Gå til innhold

- Telenor fører kundene bak lyset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste Netcom gjør for tiden, er å furte jo.. Hvorfor ikke bare holde kjeft og gjøre samme som Telenor?

Les: Two wrongs make a right

 

Det er direkte ulovlig i henhold til markedsføringsloven å komme med uriktige påstander i reklame. Den loven er der med god grunn og det er bare bra at det påpekes brudd på den slik at man får ryddet bort de uriktige påstandene. Ingen vil bli lurt og loven beskytter de som blir forsøkt lurt.

Lenke til kommentar
Eneste Netcom gjør for tiden, er å furte jo.. Hvorfor ikke bare holde kjeft og gjøre samme som Telenor?

Takk gud for at Netcom ikke gjør som Telenor. Telenor har ikke skjønt dette i det hele tatt. Netcom sin vennetjeneste er en tilleggstjeneste og ikke et abb. Dette gjør netcom sin løsning en million ganger bedre enn Telenor sin da du kan kombinere dette med det abb du vil og de andre tilleggstjeneste netcom har som heller ikke Telenor har :) F.eks billig sms tjesten sms mania og smart talk.

Lenke til kommentar

Altså.. Slik jeg ser det er det ingenting galt i Telenors påstand? Gitt at Telenor har flere mobilkunder enn NetCom vil jo løsningen være "best for folk flest"? Da vil det jo i teorien være flere mennesker å ringe gratis til enn via NetComs tjeneste?

 

Kikker på regninga for oktober nå. 2 timer og 46 minutter til Telenors nett, 1 time og 3 minutter til NetComs/andres nett. Og da veit jeg at "Telenors nett" i all hovedsak innebærer Telenor selv. På NetCom/andre er det en drøss med operatører.

 

 

Ikke veit jeg. Underlig utspill fra NetCom. Telenor spiller på det eneste håndfaste; antallet mobilkunder. Netcom prøver seg med en SISU-kalkyle og Telenor svarer med en SISU-kalkyle. Telenor skulle bare slått fast fakta ang antall mobilkunder og latt NetCom kalkulere sin egen urimelighet. Telenor har 54 % markedsandel mot NetComs 23 % ifølge NA24.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår artikkelen så har Netcom tatt høyde for hvor mange som er i hvilke nett:

 

Vederhus har satt opp et regnestykke basert på uavhengige tall fra Post- og teletilsynet. Tallene tar for seg hvor lenge gjennomsnittskunden ringer, hvor mange samtaler han/hun tar og hvilket mobilnett gjennomsnittet ringer mest til.
Lenke til kommentar

Telenor FriVenner ringer kun til Telenor kunder, ikke DJuice. Det er et stort problem etter min mening grunnet man ikke kan finne ut hvilke abo den man ringer har utenom at de har Telenor (Telenor+Djuice). På dette skiller ikke Telenor, kun på venneabonementene sine! Alle andre ting er Telenor Telenor og Djuice. Hvis ikke hadde FriVenner vært veldig gunstig, men enda gunstigere om man hadde hatt det som en tilegstjeneste til f.eks. FriFiks, eller Djuice NonStop. Dette hadde helt klart vært det gunstigste. Velge det abonementet man vil, med de tilleggstjenester man vil, men noe må jo Telenor tjene penger på også ;)

Lenke til kommentar
Ikke veit jeg. Underlig utspill fra NetCom. Telenor spiller på det eneste håndfaste; antallet mobilkunder. Netcom prøver seg med en SISU-kalkyle og Telenor svarer med en SISU-kalkyle. Telenor skulle bare slått fast fakta ang antall mobilkunder og latt NetCom kalkulere sin egen urimelighet. Telenor har 54 % markedsandel mot NetComs 23 % ifølge NA24.

Helt enig med deg. Netcom er jo helt på bærtur her. "Best for folk flest" er jo ikke det samme som "best for en gjennomsnittskunde" slik det later som Netcom her hevder.

