. :p

Overrasket meg litt. De største forbrukerne av dataprosessering i Norge er jo oljeindustrien og værtjenester. Og Norge har jo langt mer av dette enn Sverige.

 

Lurer på hva som egentlig foregår i Sverige som gjør at de har behov for så mange sentere.

Lenke til kommentar

Sverige bruker omtrent 4-5 ganger så mye penger på forskning som Norge. Det kan ha noe med saken å gjøre.

 

Sveriges plasseringer:

5. plassen: Government Agency

23. plassen: National Supercomputer Centre som blant annet har samarbeid med Saab og Sveriges Meteorologiska och Hydrologiska Institut

154. plassen: Finansinstitusjon

209. plassen: Chalmers University of Technology

353. plassen: Finansinstitusjon

394. plassen: Finansinstitusjon

445. plassen: Finansinstitusjon

Lenke til kommentar

Oi! Det er ennå mer enn jeg hadde trodd. Sammenlagt får jeg 459 av 500 plasseringer (91,8%) til Linux (inkludert de som bruker både Linux og Unix). En klar andrepass går til ulike Unix-systemer (inkludert AIX) med 6,2%.

 

Jeg fikk ikke opp OS-statistikken som historikkdiagram. Skulle likt å sett hvordan det har utviklet seg gjennom tidene.

Lenke til kommentar
ikke overraskende ble norge knust av sverige, på plass nr 5, 23, 154, 209, 353, 394 og 445.. :p

Overrasket meg litt. De største forbrukerne av dataprosessering i Norge er jo oljeindustrien og værtjenester. Og Norge har jo langt mer av dette enn Sverige.

 

Lurer på hva som egentlig foregår i Sverige som gjør at de har behov for så mange sentere.

 

Den svenske staten spytter mer penger inn i forskning enn den norske. Ergo de bruker senterene sine til forskning (men hva de spesifikt brukes til aner jeg ikke).

Lenke til kommentar
ikke overraskende ble norge knust av sverige, på plass nr 5, 23, 154, 209, 353, 394 og 445.. :p

Overrasket meg litt. De største forbrukerne av dataprosessering i Norge er jo oljeindustrien og værtjenester. Og Norge har jo langt mer av dette enn Sverige.

 

Lurer på hva som egentlig foregår i Sverige som gjør at de har behov for så mange sentere.

De har verdens største torrent-tracker. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...