Gå til innhold

Test: HTC Tytn II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne mobilen er et utrolig bra verktøy - den har jo absolutt alt. Min mening er også at batteriet er langt bedre enn på en tilsvarende telefon, mtp. nokia e90. Den har mange funksjoner, og disse bruker jeg hyppig. Derimot trenger jeg ikke lade den hver dag pga. dette. Nå har jeg riktig nok fjernet HSDPA og 3G for å redusere batteriforbruket, men av erfaring holder denne ganske bra (bruker telefonen mye). Kameraet er crappy dårlig og funger overhode ikke ved litt mindre belyste områder (jeg tenker da på en stue som har litt dempet belysning, så dette kunne vært mye bedre. Tommel opp for resten av telefonen funksjoner :)

Lenke til kommentar
Dessverre har operativsystemet i Tytn II sine ulemper. For det første gjør Windows telefonen veldig treg, og den er mye mindre responsiv enn en vanlig mobiltelefon. I tillegg er Windows veldig komplisert å bruke.

Dette er jeg absolutt ikke enig i. WM 6 er kjapt og responsivt nok til at det fungerer tilfredstillende. Jeg er av den typen som begynner å hisse meg opp om Word bruker mer enn 1.7 sekunder på å laste et Word-dokument. Jeg synes ikke jeg venter mye med en Windows-mobil. Bare sånn at det er nevnt. ;)

 

Når ble Windows mer komplisert å bruke enn en vanlig Nokia? Hvis du ikke er i stand til å bruke en Windows-mobil, bør du samtidig begrave PC-en og gå tilbake til skrivemaskinen.

 

For meg vitner denne testen om at Amobil-redaksjonen ikke har helt forstått hvordan en Windows-mobil kan brukes, som så mange tidligere tester av Windows-mobiler. Kanskje hele Amobil-redaksjonen bruker kun Linux og Mac, det ville jo forklart en del. Alle jeg kjenner er i stand til å bruke Windows-mobiler, kanskje det har noe med vilje å gjøre?

 

Mer uforklarlig blir dette enda mer når TyTN 1 (originalen) ble best i Amobils test blant et utvalg smarttelefoner (men den fikk også bare 4'er).

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...efonene/33865/4

Hva betyr det? Smarttelefonene er dårlige, HTCene er dårlige på grunn av Windows Mobile og de er treige, men skal du likevel velge en smarttelefon så kan du velge en om du må?

 

Synes fremdeles dette er litt rart. :)

 

Jeg har kommet frem til at generelt kan man legge på et poeng på terningen når amobil anmelder telefoner med Windows Mobile. Da har man tatt høyde for eventuelle (og ganske sikre) minuspoeng som følge av at noen ikke liker Windows Mobile.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Er enig med moskus.

Virker som dere er ikke har god nok kunnskap om produktene dere tester.

Windows Mobile er mye enklere enn Symbian S60 f.eks. synes jeg selv, kanskje fordi jeg er bedre vant med WM. Kanskje derfor dere liker det andre bedre?

 

Når det kommer til kommunikasjon gir dere såklart ikke full score, selvom dere ikke kan komme på noe dere mangler utenom den utdaterte infrarøde porten. Hvorfor i all verden får ikke denne full score når den kan brukes i hele verden med stort sett den beste hastigheten tilgjengelig?

 

Dere trekker også ned pga. kamera og musikk og har det med i konklusjonen deres. HTC lager avanserte telefoner som er beregnet på litt annet enn fotografering og musikk, men når det kommer til underholdning har WM nesten ubegrenset med muligheter. Det finnes titalls programmer til å spille av musikk og video i. Telefonen støtter også microSDHC, så du kan per i dag få opptil 8 GB i telefonen hvis du absolutt trenger mye data.

 

Kan ikke se noe spesielt dere skriver i testen som gjør at den fortjener så lav score på byggekvalitet heller. Dette virker som en solid og gjennomført telefon. Langt bedre enn f.eks. forgjengeren som dere gir faktisk bedre score.

 

Hvorfor ikke fokusere mer på det telefonen er lagd til? Epost, office, erstatte notisblokken/avtaleboken? Denne er jo en av de beste jeg har prøvd på dette området. GPS'en fungerer også langt bedre enn f.eks. Nokia sine modeller etter litt testing.

Lenke til kommentar

Dette må være den dårligste testen jeg har lest på lenge.

Fra testen: Av andre telefoner i samme klasse kan vi anbefale Nokia E90. Denne er enklere å bruke, og har omtrent de samme mulighetene som Tytn II

TyTn2 får får trekk for at det kun følger med kabal og buble breaker som spill, mens Nokia ikke får noe trekk for at det ikke følger med NOEN spill i det hele tatt.