 

Netcom har markedsført hardt på at deres venneløsning kunne nå mange flere personer enn andre venneløsninger. Plutselig nå når Telenor lanserer, og Netcoms løsning ikke lenger kan nå flest personer, begynner de å surre med gjennomsnittskunder og gjennomsnittelig ringemønster. Det henger jo rett og slett ikke på greip.

 

For meg så virker det nesten som om Netcom skiftet strategi etter at de ble kjøpt opp av søta bror. Tidligere var Netcom innovative og lanserte nyheter i bøtter og spann, nå for tiden gjør de jo ikke annet enn å sutre og klage over hvor urettferdig alt er.

Lenke til kommentar
Har ikke telenor i alle år lurt kunder og ført dem bak lyset da?

 

Kom gjerne med eksempler?

 

Vel. Hvem sin skyld er det ADSL kom så sent som det gjorde? Jo telenor melket ISDN markedet mest mulig før de lanserte bredbånd.

Nå er vi igang igjen med akkurat det samme, bare med fiber.

Modemene telenor skipper ut har klarlagt fiber, men blir ikke tatt ibruk før de har melket dsl ferdig.

Takk telenor for at vi i dette landet halter etter sverige når det kommer til bredbånd.

 

Så kan vi se på mobil delen. Hørte for ikke lenge siden det var flere tusen kunder som enda satt på det gamle kontantkortet med SKYHØYE ringepriser. Kundene vet ikke bedre, og dette er synd.

 

Gleder meg så jæ***ig til den dagen telenor blir skilt ut fra regjeringen og vi er kvitt monopolet, det har skadet forbrukerne i ALLE år og det vil det fortsette med..

Lenke til kommentar
Har ikke telenor i alle år lurt kunder og ført dem bak lyset da?

 

Kom gjerne med eksempler?

 

Vel. Hvem sin skyld er det ADSL kom så sent som det gjorde? Jo telenor melket ISDN markedet mest mulig før de lanserte bredbånd.

Nå er vi igang igjen med akkurat det samme, bare med fiber.

Modemene telenor skipper ut har klarlagt fiber, men blir ikke tatt ibruk før de har melket dsl ferdig.

Takk telenor for at vi i dette landet halter etter sverige når det kommer til bredbånd.

 

Så kan vi se på mobil delen. Hørte for ikke lenge siden det var flere tusen kunder som enda satt på det gamle kontantkortet med SKYHØYE ringepriser. Kundene vet ikke bedre, og dette er synd.

 

Gleder meg så jæ***ig til den dagen telenor blir skilt ut fra regjeringen og vi er kvitt monopolet, det har skadet forbrukerne i ALLE år og det vil det fortsette med..

 

Med mindre infrastrukturen skilles ut i et statlig eid selskap har du heller mye å grue deg til. Selv i dag hvor sleskapet er statlig kontrollert har de drevet utstrakt bruk av kryss-subsidiering og regnskapstriksing mellom de to delene. Dersom de blir privateid vil profitt maksimeringen garantert bli enda verre. Selvsagt kan man håpe på at de da blir overvåket skikkelig av et statlig organ men jeg har mine tvil.

Nei, uten splitting av selskapet vil det uansett eierform være en monopol aktør og den makten blir de stadig flinkere til å utøve uten å bli tatt for det. Saken her er et godt eksempel på det. Tragisk.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår artikkelen så har Netcom tatt høyde for hvor mange som er i hvilke nett:

 

Vederhus har satt opp et regnestykke basert på uavhengige tall fra Post- og teletilsynet. Tallene tar for seg hvor lenge gjennomsnittskunden ringer, hvor mange samtaler han/hun tar og hvilket mobilnett gjennomsnittet ringer mest til.

I regnestykket er det brukt 25.4% som andel trafikk NetCom og 51,60 Telenor, så det er faktisk tatt høyde for hvor mye gjennomsnittet ringer til hvilken operatør (litt for tidlig på morgenen til å formulere det på en bra måte).

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...