Gå til innhold

Over og ut for norske Asono


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det kjøpte Asono opp partier av billige, koreanske mp3-spillere, satte sitt eget navn på dem og kalte det "norsk design". Hadde de lagd bra, konkurransedyktige spillere hadde de trolig klart seg.

Lenke til kommentar
Jeg følte aldri at asono traff riktig når det gjaldt design / spesifikasjoner for min del så jeg endte som regel opp med andre alternativer.

Nemlig. Hvem er det som vil gå med et høreapparat rundt halsen. Mica spilleren var grusom. MP3 spillere skal puttes i lomma. Selv kjøpte jeg DVD spilleren, 1000kr kostet den vel. Men nå får du jo tilsvarende for 400kr. Ikke lett å lykkes på markedet for forbukerelektronikk

Lenke til kommentar
dessverre så tror jeg at duppedingser som mp3 spillere kommer til å bli en saga blott i fremtiden med mer avanserte mobiltelefoner som kan gjøre alt...

 

er derfor du ser apple gå stort ut med iphone og ipod touch (telefon og pda med itunes integrasjon).

 

min første mp3-spiller var en grundig cd-spiller, kjøpt mens de fleste mp3-spillerne hadde smått med kapasitet og ikke var utvidbar.

 

650mb med mp3 holder for noen timer med spilling ;)

men størrelsen "var" ett problem.

 

nå går det på en SE Z710, og jeg vil nok holde meg til telefoner fremover.

den, i kombo med jabra BT8010 er bare genialt :)

 

eneste "problemet" er at oppsettet ikke har like lang "stamina" som grundigen på 2 AA batterier...

Lenke til kommentar

Den første mp3-spilleren min var Asono. Verdens minste mp3-spiller med fargeskjerm.. Ååh, jeg elsket den! <3 Men 256 MB var ikke nok i lengden, hehe. Får nesten lyst til å dra den fram fra skuffen i blant.

 

Triste nyheter! Asono var en produsent jeg virkelig likte... Kan ha vært den litt stive prisen på produtene deres som skremte bort kundene, men.. :p

Lenke til kommentar

Mica spilleren (som var den eneste som ble frontet med "Norsk Design") ble designet av Norway Says en trio som har fått mye skryt bl. for sine möbler. De fikk den 5/11 et pris på en million svenske kr. for sine verk. De blir i svensk presse omtalt som "det bästa som hänt norsk design sedan andra världskriget" og det inkluderer DAB radioen DAB1 og musikkspilleren MICA begge to fra Asono.

 

I mine öyne er Asono ikke bare noe "importer og kreng" firma. Jeg har jobbet i bransjen og det finnes generellt to typer firmaer:

De förste

  1. Tar inn et produkt de kommer over fra Asia
  2. Presser prisen i bunn
  3. Selger til det ikke går lenger
  4. Går til punkt 1

Den andre bryr seg om produktet de skal selge. Er med på å forandre det lille ekstra som de i kategori ett mener er for dyrt å kjöre noe med. For å kunne konkurrere på pris må oftest produksjonen legges til Asia uansett, det gjelder jo ikka bare små importörer men også de store brunevaremerkene. Asono var dyktige med å tilpasse produktene de importerte og blande rene OEM og ODM produkter. Man trenker ikke å kunne skrive en MPEG I layer III dekoder i assambler for å lage en god mp3 spiller!

 

Det er trist at det ikke fungerte for Asono.

 

EDIT: Skriveleifer

Endret av beh
Lenke til kommentar

Husker at den første mp3-spilleren (den som ser ut som en trygghetsalarm) kun hadde USB 1.1.

Det gjorde at jeg tenkte at de prioriterte design over funksjonalitet (og i tillegg likte jeg ikke designet).

Derfor var aldri Asono et alternativ da jeg skulle ha mp3-spiller. Kan hende de senere spillerne var bedre, men jeg giddet aldri å lese tester av de. Det var allerede alt for hard konkurranse på markedet, og Asono kunne ikke tilby noe ordentlig unikt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt sansen for Asono, men de har ikke hatt noen større harddisk-spiller med god video funksjon, så dermed ble det en Creative Zen Vision M på meg. Men det var svært synd at Asono gikk konk; jeg var svært glad i deres DVD-spillere; et av de få på markedet som takla XviD/DivX tidlig og til og med fikk OGM-støtte senere.

Lenke til kommentar

Jeg har også erfaring med at selskaper som starter opp ikke har noen økonomisk kontroll og gir skyhøye lønninger, har altfor mye reiseutgifter osv osv.

 

Så går det noen år og de går på trynet pga. altfor høye utgifter. En prosess som ligner mer på en lang fest og pengesløsing fremfor bygging av bedrift.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...