TyTn får trekk for at det ikke følger med minnekort, noe som kan forstås. Men at man skryter av at Nokia legger med et 512Mb minnekort er latterlig. Minnekort på denne størelse får du vel nesten ikke kjøpt i butikkene lenger. Jeg betalte 300kr for et 4Gig minnekort til min TyTn2. Et 512 kort hadde jeg bare lagt i skuffen uansett. Dette er jo altfor lite til å lagre noe særlig musikk for ikke å snakke om film.

TyTn2 får trekk for dårlig kamera, mens Nokia får skryt for sitt. Når jeg titter på utendørsbildene vil jeg ikke si at bildene fra TyTn er noe særlig dårligere enn de Nokiaen tar. Innendørs er det vanskeligere å sammenligne, da dette kan ha mye med lysforrhol å gjøre.

 

Det er en mange slike eksempler i de forskjellige testene. Dette gir vel størst utslag i størrelsekommentarene:

Tytn II er en ganske stor telefon, og den veier heller ikke lite. Den er skikkelig tjukk og buler ut av lomma. I tesperioden plasserte vi den helst i en jakkelomme eller på bordet. Det skal likevel nevnes at telefonen er tre millimeter tynnere enn forgjengeren Tytn.

TyTn2 har følgende størrelse spesifikasjoner:

Størrelse: 11,2 x 5,9 x 1,9 cm

Vekt: 190 gram

 

 

Nokia: Dette har kanskje mye med vekt og størrelse å gjøre. E90 veier voksne 210 gram og tar opp mye plass i lomma. Det er kanskje ikke nødvendig å si, men E90 passer ikke i trange lommer. Her må det belteholder eller en kraftig innerlomme til. Eller en romslig bukselomme, da.

 

Alt i alt er det lite å klage på dersom du er villig til å leve med en stor telefon

Nokia har disse størrelse spesifikasjonene:

Størrelse: 13,2 x 5,7 x 2 cm

Vekt: 210 gram

 

Ser man på kommentarene er det jo klart at testerene favoriserer Nokia, det er riktignok to forskjellige testere, men i samme media bør man være litt synkroniserte.

 

 

Nei her har Amobil gjort en utrolig DÅRLIG jobb, og bør absolutt ta denne testen en gang til, kanksje med en tester som ikke er negativ til windows mobile i utgangspunktet, som Einar Eriksen virker å være.

Lenke til kommentar

Ser at det er WM-gjengen som reagerer på denne testen litt i samme gata som jeg (som hører mer til i S60 leieren) reagerte på testen av Nokia E61 i fjor en gang. Følte det var mye der som ikke stemte overens med mitt inntrykk av telefonen og at det var helt feil testparametre som lå til grunn for det hele.

 

Selv lar jeg meg ikke engasjere stort. Telefonen er sikkert helt rå. :) Liker jeg den, så er det samme for meg hva amobil mener om den.

Lenke til kommentar
Ser at det er WM-gjengen som reagerer på denne testen litt i samme gata som jeg (som hører mer til i S60 leieren) reagerte på testen av Nokia E61 i fjor en gang. Følte det var mye der som ikke stemte overens med mitt inntrykk av telefonen og at det var helt feil testparametre som lå til grunn for det hele.

 

Hvis man ikke lar testerne høre hva man mener om jobben deres, vil de jo aldri bli bedre. Skal man først teste et produkt bør man gjøre et fult ut. Man kan ikke teste en smarttelefon på noen få timer hjemme i stua.

Mulig den testen du refererer til ikke stemmer, men mange som kommenterer denne synnes jo det er en bra test.

Lenke til kommentar

Fytti katta.

Dette var virkelig en svak test.

 

Dere må teste produktene basert på hva de skal brukes til, ikke kun basert på egne forutinntatte holdninger om et produkt. TYTN II er en terminal som ikke bør vektlegges så kraftig på preferanser som "dårlig kamera" og "lite spill"

 

Skjerpings, gutter :x

Lenke til kommentar
I salgspakken til Tytn finner du ingen minnekort, noe som er skikkelig skuffende.

 

Beklager men her måtte jeg bare le. Kan ikke ta testen seriøst, har ikke sett noen windows brukere klage over at de legger med kabal osv.

128MB holder massevis til dokumenter osv, men skal man bruke den som mp3 spiller er det vel ikke værre å investere i et minnekort.

Lenke til kommentar
Virker som Amobil har hatt en dårlig dag på jobb.

