Gå til innhold

Hundredobbel ADSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ligner veldig på nyheten som itavisen.no hadde for en måneds tid tilbake.

Jeg har 20mbit ADSL, hvis jeg dobler dette vil jeg få 40mbit(?), så hvis jeg får en linje som er 13ganger så rask vil jeg da få 260mbit. Eller er det bare jeg som er på bærtur? :(

Hvilken standard er hastigheten målt imot, finnes det en standard som tilsier at ADSL er 1,25mbit?

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
Dette ligner veldig på nyheten som itavisen.no hadde for en måneds tid tilbake.

Jeg har 20mbit ADSL, hvis jeg dobler dette vil jeg få 40mbit(?), så hvis jeg får en linje som er 13ganger så rask vil jeg da få 260mbit. Eller er det bare jeg som er på bærtur? :(

Hvilken standard er hastigheten målt imot, finnes det en standard som tilsier at ADSL er 1,25mbit?

Du får ikke 20mbit ADSL da. Det er ADSL2+

 

Er ingen standard. Men ligger som oftest på mellom 1-8mbit. Her er det målt utifra 2,5mbit som er ganske normalt

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Hundredobbel i forhold til hva? Det siktes i den australske artikkelen til en sammenligning med de fleste australske internettbrukere. Disse har pr dato 1-2Mbit mens man selvsagt skal sammenligne med dagens ADSL2+ ~20Mbit.

En ting som ikke nevnes er hvilken hastighet man får ved økende avstand til sentralen. Dette er jo problemet ved bruk av vdsl o.l. over dagens kobbernett. Man må bo svært nær sentralen før man får de store hastighetene.

Lenke til kommentar

Mulig at jeg ikke så det i artikkelen, men må de bytte kabler for å klare det? Altså nye kabler med tenknologien. Viss de ikke trenger det, men bare å implentere de algoritmene i det gamle nettverket.

 

Uansett, vil det ikke være noe annet som kan slå "algoritme adslen"? Som WiFi, fiber eller noe annet eksotisk noe.

Endret av Jochi
Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi fortsette å bruke ADSL i fremtiden? Den teknologien er jo blitt forbikjørt av en haug med andre nettverksteknologier i Norge i det siste.

ADSL har fordelen av å kunne bruke et eksisterende kabelnett. Kostnaden av å legge nye kabler til hver husstand kan bli formidable for alle som ikke bor i blokk/rekkehus i tettbebygde områder.

 

Redigert: Ett minutt for sen.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi fortsette å bruke ADSL i fremtiden? Den teknologien er jo blitt forbikjørt av en haug med andre nettverksteknologier i Norge i det siste.

ADSL har fordelen av å kunne bruke et eksisterende kabelnett. Kostnaden av å legge nye kabler til hver husstand kan bli formidable for alle som ikke bor i blokk/rekkehus i tettbebygde områder.

 

Redigert: Ett minutt for sen.

Det eksisterende kabelnettet som ikke har kapasitet til mere enn at et par stykker kan få en grei linje?

Lenke til kommentar
Mulig at jeg ikke så det i artikkelen, men må de bytte kabler for å klare det? Altså nye kabler med tenknologien. Viss de ikke trenger det, men bare å implentere de algoritmene i det gamle nettverket.

 

Uansett, vil det ikke være noe annet som kan slå "algoritme adslen"? Som WiFi, fiber eller noe annet eksotisk noe.

 

De bruker eksisterende kabelnett, det har alltid vært hele vitsen med ADSL. Algoritmer har ingen ting med akkurat dette å gjøre. Funksjonene/ algoritmene/ teknikken ligger inni boksene. Bokser må derfor byttes i sentraler og hos sluttbruker.

 

Masse som kan slå gammel ADSL(2+) og masse som kan slå evt nye, men ingen kan slå ADSL på infrastruktur. Har du telefonkabel til huset er ADSL tilgjengelig, hos de aller aller fleste.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi fortsette å bruke ADSL i fremtiden? Den teknologien er jo blitt forbikjørt av en haug med andre nettverksteknologier i Norge i det siste.

ADSL har fordelen av å kunne bruke et eksisterende kabelnett. Kostnaden av å legge nye kabler til hver husstand kan bli formidable for alle som ikke bor i blokk/rekkehus i tettbebygde områder.

 

Redigert: Ett minutt for sen.

Det eksisterende kabelnettet som ikke har kapasitet til mere enn at et par stykker kan få en grei linje?

 

Det der har med leveerandøren din å gjøre. Hver enkelt ADSL abonenet har koblet et eget trådpar inn mot sentralen så der er det ingen deling. Derfra er det normalt med fiber videre tror jeg. Kan nok være at flere par kan forstyrre hverandre men igjen er det utstyret som er problemet. Her ute i gokk var det umulig for telenor å levere mer enn mini løsningen <= 700k. En lokal leverandør klarte fint 4MBit og det etter at naboene har fått seg ADSL og på de samme kablene. Bedre utstyr og bedre optimalisering var det som skulle til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...