Gå til innhold

Kulturo: Min nabo Totoro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilsynelatende har herr Stian Melleby gjort en liten bummert ved å anmelde en film kulturo tidligere har gitt karakter til. Men det er ikke noe nytt, f.eks. Aftenpostens filmanmelder Per Haddals terningkast avviker ofte fra hva de samme filmene får når de vises på tv året etter.

 

Men det er totalpakken DVD-utgivelsen utgjør som blir anmeldt her, og det kan kanskje rettferdiggjøre å anmelde det på nytt. Synes allikevel man burde unngå "dobbel" anmeldelse i fremtiden. Kanskje ved å referere til anmeldesen av filmen da den gikk på kino, oppgi karakteren da, og skrive litt om ekstramateriale, etc.

Lenke til kommentar
Har lyst til å se denne :) Er den like bra som Gihirio og Heksene?

Nnnnja, nei, kanskje. Det kommer an på den som ser. Selv synes jeg Spirited Away (Chihiro og Heksene på norsk) er mye bedre fordi magi og eventyr er en mye større del av filmen. Så å si alt er normalt i My Neighbour Totoro, bortsett ifra noen veldig få vesener. Men i Spirited Away er alt og alle magiske, unike og interessante.

Lenke til kommentar

Totoro er en fantastisk film og det er også de andre filmene til Studio Ghibli / Hayao Miyazaki.

Det er antagelig mye fra japansk kultur som gjør at disse filmene til tider kan virke spesielle.

Guder er ofte med i filmene, men da ikke som en stor Gud. Mere av typen elveguden, skogsguden osv...

Skal jeg ramse opp mine 10 favoritt tegnefilmer så er nok ca de 5 første plassene en Ghibli film. Disney kommer ikke før på en ca 6. plass.

 

 

Har du ikke sett en Ghibli film før så vil jeg anbefale å begynne med:

Kiki's Delivery Service, My Neighbor Totoro og Whisper of the Heart (min favoritt Ghibli film :love: )

Dette er enkle feelgoodfilmer av høy klasse.

 

Flere:

Laputa: Castle in the Sky, Spirited Away og Howl's Moving Castle

 

Og:

Nausicaä of the Valley of the Wind og Princess Mononoke

 

Har du lyst til å se en virkelig trist film så ser du Grave of the Fireflies :cry:

 

Noen til:

The Cat Returns og Porco Rosso er et par ok filmer mens Pom Poko og Only Yesterday begynner å bli for spesielt intresserte.

Only Yesterday er en bra film, men det er en type film jeg synes blir kjedelig. Mora di hadde helt sikkert elsket den.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at Spirited Away er den mest magiske, og eventyrlige filmen av Studio Ghibli, og den som kommer nærmest er nok Howl's Moving Castle. Den har også samme tegnestilen som førstnevnte film.

 

I tillegg til de filmene Rivers nevnte, så er Tales From Earthsea en meget bra film.

 

Forøvrig så er Only Yesterday den eneste Studio Ghibli-filmen jeg ikke liker. I Can Hear the Sea ligger mer eller mindre i samme sjanger, men denne føles ikke så langtrukken som Only Yesterday.

 

My Neighbors the Yamadas er den eneste ikke-pre-Studio Ghibli filmen jeg ikke enda har sett. (Eneste pre-SG-filmen jeg har sett er Nausicaä of the Valley of the Wind) Noen som vet om den er bra?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
I tillegg til de filmene Rivers nevnte, så er Tales From Earthsea en meget bra film.

Av en eller annen grunn har jeg ikke fått med meg den. Antagelig fordi den ikke har vært ute på DVD så lenge.

 

 

Kan også anbefale (Lupin the III:) The Castle of Cagliostro (1978).

Den er laget før Studio Ghibli ble dannet, men det er en Hayao Miyazaki film.

Dette er en mer tradisjonell tegnefilm som man er vant til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...