 

Tja, dette er da ikke første gangen amobil bommer. De har en tydelig tendens til å elske smarte telefoner som har series 60 som brukergrensesnitt, og alt annet når liksom ikke helt opp. Mulig ledelsen i amobil burde ansette en medarbeider som ikke har series60-briller på?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske enig med mine medsoldater de andre WM entusiastene i at alle WM-tester fra amobil er ganske tamme. De er smartphones, hvorfor ikke teste de som smartphones? Telefonen har tonnesvis av avanserte muligheter men deres tester av de tre-fire standardfunksjonene alle telefoner har viser ikke hvilket potensiale telefonene har. Jeg husker det selv fra tiden før jeg kjøpte min 9100 at det ikke var før jeg leste tester fra andre sider at jeg ble overbevist om at dette var en telefon verd å bruke penger på. Om den har Word Mobile og kan åpne PDF-dokumenter med en gang bryr jeg meg lite om i forhold til om jeg kan legge inn en VNC-klient, SSH-klient, FTP, RDP, Opera og tusenvis av andre programmer i tillegg til det jeg har lyst til å programmere selv. Det nevnes Windows Mediaplayer, men jeg regner med at de aller fleste som vet at de har en smartphone bruker TCPMP og f.eks Mortplayer, men hvorfor blir ikke dette tatt med i testen? Det første du gjør når du kjøper en slik telefon er å bruke et par dager på forskjellige forumer for å finne ut hva den nye dingsen din kan gjøre, men hvorfor blir ikke slik bruk tatt med i testene?

Lenke til kommentar

Jeg kan jo skrive litt om mine egne inntrykk av telefonene, den er bra alt i alt, men allikevel er jeg enig med et par av tingene som taes fram i denne anmeldelsen.

 

Den har definitvt noe å gå på når det gjelder størrelse, og også hastighet, med så kraftig CPU burde den være mer snappy, nå er nok kanskje det OSets feil, men for meg som bruker er det uansett en ulempe. Og det er kjedelig at man må ha en overgang for å bruke normale høretelefoner, det er ikke akkurat som det mangler plass til en jack på telefonen.... Videre er det skuffende at man ikke akn ta opp samtaler med den. Og jeg er forsåvidt også enig i at WM kunne vært mer intuitivt lagt opp (men det kunne sannlig nokia sine smarttelefoner ha vært også, de er enda mer forvirrende for meg).

 

AtW

Lenke til kommentar
Kameraene på HTC er ikke bra. Dem skulle gjort noe med det. TYTN hadde ikke autofokus engang :dontgetit:

For meg er kameraet kun en bonus.

HTC har ikke og vil nok aldri lage mobiler som er beregnet på mannen i gata. Vil man ha godt kamera på mobilen velger man heller K850i fra SE f.eks. ;) (men da mister man alle mulighetene man har med TyTn II)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. Vi setter pris på at folk sier sine meninger om testene :) Jeg skal prøve å svare på noe av det som nevnes:

 

Dessverre har operativsystemet i Tytn II sine ulemper. For det første gjør Windows telefonen veldig treg, og den er mye mindre responsiv enn en vanlig mobiltelefon. I tillegg er Windows veldig komplisert å bruke.

Dette er jeg absolutt ikke enig i. WM 6 er kjapt og responsivt nok til at det fungerer tilfredstillende. Jeg er av den typen som begynner å hisse meg opp om Word bruker mer enn 1.7 sekunder på å laste et Word-dokument. Jeg synes ikke jeg venter mye med en Windows-mobil. Bare sånn at det er nevnt. ;)

 

Når ble Windows mer komplisert å bruke enn en vanlig Nokia? Hvis du ikke er i stand til å bruke en Windows-mobil, bør du samtidig begrave PC-en og gå tilbake til skrivemaskinen.

Jeg vet om svært mange som har kjøpt Windows-telefon uten å ha noen som helst bruk for den eller teknisk innsikt nok til å bruke den. Det er disse som advares med at mobilen blir tregere enn en vanlig telefon, og er mer komplisert å bruke. Det har vi gjennom testen prøvd å få frem.

 

Er enig med moskus.

Virker som dere er ikke har god nok kunnskap om produktene dere tester.

Windows Mobile er mye enklere enn Symbian S60 f.eks. synes jeg selv, kanskje fordi jeg er bedre vant med WM. Kanskje derfor dere liker det andre bedre?

Jeg foretrekker å bruke Windows Mobile på grunn av trykkfølsom skjerm og god nettleser, og bruker oftere WM6 enn S60.

 

Når det kommer til kommunikasjon gir dere såklart ikke full score, selvom dere ikke kan komme på noe dere mangler utenom den utdaterte infrarøde porten. Hvorfor i all verden får ikke denne full score når den kan brukes i hele verden med stort sett den beste hastigheten tilgjengelig?

Stjernene viser kommunikasjonsmuligheter i forhold til pris.

 

Når det gjelder undeholdning kan vi ikke gi noen god karakter uten at telefonen støtter 3,5 mm minijack eller har eget hodesett, eller kommer med større minnekort i pakken. Alle telefoner kan oppgraderes.

 

Virker som Amobil har hatt en dårlig dag på jobb.

I motsetning til mange andre, tester vi telefoner i et flertall dager (rundt en ukes tid eller mer med mye bruk).

 

Totalt sett er vi positiv til Tytn II. Hvis man er i den gruppen som trenger eller har glede av alle de mulighetene som finnes i en Windows-telefon som dette nøler vi ikke med å anbefale Tytn II.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...