Gå til innhold

PC-oppstart på sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ifølge Woody Hobbs fra Phoenix skal Microsoft ikke være begeistret over den nye teknologien. Den fører jo til at Windows på en måte settes i skyggen.

 

Microsoft vil med andre ord ikkje la oss bruke tida framom datamaskina til mest mogleg nytte, men vil ha oss til å sitje og stirre på Windows-logoen? Dette vil jo ikkje vere ei fullverdig erstatning for Windows (eller andre operativsystem), så eg ser ikkje problemet.

 

Dersom ein har ein jobb-PC som er treig med å starte er jo dette glimrande. Ein kan lese e-post medan ein ventar på at maskina skal starte, og slik vere klar til å gjere noko med eventuelle ting i det maskina er klar til bruk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm.. minner meg om en slepbar PC fra IBM jeg hadde sånn rundt 1990, med MSDOS og WP på en PROM. Maskinen hadde ikke HD, så lagring via floppy. "Utbrettbart" fulltastastatur. Oppstart på 3 sek.

Nå kan en vel kanskje få til noe av det samme med en minnepinne oppstart, men dog.

Lenke til kommentar

Microsoft har vel bestemt seg for ikke å støtte EFI. EFI bruker også PE-formatet til å boote operativsystemet, som er negativt siden dette er et lukket format(brukt av Microsoft). Så vidt jeg husker starter EFI "direkte" i 32bit Protected Mode, en ulempe om brukeren vil kjøre 64bit eller 16bit. Og EFI bryter egentlig med PC-standarden til IBM. EFI er vel heller et supplement enn en erstatning av BIOS. Jeg leste hele spesifikasjonene til EFI for en stund siden, og synest ikke at dette er veien å gå. BIOS trenger en kraftig overhaling, men det er fullt mulig å lage bedre og mer brukervennlige BIOSer. Formålet med EFI er vel hovedsaklig å få bedre kommunikasjon mellom maskinvaren og operativsystemet, men det kan lettere gjøres om flere aktører blir med på å utvikle en felles åpen standard. Det var noen som hadde håpet på å bli kvitt driverproblemer gjennom EFI, men EFI gjør ikke det så langt, og jeg tviler på at EFI vil gjøre det i fremtiden.

 

DOS og BIOS har vel ingenting felles. BIOS gjør ikke mange operasjoner uten at den blir bedt om det. Den tilbyr en rekke standardfunksjoner, "interrupts", som mange forbinder med DOS siden DOS stort sett brukte slike, men dagens operativsystem bruker stort sett bare slike funksjoner i oppstartsfasen. (men de brukes fortsatt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Skjønner ikke helt dette her..Kan man "installere" dette på en helt vanlig PC? Sorry for tullespørsmål!

Det krever nok at du har et hovedkort som "støtter" dette. Jeg hadde også likt mer info rundt dette.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje det får satt press på hardware og OS-makere så 1 minutt ikke lenger er en helt grei oppstart-tid. :)

 

En kaldstart på under 10sekunder hadde bare vært konge. Jeg eier knapt nok noe elektronikk som starter så fort lenger. Nesten så jeg skal kjøpe meg en c64 igjen bare for å få gleden av hurtig oppstart. :p

Lenke til kommentar

Denne nyheten gledet meg. Når jeg booter min maskin går jeg gladelig og tar en dusj/ tar oppvasken eller gjør noe annet imens. Jeg tenkte faktisk på dette i morges, da jeg slo av maskina før jeg dro på jobb, og hadde glemt å sjekke noe på nettet.. Det må da være unødvendig å laste inn et par hundre MB med plugins, drivere, bakgrunnsbilde, antivirusoppdatering, og en masse annet som jeg ikke har peiling på hva er, bare for å åpne en nettleser og sjekke noe?! XP og Vista er tunge OS, og at det vokser frem muligheter for shortcuts er bare bra.

 

Når det gjelder sleep funksjon, så finnes kun "ventemodus" på XP home, og denne er vel ikke helt optimal ift å skru maskina helt av.

Lenke til kommentar
De fleste bruker moderne OS har jo gode sleep funksjoner som booter på maks et par sekunder, så jeg kan ikke se hvordan dette skulle ha noen annen nytte enn i situasjoner hvor OS ikke fungerer

Eh, vil tro at langt (langt) over 50% av alle PC-brukere har avslått datamaskinen om natten, ikke i dvalemodus eller lignende, men avslått. En datamaskin må uansett restartes i ny og ne så om du ikke ser hvordan dette skulle ha noenannen nytte enn når OS ikke fungerer må du tenke en gang til.

Lenke til kommentar
De fleste bruker moderne OS har jo gode sleep funksjoner som booter på maks et par sekunder, så jeg kan ikke se hvordan dette skulle ha noen annen nytte enn i situasjoner hvor OS ikke fungerer

Eh, vil tro at langt (langt) over 50% av alle PC-brukere har avslått datamaskinen om natten, ikke i dvalemodus eller lignende, men avslått. En datamaskin må uansett restartes i ny og ne så om du ikke ser hvordan dette skulle ha noenannen nytte enn når OS ikke fungerer må du tenke en gang til.

Om man ikke installerer masse buggy bloatware, så kan en xp pro klare seg helt fint i flere måneder uten å restarte, bare sovemodus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Om man ikke installerer masse buggy bloatware, så kan en xp pro klare seg helt fint i flere måneder uten å restarte, bare sovemodus.

 

Litt vanskelig å få til i praksis på en laptop en frankter med seg rundt da...

Lenke til kommentar

Batteriet på en ny pc skal vel klare en uke eller to i sovemodus. Du er jo uansett avhengig av hyppig tilgang til 220 volt*

 

 

 

 

 

 

*gjett om det irriterer meg da. Er det noen grunn til at det ikke finnes laptoper som kan brukes ei uke uten lading? Bortsett fra at det er god takt og tone å lage laptoper med høyt effektforbruk mener jeg...

Lenke til kommentar
Om man ikke installerer masse buggy bloatware, så kan en xp pro klare seg helt fint i flere måneder uten å restarte, bare sovemodus.

 

Litt vanskelig å få til i praksis på en laptop en frankter med seg rundt da...

Min syv år gamle laptop med PIII mobile og 512mb ram klarer dette helt fint. Den klarer seg fem-seks dager i sovemodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...